به گزارش میمتالز، در اواخر سال گذشته بود که رئیسی - رئیس قوه قضاییه - موضوع تعیین تکلیف اموال مانده در انبارهای سازمان اموال تملیکی را مورد تاکید قرار داده و با اشاره به گزارش دادستان کل کشور درباره بلاتکلیفی اموال مردم و دولت بر اقدام هرچه سریعتر در این رابطه تاکید کرد.
در بین کالاها و اموالی که متروکه و یا قاچاق اعلام و برای تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی سپرده شده است، تعدادی خودرو وجود دارد که از سالهای قبل وارد و در گمرک دپو شده، اما به هر دلیلی از جمله عدم داشتن ضوابط استاندارد یا ممنوعیتهای مربوط به واردات خودرو از ترخیص آنها ممانعت شده و حتی در دورههایی که با توجه به مصوبه هیات وزیران فرصتی برای تعیین تکلیف حدود ۱۲ هزار خودروی دپو شده در گمرک فراهم شد امکان ترخیص پیدا نکرد.
اینها همان خودروهایی است که در سال گذشته حواشی بسیاری داشت و حتی بحث غیر استاندارد بودن بنز، بیام دبلیو و یا پورشههای موجود در بین آنها مطرح بود و دستگاههای مربوطه به توافقی در مورد تعیین تکلیف آنها نرسیده بودند.
اما در جریان الزام سازمان اموال تملیکی برای تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای خود موضوع این خودروها مورد توجه قرار گرفته و پیشنهاد واگذاری ۱۵۰۰ خودرو به مناطق آزاد مطرح شده است.
بررسیهای نشان میدهد که در اواخر اسفندماه سال قبل، سازمان اموال تملیکی طی مکاتبهای با دبیر شورایعالی مناطق آزاد پیشنهاد میکند برای جلوگیری از خروج ارز از کشور و همچنین استفاده بهینه از حدود ۱۵۰۰ دستگاه انواع خودروی دپو شده در سازمان اموال تملیکی شرایطی را برای فروش و شمارهگذاری این وسایط نقلیه در مناطق آزاد تعیین و اجرایی کند.
اما با توجه به این که در بین این خودروها، خودروهای با ممنوعیت ورود امریکایی و همچنین بالای ۲۵۰۰ سی سی قرار داشته و یا در مواردی با ضوابط استاندارد مغایرت دارد، برای واگذاری باید این موانع برطرف شود.
از این رو، دبیر شورایعالی مناطق آزاد طی مکاتبهای با معاون اول رئیسجمهوری اعلام میکند که به دنبال پیشنهاد سازمان اموال تملیکی برای واگذاری خودروهای متروکه و قاچاق به شرط استفاده از مناطق آزاد تجاری و صنعتی، لازم است در مصوبه سال ۱۳۹۶ مربوط به محدودیتهای واردات خودرو برای این موضوع اصلاحاتی انجام شود؛ به طوری که موضوع تعیین تکلیف و فروش وسایل نقلیه رسوبی دپو شده در سازمان اموال تملیکی که حسب مقررات ضبط شده است به منظور تعیین تکلیف در محدوده مناطق آزاد مشمول مقررات این مصوبه نباشد.
همچنین مصوبه این گونه اصلاح شود که موضوع شمارهگذاری این خودروها نیز مشمول هیچ نوع محدودیت و ممنوعیتی از جهت تاریخ تولید و ساخت نشده و پلاک شوند.
این پیشنهاد برای بررسی به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع شده است، اما در همین جریان موضع گمرک که به وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام شده است این بوده که در رابطه با تعیین تکلیف خودروهای رسوبی و دپو شده در سازمان اموال تملیکی باید موضوع ممنوعیت واردات خودروهای سواری با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی و ممنوعیت خودروهای دارای برند، ذینفع و ساخت امریکا مورد توجه قرار گیرد و خارج از آن گمرک مخالفتی نخواهد داشت.
فعلا جریان تعیین تکلیف این ۱۵۰۰ خودرو و واگذاری آن در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد بررسی قرار دارد و نتیجه نهایی آن مشخص نیست، ولی این که با توجه به ممنوعیتهای موجود تکلیف خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی و امریکایی چگونه مشخص خواهد شد یا این که چرا درحالحاضر فقط خودروها امکان واگذاری در مناطق آزاد و ویژه را داشته و شرایط ورود به کشور را ندارند، مورد توجه است.
این در حالی است که در چند سال اخیر به دلایلی به ویژه محدودیتهای ارزی واردات خودرو ممنوع شده و همچنین طبق ضوابط واردات خودرو امکان ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی و امریکایی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است، وجود ندارد.
در جریان این ممنوعیتها مناطق آزاد نیز مستثنا نیست و با وجود اعلام نیازی که این مناطق برای نوسازی ناوگان حملونقل خود داشته و حتی پیشنهاداتی برای ورود خودرو به این مناطق صورت گرفت هنوز موافقتی با آن نشده است.