تاریخ: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۲
بازدید: ۴۲۵
کد خبر: ۲۳۴۲۴۶
سرویس خبر : زمین شناسی

اکتشافات یک کار کلان و ملی است

‌می‌متالز - مهندس اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن در پنل سوم هشتمین کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس، در پاسخ به سوال 《موضوع اکتشاف جدای از هزینه پرریسک هست و ممکن است نتیجه‌ای در بر نداشته باشد. چرا دولت هزینه‌هایی که ممکن است در این مسیر از دست برود به صورت تحقیقات در حقوق مالکانه جبران نمی‌کند؟ 》اظهار داشت: اکتشافات یک کار کلان و ملی است؛ زمانی که ما از مطالعات اکتشاف صحبت می‌کنیم،

به گزارش می‌متالز، این یک کار هزینه‌بر و پرریسک است و اطلاعات و امکانات مطالعات اکتشاف در دست دولت‌ها است که دولت‌ها بعداز بدست آمدن اطلاعات در اختیار مکتشفین قرار می‌دهند.
در سال‌های اخیر این اطلاعات که در اختیار مکتشفین قرار گرفته خیلی مطلوب نبوده است.
در ارتباطات با اکتشاف نظر کارشناسان این است که کسانی وارد این حوزه شوند که اهل معدن هستند و توان مواجهه با این ریسک را دارند
این‌که ما چگونه با این شرایط می‌توانیم ریسک را پایین بیاوریم؟ دولت باید بیاید بهره مالکانه را کاهش دهد و اکتشافات را حمایت کند. نقطه عطف بخش معدن همین است. این نقطه همانجایی است که جنبش و انقلاب اکتشاف معدن باید صورت بگیرد و انشاالله دولت جدید در این راستا قدم بردارد.
مهندس اکبریان همچنین درمورد دلایل عدم تحقق تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد افزود: زمانی که طرح جامع فولاد نوشته می‌شد و کارشناسان بر روی عدد ۵۵ میلیون تن تاکید داشتند، پیش‌بینی‌ها و پیش‌فرض‌هایی از جمله جمعیت ۱۰۰ میلیونی و رشد اقتصادی ۸ درصدی و ۳۷۰ کلیوگرم مصرف سرانه داخلی را مدنظر داشتند، خب ما امروز که به شرایط حال نگاه میکنیم می‌بینیم هیچکدام ازاین پارامتر‌ها محقق نشده است.‌ای کاش ما بجای اینکه رکورد تناژ ۵۵ میلیون را مدنظر داشتیم و تولید طولی را مدنظر داشتیم، تولید عرضی و هایتک و تکنولوژی‌های روز را مدنظر می‌داشتیم. در آن صورت می‌توانستیم درآمد بیشتری داشته باشیم.
یعنی رکورد را داشته باشیم، ولی فشار را بر روی داخل کشور نداشته باشیم.
اما تولید ۵۵ میلیون تن فولاد واقعا بااین شرایط جای سوال دارد و یک مدیر بسیار جسور نیاز دارد که بیاید شرایط را به درستی مدیریت کند.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

عناوین برگزیده