تاریخ: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۲۰۹۴۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
توسط سازمان بورس:

نحوه برگزاری مجامع الکترونیک شرکت‌های سهامی عام اصلاح شد + چند نکته

‌می‌متالز - دستورالعمل اصلاح شده نحوه حضور و اعمال حق رای الکترونیکی در مجامع شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس در سه حوزه زیرساخت‌ها، الزامات امنیتی و نامه اداره ثبت شرکت‌ها ابلاغ شد.

به گزارش می‌متالز، دستورالعمل اصلاح شده نحوه حضور و اعمال حق رای الکترونیکی در مجامع شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس در سه پیوست زیرساخت‌ها، الزامات امنیتی و نامه اداره ثبت شرکت‌ها ابلاغ شد که متن کامل آن اینجا قابل دریافت و مشاهده است.

براساس این گزارش، محسن انصاری مهیاری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس دراین باره با اعلام نکاتی به سنا توضیح داد: برگزاری مجامع الکترونیکی در ایران سابقه چندانی ندارد و با شیوع کرونا به عنوان مساله روز مورد توجه همگان قرار گرفته است. در همین راستا، ستاد ملی مبارزه با کرونا در ۲۰ اسفند ۹۸ طی نامه‌ای به سازمان بورس در خصوص برگزاری مجامع شرکت‌های فعال در بازار سرمایه اعلام کرد تا اطلاع ثانوی برگزاری مجامع صرفاً با حضور حداکثر ۱۵ سهامدار حقیقی یا حقوقی امکان‌پذیر است.

افزایش امکان حضور سهامداران به خصوص در مجامع شرکت‌هایی که تعداد سهامداران خرد آن بسیار بالا است، همچنین کاهش هزینه‌های رفت و آمد و هزینه‌های برگزاری مجامع و افزایش دقت در رأی‌گیری برخی از این موارد هستند.

با مروری بر مواد لایحه اصلاحی قانون تجارت می‌توان دریافت کلیه اموری که لازمه برگزاری مجامع است، اعم از آگهی دعوت به مجامع (ماده ۹۷)، صدور و توزیع ورقه ورود به جلسه (ماده ۹۹)، حضور هیئت رئیسه (ماده ۱۰۱) قرائت گزارش بازرس (تبصره ماده ۸۹) همگی از طریق الکترونیک قابل انجام است.

از طرفی بند چ ماده ۶۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، بسیاری از امور مربوط به شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان از جمله حضور در مجامع و اعمال حق رأی را به نحو الکترونیکی معتبر می‌شناسد؛ بنابراین از منظر نظام حقوقی ایران نه تنها منعی برای برگزاری مجامع به طور الکترونیکی پیش‌بینی نشده، بلکه از سوی قانون‌گذار به این امر توصیه نیز شده است.

در اجرای ماده ۶۸ قانون در دوم اردیبهشت سال قبل، دستورالعمل نحوه حضور و اعمال حق رأی به صورت الکترونیکی در مجامع عمومی شرکت‎های ثبت شده نزد سازمان ابلاغ شد و ۵ اسفند سال گذشته، اصلاحیه دستورالعمل مجدداً به تصویب هیأت مدیره سازمان رسید.

با توجه به مصوبه اخیر، هر یک از مجامع عمومی را می‌توان توأمان به شکل فیزیکی و الکترونیکی برگزار کرد و رای‌گیری در این مجامع صرفاً به طور الکترونیکی ثبت و اعمال می‌شوند. انتخاب هیئت رئیسه مجمع هم از بین داوطلبان فیزیکی حاضر، انجام خواهد گرفت و هر شرکت ثبت شده نزد سازمان می‌تواند با درج در آگهی مجمع عمومی، اعلام نشانی سامانه جامع و هوشمند و چگونگی دسترسی به راهنمای آن در آگهی دعوت نسبت به برگزاری مجمع خود اقدام کند.

یکی دیگر از الزامات اجرای بهینه این دستورالعمل رعایت الزامات فنی و همچنین الزامات امنیتی در خصوص زیرساخت‌های برگزاری مجامع الکترونیکی است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده