تاریخ: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۷
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۲۱۱۲۷۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش قیمت سنگ آهن در بازار جهانی

‌می‌متالز - قیمت سنگ آهن در بازار بین المللی به دلیل کاهش تنش بین چین و استرالیا شاهد افت حدودا ۱۰ درصدی در مبادی فروش کزارش شده است. خبرگزاری‌های رسمی مانند استیل پرایس، فایننشال تایمز و موسسه SMM در تحلیل‌های خود بیان کرده اند که با وجود افت قیمت در بخش سنگ آهن، اما ریزش‌ها به دلیل موج سنگین تقاضا در بازار زیاد نخواهد بود و باید عملکرد بازار‌ها را از روز دوشنبه با دقت بیشتری ارزیابی کرد.

به گزارش می‌متالز، در روز‌های اخیر شاهد رفع نسبی تنش بین چین و استرالیا در خصوص ترانزیت معدنی بودیم. این خبر که در تحلیل‌های قیمت کامودیتی‌ها زمینه پیشخور کردن قیمت‌ها را فراهم کرده بود. روز گذشته پیش بینی‌ها از رشد قیمت سنگ آهن را با چالش رو به رو کرد. به طوری که شاهد افت ۱۵ درصدی قیمت سنگ آهن در معاملات جهانی بودیم. در ادامه به ارزیابی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت. لطفا همراه آرتان پرس باشید.

کامودیتی‌ها متاثر از قیمت سنگ آهن جهانی

بازار‌های جهانی کامودیتی‌ها در روز‌های کذشته به شدت متاثر از قیمت‌های صعودی و هیجانی سنگ آهن بودند. عوامل متعددی دست در دست هم داده بودند تا قیمت سنگ آهن به حداکثر تاریخی خود برسد و بعضا رکورد‌های جدید را از خود به جای بگذارد. نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد؛ نرخ سنگ آهن، به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه فولاد در بازار چین؛ در خلال تعطیلات عید فطر؛ متاثر از رفع چالش اقتصادی بین استرالیا و چین و برخی اقدامات کنترلی دولت چین؛ سقوط از مرز ۲۳۰ دلار تا نزدیکی‌های ۲۰۰ دلار بود که همین عامل به شک و تردید‌ها در حضور در معاملات دامن زده و کل بازار‌ها را در نهایت مجبور به عقب نشینی شدند. اما اینکه قیمت سنگ آهن چه میزان عقب نشینی خواهد کرد و تداوم روند نزولی قیمت سنگ آهن تا چه زمان ادامه خواهد داشت فعلا در هاله‌ای از ابهام است.

تغییر بازی قیمتی سنگ آهن با کاهش تنش چین و استرالیا

اخبار حوزه سنگ آهن به دلیل کاهش تنش‌های چین و استرالیا روند یکسانی را به همراه نداشت. به طوری که در بخش قیمت‌های CIS با وجود خبر‌های مثبت از توافقات طرفین چینی و استرالیایی شاهدرشد قیمت‌ها به صورت افسارگسیخته بودیم. بطوریکه شمش بلوم این منطقه با افزایش ۳۵ دلاری رقم ۷۲۰ دلار را کسب کرده، ورق کلاف گرم دریای سیاه نیز با همین مقدار افزایش به ۱۰۳۰ دلار رسیده؛ میلگرد صادراتی ترکیه نیز توام با ۴۰ دلار افزایش به ۷۶۰ دلار به ازای هر تن ارتقاء پیدا کرده است. سنگ آهن عیار ۶۲٪ وارداتی بنادر جنوبی چین هم در روز شنبه که آخر هفته‌ی معاملاتی در بازار‌های جهانی به حساب می‌آید، توام با بیش از ۴ دلار افزایش، رقمی بین ۲۳۲ تا بیش از ۲۳۳ دلار/تن گزارش شده که رکوردی تاریخی محسوب میشود.

ارزیابی استیل پرایس از قیمت جهانی سنگ آهن

گزارش‌های قیمتی درج شده در نشریه تحلیلی استیل پرایس نشان می‌دهد که قیمت‌ها حداقل در بخش CIS آمادگی بازگشت به عقب را ندارند. در حالی که در بازار‌های آمریکای لاتین و اروپا شاهد افت ۱۰ درصدی قیمت‌ها بوده ایم. پیش بینی می‌شود با نهایی شدن اقدامات مروبط به عادی سازی روند تجاری چین و استرالیا قیمت‌های سنگ آهن کمی منطقی‌تر شوند. این رشد قیمت به دلیل بازگشت بخش زیادی از صنایع فولادسازی به چرخه تولید و همزمانی آن با اختلافات چین و استرالیا باعث شد تا قیمت سنگ آهن رکورد تاریخی جدیدی را در روز‌های گذشته به ثبت برساند.

پیش بینی تدوام عقب نشینی در قیمت سنگ آهن جهانی

گمان بازگشت آرامش به بازار جهانی سنگ آهن و طرح مجدد این سوال باشد که آیا روند صعودی سوپر سایکل به انتهای خود نزدیک شده است؟ تحلیل‌ها نشان می‌دهد که برخی هدف ۸۰۰ دلاری را برای شمش CIS پیشینی کرده بودند؛ حالا، اما با انتشار خبر برطرف شدن تنش اقتصادی بین چین و استرالیا در بازارها؛ میبایست منتظر بازخورد بازار‌های صادراتی بعد از در روز‌های ابتدایی هفته و به خصوص بعد از تعطیلات روز یکشنبه بازار‌های جهانی بود.

ریزش محسوس، اما نسبی در شاخص قیمت سنگ آهن

آخریم دیتا‌های معاملاتی سنگ آهن نشان از ریزش ۳.۷۸ درصدی (۸.۱- دلار) در انتهای روز معاملاتی شنبه و ثبت رقم ۲۰۶.۴ دلار/تن cfr خبر می‌دهند. جدیدترین قیمت‌های سنگ آهن وارداتی و بنادر منتشر شده توسط موسسه SMM نشان می‌دهد که انتظار کاهش قیمت سنگ آهن در نتیجه بهبود روابط چین و استرالیا قوت گرفته و در روز‌های آتی ممکن است شاهد افت قیمت به زیر ۲۰۰ دلار/تن سی اف آر باشیم. بنظر میرسد که این کالای استراتژیک یا ماده اولیه تاثیرگذار بازار آهن دنیا؛ طی دیروز و امروز متاثر از سیاست‌های کنترلی چین و برطرف شدن تنش‌های اقتصادی بین چین و استرالیا، وضعیت سنگین SELL به خود گرفته که این موضوع از کندل قرمز رنگ دیروز و بزرگ امروز و حجم معاملات کاملا مشهود است. بنظر می‌رسد کف بعدی حمایت معتبر تکنیکالی این کالا در صورت ادامه ریزش‌ها ابتدا حول ۱۹۰ دلار و سپس کانال قیمت ۱۸۰-۱۷۰ دلار خواهد بود.

نقش فاکتور‌های داخلی چین در قیمت گذاری سنگ آهن

در روز‌های اخیر تحولات داحلی بازار فولاد چین نیز به سمت و سویی حرکت کرد که روند کاهش نسبی قیمت سنگ آهن را ممکن ساخت. به گزارش آرتان پرس و به نقل از فایننشال‌تایمز، پس از اخطار دولت به فولادسازان چینی بویژه در شانگ‌های و تانگشان در خصوص عدم افزایش قیمت‌های فولادی، معاملات سنگ آهن به زیر ۲۱۰ دلار در تن بازگشته و خرید‌ها بسیار با احتیاط و تنها در صورت فوریت‌های نیاز تولید است. حال سوال مهمی اینجا مطرح است. آیا می‌توان افت شدید سنگ آهن را پیش درآمدی بر توقف روند افزایشی در فولاد و مواد اولیه و یا حتی معکوس روند فوق و ورود به کانال‌های کاهشی ارزیابی کرد؟ بطور قطع هفته پیش رو و مخصوصا از روز دوشنبه بازار با شفافیت بیشتری این مسیر را ترسیم خواهد نمود.

منبع: پایگاه خبری آرتان پرس

عناوین برگزیده