تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۲۴
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۰۷۵۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو کمیسیون ویژه جهش تولید:

واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی برخلاف مصالح کشور است/ تولید در هپکو تداوم مانع زدایی و پشتیبانی همه‌جانبه را می‌طلبد

‌می‌متالز - کریمی نماینده اراک گفت: با توجه به توانمندی و ظرفیت تولید خوبی که در شرکت هپکو وجود دارد باز کردن بازار‌های کشور به روی واردات خارجی قطعاً بر ضد تولید و برخلاف مصالح کشور است و قطعاً این موضوع ا در مجلس پیگیری خواهیم کرد که تولید داخل از واردات بی‌رویه و بدون منطق و توجیه ضربه نخورد.

به گزارش می‌متالز، علیرغم تمام فراز و نشیب‌های دنباله دار شرکت هپکو در سال ۹۹ در روز‌های پایانی سال خبر از تهاتر بدهی سنگین این مجموعه داده شد، اما هرچند این اقدام به‌عنوان رفع اساسی‌ترین مانع تلقی می‌شود، ولی فقط این شرکت را در ابتدای راه قرار داده است و تولید در هپکو تداوم مانع زدایی و پشتیبانی همه‌جانبه را می‌طلبد، حمایت‌هایی ازجمله جلوگیری از واردات ماشین‌آلات و تضمین خرید محصولات تا تأمین نقدینگی، تخصیص ارز و مواردی از این قبیل که می‌تواند بار دیگر چرخ‌دنده‌های تولید در این واحد صنعتی را به حرکت درآورد.
در آغازین روز‌های سال جدید، اما وزارت صمت در جدیدترین اقدام خود با صدور بخشنامه‌ای در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ تحت عنوان «مصوبه شماره یک بهبود فضای کسب‌وکار- مانع زدایی و پشتیبانی از تولید» در کمال تعجب راه را برای واردات ماشین‌آلات راهسازی و معدنی نو و دست‌دوم بازکرده و حتی معافیت‌های گمرکی را برای واردکنندگان آن در نظر گرفته است!

این در حالی است که واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی به خصوص در رده دست دوم و مستعمل طی سال‌های اخیر ضربات بسیار سنگینی را به تنها تولید کننده تجهیزات سنگین خاورمیانه وارد کرده است به طوری که شرکت هپکو از تولید سالانه قریب به ۳ هزار دستگاه در اواسط دهه ۸۰ به تولید تقریباً صفر در سال ۹۹ رسید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: با وجود توانمندی «هپکو» باز کردن بازار داخلی به روی واردات خارجی برخلاف مصالح کشور است


علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب و عضو کمیسیون صنایع مجلس پیرامون این اقدام اخیر وزارت صمت گفت: با عنایت به قانون حمایت از ساخت داخل که یک قانون مشخص و قطعی در کشور است هرگونه کالایی که در داخل کشور امکان تولید داشته باشد باید واردات آن محدود و ممنوع شود و این هم بواسطه تولید داخل، اشتغال و ظرفیت‌های است که در داخل کشور وجود دارد.

عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید خاطرنشان کرد: در حوزه ماشین‌آلات راهسازی و معدنی که در زمینه تولیدات شرکت هپکو هم هستند همین قاعده ساری و جاری است و با توجه به توانمندی و ظرفیت تولید خوبی که در شرکت هپکو وجود دارد باز کردن بازار‌های کشور به روی واردات خارجی قطعاً بر ضد تولید و برخلاف مصالح کشور است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: قطعاً این موضوع را در مجلس پیگیری خواهیم کرد که تولید داخل از واردات بی‌رویه و بدون منطق و توجیه ضربه نخورد.

منبع: پایگاه خبری دیار آفتاب

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده