تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۳۳۹
کد خبر: ۲۰۸۶۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار سرمایه به‌کجا می‌رود؟

‌می‌متالز - به منظور بررسی عوامل تاثیرگذار بر رونق بازار سرمایه در ماه‌های آتی باید توجه داشت که در اسفندماه با کاهش رفتار‌های هیجانی سرمایه‌گذاران، شاهد بهبود روند کلی بازار و معاملات بوده‌ایم که پیش‌بینی می‌شود این روند در روز‌های معاملاتی آتی رخ بدهد.

به گزارش می‌متالز، در حقیقت افت قیمتی شدید در سهام بنیادی موجب ارزشمندی آن‌ها شده و قیمت‌ها در محدوده جذابی برای خرید قرار گرفته‌اند. از این رو، خرید سهام با افق سرمایه‌گذاری میان مدت/بلندمدت می‌تواند بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد. البته افت اخیر قیمت‌ها تنها منحصر به سهام بنیادی نبوده و قیمت بسیاری از سهام بازار ارزنده هستند.
در این میان نقش نهاد ناظر بازار در رونق بازار سرمایه را نیز باید در نظر داشت. این نهاد تلاش می‌کند تا با اخذ تصمیمات مناسب و به موقع در مقاطع زمانی مختلف و متناسب با مقتضیات بازار سرمایه موجبات نقدشوندگی بیشتر و رونق بازار سهام را فراهم آورد. در آخرین اقدام صورت گرفته، بر اساس مصوبه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با درآمد ثابت، ملزم به سرمایه‌گذاری حداقل ۱۵ و حداکثر ۲۵ درصدی از ارزش کل دارایی‌های صندوق در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس و واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده‌اند. نرخ جهانی کامودیتی‌ها همواره یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر بازار سرمایه بوده است. در هفته‌های اخیر شاهد رشد نرخ‌های کامودیتی‌های مهم و تاثیرگذار از جمله مس و نفت بوده‌ایم. این رشد قیمت‌ها سودآوری شرکت‌های صادراتی و تاثیرپذیر از نرخ‌های جهانی را افزایش داده و می‌تواند محرک خوبی برای رونق بازار سرمایه باشد. با توجه به آغاز واکسیناسیون برای کنترل کرونا و افزایش سرعت آن، پیش‌بینی می‌شود تولید و تقاضا برای کامودیتی‌ها افزایش پیدا کرده و موجب رشد قیمت‌های جهانی شود که به نوبه خود تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه در ماه‌های آتی، انتخابات سال ۱۴۰۰ خواهد بود. با توجه به ورود سرمایه‌گذاران جدید به بازار سرمایه در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و نارضایتی موجود بابت افت اخیر بازار، می‌توان موضوع بورس را به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار و تاثیرپذیر بر انتخابات دانست و انتظار بر این است یکی از مطالبی که کاندیدا‌های انتخابات به آن بپردازند، مساله بازار سرمایه بوده و با نزدیک شدن به زمان انتخابات شاهد تحرکاتی در بورس باشیم. علاوه بر این، با توجه به رکود در بازار‌های موازی و تثبیت نسبی قیمت دلار پیش‌بینی می‌شود که دیگر شاهد افت سنگین شاخص و قیمت سهام نخواهیم بود. با توجه به پیش بینی رشد بازار سرمایه در ماه‌های آتی، تمرکز سهامداران باید معطوف بر اصلاح پرتفوی و سهام ارزنده بازار با افق سرمایه‌گذاری میان مدت و بلندمدت باشد.

عبداله دریابر، معاون خدمات مالی شرکت تأمین سرمایه امید

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده