تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۶۳۲
کد خبر: ۲۰۸۸۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ارزآوری ۲/۵ میلیون دلاری بومی سازی سیستم ترمز خودرو‌های سنگین

‌می‌متالز - مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: با بومی سازی سیستم هیدرولیکی ترمز دامپ تراک در معادن بزرگ کشور می‌توان سالی ۲/۵ میلیون دلار ارز آوری داشت.

به گزارش می‌متالز، ایمان علیزاده، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان  اظهار کرد: تمامی قطعات ماشین آلات سنگین معدنی به ویژه دامپ تراک‌ها به دلیل تکنولوژی پیچیده آن‌ها از کشور‌های دیگر تامین می‌شوند، اما ما با تکیه بر توان داخلی توانستیم سیستم هیدرولیکی ترمز برای ایمنی این خودرو‌های سنگین را طراحی و تولید کنیم.

او افزود: با شدت گرفتن تحریم‌ها در سال‌های اخیر و عدم واردات قطعات آن‌ها و با توجه به ضرورت تولید ملی و تکیه بر توان داخلی فرآیند بومی سازی سیستم هیدرولیکی ترمز برای ایمنی این خودرو‌های سنگین را در سال ۹۷ آغاز کردیم. با گذشت یک سال، محصول به مرحله تست عملیاتی رسید و با گذراندن موفق انواع تست‌های آزمایشگاهی و میدانی مجوز نصب بر روی تراک‌های سنگین را دریافت کرد.

این فعال فناور گفت: مجموعه هیدرولیکی بلوک و کاتریج‌های سیستم ترمز دامپ تراک، متشکل از سیستم‌های بسیار دقیق مکانیکی است که با فشار ۴۱ تا ۲۴۱ بار، عملکرد بسیار حساس و دقیقی را در ترمز تراک با وزنی بالغ بر ۱۰۰ تن ایفا می‌کند.

او ادامه داد: طراحی، ساخت و انجام موفق تست‌های آزمایشگاهی و عملیاتی توسط متخصصان این شرکت با دقت بالا انجام شده است. این محصول حساس و فوق ایمنی هم اکنون بر روی تراک‌های معدن ۱ و ۳ شرکت صنعتی و معدنی گل گهر سیرجان در حال کار است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: عملکرد فشار کاری ۲۴۱ بار، مهندسی معکوس طبق تکنولوژی شرکت Carlisle آمریکا، کیفیت بالا، هم تراز با نمونه آمریکایی برای سری‌های ۲۱۰۱-۲۱۰۶، امکان سرویس دهی آسان و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، مقرون به صرفه نسبت به نمونه‌های آمریکایی و گارانتی معتبر و ارائه خدمات پس از فروش توسط این شرکت دانش بنیان از مزیت‌های ترمز‌های خودرو‌های سنگین است.

او افزود: این شرکت دانش بنیان در حال توسعه، تولید و تکمیل مجموعه کامل سیستم‌های هیدرولیکی ماشین آلات سنگین و خطوط فرآوری و تولید مواد معدنی است، همچنین به صورت متمرکز در سیستم‌های هیدرولیکی ترمز و قسمت باری ماشین آلات سنگین معدنی فعالیت می‌کند تا بتواند طیف گسترده‌ای از مدل‌های کوماتسو، بلاز، ترکس و کاترپیلار را تحت پوشش قرار دهد و نیاز صنایع کشورمان را نسبت به این چنین قطعاتی برطرف کند.

علیزاده گفت: مجموعه سیستم هیدرولیکی ترمز این شرکت دانش بنیان، مقرون به صرفه‌ترین و بالاترین کیفیت موجود در بازار داخلی کشور است و در حال رقابت با شرکت‌های مطرح دنیا با هدف صادرات محصول به خارج از کشور است. اگر مسوولان و متصدیان صنایع کشور راه‌های پیشرو این محصول را برای تولید انبوه هموارتر کنند، این محصول می‌تواند علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، ارز آوری خوبی برای کشورمان داشته باشد.

این فعال فناور تصریح کرد: این محصول سیستم هیدرولیکی ترمز دامپ تراک در معادن بزرگ کشور کاربرد دارد و از لحاظ کیفیت مشابه خارجی و قیمت پایین آن قادر به رقابت برای صادرات است و می‌تواند سالی ۲/۵ میلیون دلار ارز آوری داشته باشد. از این سیستم هیدرولیکی ترمز برای ایمنی خودرو‌های سنگین در تراک‌های معادن استفاده می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده