تاریخ: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۶
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۰۸۷۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نائب رئیس معادن و صنایع معدنی اتاق ایران:

علت کمبود سرمایه گذاری در بخش معدن نبود بازار رقابتی است

‌می‌متالز - نائب رئیس معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: علت کمبود سرمایه گذاری در بخش معدن نظیر سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی نبود بازار رقابتی است و این موضوع باعث کاهش جذابیت سرمایه گذاری در این بخش شده است. اگر ۸۰ درصد قیمت پایه این محصولات بر مبنای قیمت فوب باشد و مابقی آن هم به رقابت گذاشته شود شاهد رشد سرمایه گذاری در این بخش خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، سجاد غرقی با اشاره به معامله ۵۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن شرکت چادرملو در بورس کالا اظهار کرد: اگرچه اتفاق خوبی رقم خورده است، اما متاسفانه کماکان از قیمت‌های جهانی فاصله داریم. بهبود نسبی و کند عرضه نهاده‌های معدنی در بورس کالا اقدامی مثبت است و امیدواریم باعث نزدیک شدن این بازار به قیمت واقعی شود.

وی افزود: علت کمبود سرمایه گذاری در بخش معدن نظیر سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی نبود بازار رقابتی است و این موضوع باعث کاهش جذابیت سرمایه گذاری در این بخش شده است. اگر ۸۰ درصد قیمت پایه این محصولات بر مبنای قیمت فوب باشد و مابقی آن هم به رقابت گذاشته شود شاهد رشد سرمایه گذاری در این بخش خواهیم بود.

نائب رئیس معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: صادرات محصولات فولادی براساس قیمت جهانی است و عرضه این محصولات در بازار داخلی هم بر اساس ۸۰ درصد قیمت داخلی تعیین می‌شود. نیاز است که همین روند هم در بخش سنگ آهن اتخاذ شود چرا که صادرات سنگ آهن ممنوع است و قیمت گذاری داخلی هم بر مبنای ۴۰ درصد قیمت گذاری جهانی است و همین تولید سنگ آهن را دشوار می‌کند.

غرقی با انتقاد از سرکوب قیمت سنگ آهن و دیگر نهاده‌های معدنی گفت: اگر سیاست سرکوب قیمت این نهاده‌ها تداوم داشته باشد، نمی‌توان به تامین این مواد به شکل پایدار برای صنایع فولادی امیدوار بود چراکه در این زمینه سرمایه گذاری نمی‌شود.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری در بخش معدن طولانی و دیربازده است و متاسفانه در سنوات گذشته به علت سیاست سرکوب قیمت سرمایه گذاری در این بخش محدود بوده که تبعات آن در آینده مشخص می‌شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده