تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۸
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۰۹۹۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
بررسی وضعیت قیمت جهانی سنگ‌آهن

رشد سرسام‌آور قیمت سنگ‌آهن

‌می‌متالز - بازار سنگ آهن جهانی روز به روز در حال رکورد زدن است. با عبور نرخ جهانی سنگ آهن از ۲۰۰ دلار شاهد ثبت رکورد تاریخی هستیم.

به گزارش می‌متالز، در ابتدای هفته، ارزیابی عملکرد بازار‌های بین المللی می‌تواند تا حد زیادی روند بازار فولاد ایران را نشان دهد. در این گزارش به بررسی عملکرد تولید کنندگان و خریداران عمده فولاد در بازار‌های جهانی می‌پردازیم.

در شرایط فعلی مسائل جغرافیایی و آب و هوایی و رشد تقاضای چین و رقابت تولیدکنندگان جهانی و رشد ارزش ریال مهم‌ترین فاکتور‌های موثر در قیمت‌های داخلی و بین المللی محسوب می‌شود.

رکورد زنی قیمت سنگ آهن در بازار جهانی

بازار سنگ آهن جهانی روز به روز در حال رکورد زدن است. در حالی با عبور نرخ جهانی سنگ آهن ۶۲% از ۲۰۰ دلار و ثبت رکورد تاریخی برای این کالای استراتژیک مواجه هستیم که در شرایط فعلی قیمت شمش به حدود ۶۳۵ دلاری مطابق با آخرین گزارش مجله جهانی استیل پرایس از بازار CIS رسیده است.

قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد با ۹٫۹۵ دلار افزایش ۲۰۲٫۶۵ دلارمعامله شد. سنگ آهن عیار ۶۵ درصد نیز با ۹٫۹۵ دلار افزایش ۲۳۵٫۶۵ دلار معامله شد. در همین راستا قیمت فولاد در چین نیز رشد زیادی را در روز‌های تعطیل بازار ایران داشته است. شمش فولاد درچین با ۳۲٫۷۲ دلار افزایش ۸۱۸ دلار معامله شد.

تاثیر نرخ کرایه حمل بار در قیمت نهایی سنگ آهن

اما اوضاع نرخ‌های سنگ آهن در سایر نقاط جهان به چه صورت رصد شده است؟ در سایر کشور‌های تقاضا کننده سنگ آهن، قیمت این ماده معدنی شدیدا به نرخ کرایه‌های هفتگی بستگی دارد؛ لذا شاخص نرخ کرایه حمل سنگ آهن از بنادر برزیل و استرالیا به ترتیب ١.٩۶ (۶.٨٪؜) و ١.٣٧ (١٠.٣٨٪؜) دلار/ تن افزایش به ٣٠.٧٣ و ١۴.۵۶ دلار به ازای هر تن افزایش یافت تا نرخ کرایه حمل بار از برزیل طی کمتر از یکسال از زیر ١٠ دلار/تن به بیش از ٣٠ دلار/ تن افزایش یابد. این موضوع نشان می‌دهد که قیمت سنگ آهن در بازار بین الملل قصد افت قیمت و یا تثبیت را ندارد.

ارزیابی دلیل رشد قیمت افسارگسیخته سنگ آهن

اما سوال اصلی اینجاست که دلیل این رشد قیمت افسارگسیخته سنگ آهن چیست؟ برخی از کارشناسان بازار سنگ آهن معتقدند، افزایش تنش اقتصادی بین استرالیا و چین و ترس کارخانجات و تجار چینی از کمبود و افزایش قیمت بیشتر مواد اولیه باعث هجوم چینی‌ها بعد از تعطیلات ۵ روزه ان‌ها به بازار مواد اولیه گردیده است.

هجوم چینی‌ها به بازار‌های مواد اولیه قیمت‌های سنگ آهن را به شدت افزایش داده است.

برخی از مشتریان آسیای جنوب شرقی هم که پیش از این با تردید به این بازار‌ها نگاه می‌کردند؛ حالا با مشاهده این وضعیت بصورت جسته و گریخته وارد این بازار شده‌اند.

پس علاوه بر افزایش نرخ کرایه حمل بار بین المللی رشد تقاضای چینی‌ها و آسیایی‌ها به صعود قیمت سنگ آهن دامن زده است.

پیش بینی می‌شود این رشد قیمت در بازار ایران نیز تاثیر بگذارد. البته در هفته گذشته نیز شاهد رشد ۳۰ درصدی قیمت سنگ آهن داخلی بودیم. اما پر واضح است که این ماده معدنی در ایران جا برای رشد بیشتر قیمت دارد.

سیاست‌های اقتصادی چین و التهابات بازار سنگ آهن

سیاست گذاری‌های اخیر بازار داخلی چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده فولاد باعث شده تا مواد اولیه عمده محصولات فولادی دنیا از جمله مهمترین آنها، سنگ آهن، شمش بلوم و تختال همچنان افسارگسیخته در مسیر صعود قیمت‌های تاریخی حرکت کنند و این موضوع کلیه بازار‌های جهانی را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از بازار‌های داخلی مثل بازار داخلی ایران را تحت تاثیر قرار داده و به نوعی غافلگیر نموده است.

یک نشانه از غافلگیری برخی بازارها، اختلاف اندک ۵ درصدی، بین نرخ میلگرد آجدار و شمش CIS است. این موضوع را در روز‌های گذشته برای بازار داخلی نیز احساس کردیم.

تاثیر فاکتور‌های جهانی در نرخ سنگ آهن داخلی

در شرایط فعلی افت قیمت دلار به مصرف کننده داخلی این فرصت را داده تا صعود قیمت‌ها در بخش مواد اولیه را کمتر احساس کند. در صورتی که روند رشد قیمت‌ها در بازار سنگ آهن به همین شکل تداوم داشته باشد شاهد رکود سنگین تری در بازار داخلی خواهیم بود.

رشد ارزش ریال باعث شده تا اثر این وضعیت کمتر در بازار داخلی نمود پیدا کند. در غیر این صورت اوضاع به مراتب وخیم‌تر و غیرقابل پیشبینی‌تر می‌گردید.

کاهش قیمت سنگ آهن در میان مدت

البته طبق یک قانون کلی؛ هر فراز افسارگسیخته‌ای را فرودی است و اصلاحی در مسیر رشد پیش بینی می‌شود.

اما در شرایط فعلی نمی‌توان ادعایی برای نقطه صعود بازار سنگ آهن و سقف سازی این ماده اولیه در بورس داخلی و بورس بین المللی در نظر گرفت. به عقیده برخی از تحلیلگران بازار سنگ آهن خداقل دو ماه زماه لازم است که این شرایط تغییر کند.

پیش بینی می‌شود که این صعود قیمت‌ها به دلیل محدود بودن نقدینگی در بازار‌های داخلی و خارجی بعد از گذشت زمان حدودا ۲ ماه کاهش یابد و به قیمت‌های تعادلی نزدیک شود.

قیمت‌های فولاد در چین ممکن است با وجود تقاضای قوی و حاشیه سود بالای فولادسازان، یک دور اصلاح قیمت داشته باشند، چون قیمت‌ها بیش از حد انتظار افزایش پیدا کرده اند. همچنین برخی مصرف کنندگان نهایی به این باور رسیده اند که قیمت‌ها بیش از حد بالا رفته و برای خرید‌های جدید بیشتر احتیاط می‌کنند.

تاثیر سنگ آهن در سایر کالا‌های فولادی

برخی از تحلیلگران معتقدند که با توجه به عوامل بنیادین حاکم بر بازار‌های جهانی، شمش بلوم پتانسیل فتح نرخ ۸۰۰ دلاری را هم دارد. اما حقیقت اینست که هنوز انتهای این فواره به درستی مشخص نیست. اما انچه که مسلم است، فعلا دنیا در حال تجربه اَبَرسوپرسایکل دیگری در اوج قیمت‌های تاریخی بازار‌های جهانی فولاد است. تا جاییکه بعد از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، این سطوح از قیمت‌ها دیده نشده بود.

اما تاثیر التهابات قیمت سنگ آهن در سایر بازار‌های فولادی به چه شکل است؟

به گزارش آرتان پرس به نقل از مجله تحلیلی متال بولتن، میلگرد ترکیه با ثبت رکورد ۶۹۰ دلار، راهی تا ۷۰۰ دلار ندارد؛ ورق کلاف گرم دریای سیاه هم ۱۰۰۰ دلاری شد؛ تختال صادراتی این منطقه هم به ۸۶۰ دلار سلام کرد.

همراه با افزایش بهای محصولات فولادی حاشیه سود تولید میلگرد و ورق گرم نیز افت پیش از تعطیلات را جبران کرد و به ٧٠٠ یوان/ تن، معادل حدود ١٠٩ دلار/ تن، برای میگرد و بیش از ١،١٠٠ یوان/ تن، معادل ١٧٣ دلار به ازای هر تن محصول، برای ورق گرم افزایش یافت.

نقش مسائل جغرافیایی در رشد قیمت سنگ آهن

موضوع دیگری که در رشد ترانزیت سنگ آهن را در پی خواهد داشت مسائل آب و هوایی در کشور‌های تاثیرگذار در عرضه و تقاضای سنگ آهن بین المللی است.

انتظار می‌رود محموله‌های دریایی سنگ آهن بیشتری از سوی عرضه کنندگان استرالیایی و برزیلی با توجه به شرایط آب و هوایی بهتر که محدودیت‌های عرضه را کاهش می‌دهد، در طول ماه ژوئن حمل شود.

از طرف دیگر آب و هوای بارانی در حال نزدیک شدن به چین بوده و باعث کاهش تقاضای فولاد در استان‌های جنوبی چین در ماه ژوئن خواهد شد.

جمع بندی

قیمت سنگ آهن در ایران و جهان به شکلی سرسام آور رو به رشد است. دلایلی بسیاری برای این رشد قیمت متصور می‌شود.

از کاهش ریسک کرونا گرفته تا مسائل زیست محیطی و سیاست‌های اقتصادی چین همه دست به دست هم داده اند تا رکود قیمت سنگ آهن در تاریخ معاملات این ماده معدنی شکسته شود. قطعا این روند در صورت ادامه دار شدن بازار‌های داخلی ایران را در می‌نوردد.

تولید کننده داحلی توان هزینه کرد بالا در بخش مواد اولیه را ندارد و به احتمال زیاد شاهد رکود سنگین در معاملات بورس کالا خواهیم بود. البته نقش فاکتور‌های دلاری و رشد ارزش ریال می‌تواند این رکود را قدری تعدیل کند.

منبع: پایگاه خبری آرتان پرس

عناوین برگزیده