تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۲۶
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۲۰۹۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سعدی مطرح کرد؛

تسریع در تکمیل پروژه‌ها با توسعه شرکت‌پروژه‌ها

‌می‌متالز - محمد صفری گفت: از مزایای شرکت پروژه‌ها می‌توان به موارد متعددی از جمله امکان سرمایه گذاری مستقیم تمام آحاد مردم در پروژه، امکان جذب سرمایه‌های خرد و هدایت آن‌ها به پروژه‌های مختلف، تسهیل در تأمین مالی پروژه‌ها، و نهایتاً سرعت بخشی در تکمیل و بهره برداری از پروژه‌ها اشاره کرد.

به گزارش می‌متالز، محمد صفری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سعدی در رابطه با ماهت شرکت پروژ‌ها و عملکرد آن‌ها اظهار کرد: شرکت پروژه‌های بورسی در ایران همچون سایر شرکت‌های بورسی جزو شرکت‌های سهامی عام محسوب می‌شوند، تنها تفاوت یک شرکت سهامی عام بورسی با شرکت پروژه در این است که عموما شرکت‌های بورسی در شمار شرکت‌های بالغی هستند که در پایان سال مالی درآمد مشخصی دارند و بر اساس مصوبه مجمع سود سهام را میان سهامداران خود توزیع می‌کنند.

او افزود: در حالی که یک شرکت پروژه همانطور که از نام آن نیز بر می‌آید پروژه‌ای است که هنوز به اتمام نرسیده لذا تا پایان پروژه نمی‌توان انتظار سودآوری از آن داشت. در واقع سهامداران یک شرکت پروژه مالک سهام شرکتی می‌شوند که در طول زمان یا طول دوره پروژه ارزش آن شرکت بر اساس پیشرفت پروژه اضافه می‌شود تا در پایان انجام پروژه به بهره‌‍برداری و نهایتا سودآوری برسد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سعدی تاکید کرد: بنابراین مهم‌ترین وظیفه مدیران شرکت پروژه‌ها تکمیل و افزایش درصد پیشرفت پروژه بر اساس زمان‌بندی است.

صفری در خصوص انواع تامین مالی پروژ‌ها از طریق بازار سرمایه، گفت: به طورکلی تأمین مالی پروژه‌ها در بازار سرمایه ایران از دو طریق صندوق پروژه و شرکت پروژه انجام پذیر است. تنها تجربه‌ی صندوق پروژه در ایران به صندوق پروژه آرمان پرند مپنا محدود می‌شود که یکی از پروژه‌های مپنا در قالب صندوق پروژه توسط شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی تأمین مالی شد.

او افزود: شرکت پروژه از سازوکار متفاوتی برخوردار است و اساس کار تأمین مالی در آن شامل دو روش پذیره‌نویسی و افزایش سرمایه است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سعدی تصریح کرد: در روش پذیره‌نویسی ابتدا یک شرکت تأسیس و در فرآیند تأسیس، ارزش کارشناسی پروژه به عنوان آورده غیر نقد موسسان لحاظ شده در ادامه برای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت تکمیل پروژه از پذیره نویسی استفاده می‌شود.

صفری افزود: اگر چندین پروژه به طور همزمان وجود داشتته باشد که همگی آن‌ها نیاز به تأمین مالی داشته باشند از ظرفیت تأسیس یک هلدینگ سهامی عام می‌توان استفاده کرد. شرکت تجلی از زیرمجموعه‌های شرکت توسعه معادن و فلزات در زمره این نوع شرکت پروژه‌ها قرار دارد.

او تاکید کرد: نوع دیگر شرکت پروژه، تأمین مالی یک پروژه از طریق افزایش سرمایه از صرف سهام با سلب حق تقدم صورت می‌گیرد. در این روش یک پروژه نیمه تمام وجود دارد که برای تکمیل آن نیاز به تأمین مالی است، لذا مالکان پروژه موجود ابتدا نسبت به ثبت پروژه خود در قالب شرکت سهامی عام اقدام می‌کنند سپس با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار منابع مورد نیاز برای تکمیل پروژه را از محل افزایش سرمایه از صرف سهام با سلب حق تقدم تأمین می‌کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سعدی در ادامه بیان کرد: شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس که اخیرا در بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بورس تهران پذیره‌نویسی شد از روش افزایش سرمایه از صرف سهام با سلب حق تقدم برای تأمین مالی دو پروژه خود بهره گرفت.

صفری در خصوص مزایای تشکیل شرکت پروژه‌ها گفت: از مزایای شرکت پروژه‌ها می‌توان به موارد متعددی از جمله سرمایه گذاری مستقیم تمام آحاد مردم در پروژه، امکان جذب سپرده خرد و هدایت آن‌ها به پروژه‌های مختلف، توسعه و تنوع بخشی به ابزار‌های نوین کنترل کمی و کیفی پروژه ها، تنوع بخشی به ذینفعان پروژه‌ها، اعتباربخشی به پروژه‌ها، تسهیل در تأمین مالی آنها، و نهایتاً سرعت بخشی در تکمیل پروژه و بهره برداری از آن‌ها اشاره کرد.

او در خصوص تاثیر ابلاغیه اخیر سازمان بورس مبنی بر خرید سهام شرکت‌های پروژه‌ای توسط صندوق‌های سهامی و مختلط، چه تاثیری بر تامین نقدینگی این شرکت ها، گفت: هر چه تعداد و تنوع سرمایه‌گذارانی که از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز به خرید اوراق بهادار هستند بیشتر باشد، حجم و ارزش معاملات آن ورقه بهادار بیشتر می‌شود. شرکت پروژه‌ها نیز این قاعده مستثنی نیستند، لذا هر چه تعداد ذی‌نفعان و معامله‌گران و به طور کلی سهامداران این نماد‌ها بیشتر باشد تأمین مالی این شرکت‌ها سهل‌تر می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سعدی افزود: از آنجا که عرضه سهام شرکت پروژه‌ها به عموم فعالان بازار به معنی تأمین مالی برای پروژه‌ها محسوب می‌شود، لذا عرضه موفقیت آمیز شرکت پروژه به معنی ورود نقدینگی به پروژه است که مطمئنا رشد تولید و افزایش تولید ناخالص را در پی دارد.

صفری در پایان در خصوص تجارب سایر کشور‌ها در حوزه شرکت پروژه‌ها، گفت: تأمین مالی پروژه‌ها در دنیا در قالب ابزار‌های مختلفی از جمله ابزار‌های تأمین مالی از طریق بدهی (Debt financing)، حقوق صاحبان سهام (Equity financing)، اعطای کمک‌های مالی دولتی (Grants)، تأمین مالی جمعی (Crowdfunding)، حمایت‌های شرکتی (Corporate sponsorships)، سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture capital)، سرمایه‌گذاری فردی Angel investing)) انجام می‌پذیرد و هر یک از این ابزار‌ها برای یک نوع پروژه قابل استفاده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده