تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۰۹۰۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
حمید علاماتی، مدیرعامل شرکت فرآوری مواد معدنی ایران

دولت راهکاری سریع و قاطع جهت خروج صنعت سرب از بحران، ارایه دهد

می متالز - ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های دولت تاثیرات بسیاری را بر صنایع مختلف از جمله صنعت روی کشور دارد. صنعت مذکور بنابر صادرات محور بودن خود هیچ تشابهی به صنایع دیگر نداشته، لذا برخورد دولت و دستورات این حوزه باید با سایر موضوعات کشور نیز متفاوت باشد.
دولت راهکاری سریع و قاطع جهت خروج صنعت سرب از بحران، ارایه دهد

به گزارش می متالز، عدم توانایی دولت در صدور ابلاغیه‌های راهبردی و مفید را می‌توان در نبود تیم مشاوره‌ای و اطلاعات کافی و دقیق از صنایع کشور دانست. در این راستا، گفت‌و‌گوی کوتاهی را با حمید علاماتی، مدیرعامل شرکت فرآوری مواد معدنی ایران انجام داده ایم. در ادامه این گفت‌و‌گوی کوتاه را می‌خوانید.

 

در خصوص دستور وزارتخانه به تولیدکنندگان روی در راستای عرضه محصولات در بورس کالا و مشکلات ایجاد شده در راستای این ابلاغ، توضیحاتی را بفرمایید؟

صنایع سرب و روی کشور مشابه صنایع دیگر نیستند. این صنعت هیچ تشابهی با صنایعی مانند آلومینیوم، پیتروشیمی و فولاد ندارد لذا قرار گرفتن آن در عرضه بورسی یک اشتباه بزرگ به‌شمار می‌رود و آن را به سمت تعطیلی و نابودی خواهد برد. دلیل اصلی این اتفاق در عدم توازن قیمت پایه 4200 تومانی جهت عرضه در بورس و قیمت تمام شده نهایی برای تولیدکننده است. با توجه به ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت، بهای فعلی عرضه روی در بورس کالا باید با قیمت حداقل 11900 تومان باشد و این درحالی است که در شرایط کنونی بهای قیمت تمام شده بالای 20000 تومان است. یعنی تولیدکننده باید با نصف بهای تمام شده در بورس، محصولات خود را عرضه کند. بنابراین به وضوح روشن است که این اقدام، غیر استراتژیک و غلط بوده و صنعت روی کشور را به سمت و سوی نابودی و تعطیلی خواهد کشاند.

 

صنایع روی کشور چه اقداماتی را جهت بقای خود انجام می‌دهند؟

این صنعت با مشکلات فراوانی مواجه است. از آنجاکه تولیدکنندگان در شرایط فعلی امکان عرضه محصولات خود را در بورس کالا ندارند بنابراین جلوی صادرات محصولات روی گرفته می‌شود. با وجود شرایط ایجاد شده، صنعت روی کشور مشتریان خارجی صادراتی 20 ساله خود را از دست خواهد داد. در صورت عدم ارایه راهکار اصولی و منسجم از سوی مسئولان و سیاست‌گذاران کشور، این صنعت با صدمات غیرقابل جبرانی روبه‌رو خواهد شد. طرفین خارجی نیز بدون شک منتظر تغییر وضعیت در کشور ما نمانده و مبادلات تجاری خود را با کشورهای فعال دیگر در منطقه مانند قزاقزستان بیشتر خواهند کرد. ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های اشتباه دولت و بی درایتی مسئولان کشور باعث شده است تا صنعت سرب و روی کشور با معضلات مذکور مواجه شود.

عناوین برگزیده