تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۲۰۸۷۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

لزوم حمایت از هپکو به جای حمایت از واردات/ هپکو تشنه کار و بانک‌ها غرق در مانع‌تراشی‌ها

‌می‌متالز - شورای اسلامی کار شرکت هپکو در نامه‌ای خطاب به مسوولان سه قوا و جمعی از وزرا و معاونان رئیس جمهور اعلام کرد: مسوولان به جای حمایت از واردات، از صنعت داخلی و ملی کشور حمایت کنند، هپکو تشنه کار است.

به گزارش می‌متالز، شورای اسلامی کار شرکت هپکو در نامه‌ای خطاب به مسوولان سه قوا و جمعی از وزرا و معاونان رئیس جمهور اظهار کرد: پیرامون نامگذاری سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی و اشاره ایشان به این موضوع که سال ۱۴۰۰ زمینه خوبی برای شکوفایی و جهش تولید خواهد بود و همه بایستی همت خود را بر این قرار بدهند که موانع را برطرف کنند و حمایت‌های لازم را در بخش تولید انجام دهند، متاسفانه پس از حدود ۱۰ سال نه تنها هیچ اتفاقی در راستای رفع موانع تولید و پشتیبانی‌ها برای شرکت هپکو صورت نگرفته، بلکه هر روز شاهد ایجاد موانع بیشتری در امر تولید در این شرکت هستیم، چرا که به دلیل بازار بسیار پرسود واردات ماشین آلات راهسازی و بخصوص معدنی‌ها که توسط برخی از افراد وابسته به پست‌های مدیریتی تصمیم‌ساز هدایت می‌شوند، در نتیجه رفع موانع و حل شدن مشکلات شرکت هپکو خطری بزرگ برای سود‌های باد آورده‌شان محسوب می‌شود و متاسفانه همزمان در سال جدید دولت و وزارت صمت تمام توان خود را برای واردات ماشین آلات معدنی می‌گذارد و شرکت هپکو با توان بالای تولید ماشین آلات معدنی، منتظر سفارش معدن داران بزرگ است و واردات ماشین آلات معدنی و بدون کارشناسی و نامتناسب با شرایط کشور و از همه مهم‌تر بدون پشتیبانی و گارانتی، عملا به گورستانی از ماشین آلات در ایران تبدیل شده است و فقط سود سرشاری را عاید وارد کنندگانی می‌کند که خود در لایه‌های بالای مدیریتی و تصمیم‌گیر می‌باشند.

در این نامه آمده است: در خصوص واردات ماشین‌آلات دسته دوم و رسوب شده در گمرک و فشار وزارت صمت و ایمیدرو و معدن‌کاران و خانه معدن و سایر ارگان‌هایی دولتی، مجوز ورود دستگاه‌ها صادر شده و این امر به تولید در این شرکت ضربه خواهد زد و بایستی این موضوع توسط سازمان‌های ذیربط بررسی و اقدام لازم برای منع ورود و ترخیص این دستگاه‌ها صادر شود، بهتر است به جای حمایت از واردات، از صنعت داخلی و ملی کشور حمایت کنیم.

این نامه می‌افزاید: با توجه به موارد پیشگفته، پشتیبانی‌ها با سرعت بسیار پایینی در حال انجام است و موانع همچنان پا برجاست و با توجه به اینکه کارگران شرکت هپکو آماده و تشنه کار و تولید ماشین آلات معدنی، راهسازی و کشاورزی هستند، حمایتی در جهت تولید وجود ندارد و پشتیبانی و پیگیری فراوان از سوی مدیرعامل شرکت هپکو و مدیران مجموعه و همچنین کارگران دلسوز به تولید ملی ختم نمی‌شود و به همین دلیل در خصوص پرداخت حقوق کارگران نیز، این شرکت دچار مشکل شده است و بخشی از حقوق اسفند ماه باقی مانده و حقوق فروردین ماه و سایر مزایا از قبیل بن‌های مناسبتی نیز با توجه به تورم افسار گسیخته، به حساب کارگران واریز نشده و این موارد مجددا ممکن است باعث مشکلات عدیده‌ای در خصوص اعتراضات صنفی کارگران در آستانه انتخابات حساس ریاست جمهوری شود.

در این نامه آمده است: تهاتر بدهی‌ها در مصوبات و نامه‌ها، به ظاهر انجام شده، ولی در عمل وقتی پس از سیزده سال مکیدن شیره هپکو به واسطه واگذاری‌های غلط و عامدانه سازمان خصوصی سازی، دیگر سرمایه در گردشی برای هپکو نمانده که بتواند تولید را شروع کند و پاسخ به سوالات زیر برای کارگران شرکت هپکو بسیار مهم و ضروری قلمداد می‌شود، اینکه چرا بانک‌ها در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی برای سرمایه در گردش در امر تولید و کمک برای پرداخت حقوق پرسنل و عدم صدور چک صیاد برای هیئت مدیره و ... همکاری نمی‌کنند؟ چرا بانک‌ها برای صدور و ارائه ضمانتنامه بانکی، مانع تراشی کرده و ضمانتنامه بانکی ارائه نمی‌کنند؟ شرکت هپکو چندین پروژه را توانسته با قیمت مناسب اخذ کند و به دلیل عدم ارائه ضمانتنامه‌های بانکی که یکی از موانع برای عقد قرارداداست، در حال از دست دادن این قرارداد‌ها است.

در این نامه آمده است: چرا تامین اجتماعی به عنوان سهامدار اصلی این شرکت در راستای تولید و پشتیبانی و رفع موانع، سرمایه در گردش مورد نیاز تولید و حقوق پرسنل و بازنشسته کردن پرسنل، همکاری و کمک لازم را نمی‌کند؟ با توجه به اینکه شرکت مشکلات فراوانی را به دلیل نداشتن سرمایه در گردش و عدم پرداخت حقوق کارگران در این چند ماهه اخیر خواهد داشت.
این نامه می‌افزاید: چرا هنوز برای رونق تولید، افزایش سرمایه از آورنده نقدی سهامداران انجام نشده است و آیا تامین اجتماعی این افزایش سرمایه را در اختیار این شرکت برای تولید قرار خواهد داد؟ و یا به جای تهاتر بدهی به دولت در جای دیگری هزینه می‌کند و یا به حساب خودش واریز خواهد کرد؟ چرا پس از رفت و آمد‌های فراوان همه مسئولین و علیرغم تصویب مصوبات، توسط قوای سه گانه برای این شرکت، کارت بازرگانی این شرکت با مشکل روبرو شده و تاکنون هیچ سفارشی از دولت و شرکت‌های زیر مجموعه معدنی و راهسازی و ... به این شرکت نرسیده است، شرکت هپکو سازنده محصولات راهسازی «گریدر، غلطک، لودر، دامپتراک، بکهو لودر، بلدوزر و لوله گذار و بیل» و همچنین ماشین آلات کشاورزی کمباین، تراکتور، هاروستر نیشکر) و بسیاری از پروژه‌های نیروگاهی و نفتی و... است و کارگران هیچ کاری در خصوص ساخت محصولات مذکور، برایشان در شرکت هپکو ارجاع نشده و متاسفانه هیچ سفارشی جهت تولید با پیش پرداخت و کمک به سرمایه درگردش، به قرارداد ختم نشده است.

در این نامه آمده است: چرا به قصد اهداف سیاسی مسئولین، در ماه جاری مدیرعامل هپکو اراک پاسخگو نبوده و شرکت را ترک کرده و استعفاء خود را به هیئت مدیره تقدیم کرده است و چرا در طی این چند سال حدود ۱۰ مدیرعامل در این شرکت با مقاصد سیاسی ورود و ترک کار کرده و همین امر مشکلات تولید را دوچندان کرده است؟

این نامه می‌افزاید: در پایان با توجه به نام گذاری مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال جدید مبنی بر تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی و همچنین به استناد ماده ۶۱ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و همچنین لزوم اطلاع رسانی و بهره‌گیری از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به عنوان رکن سیاست‌گذار و تصمیم گیر مرتبط، خواهشمندیم در اسرع وقت نسبت به پشتیبانی و رفع موانع و رونق بخشیدن به این واحد صنعتی و توانمند، اقدام عاجل صورت پذیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده