تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۲۱۰۱۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس‌های جهانی به پرواز درآمدند

‌می‌متالز - همه شاخص‌های مهم بورسی جهانی به طور قابل توجهی صعود کردند.

به گزارش می‌متالز، داده‌های جدید منتشر شده از بخش خرده فروشی آمریکا نشان می‌دهد که در ماه آوریل رشد این بخش کلیدی اقتصاد امریکا به صفر رسیده که این رشد یک درصد کمتر از رشد مورد انتظار قبلی بوده است. از آنجایی که بخش خرده فروشی تقریبا دو سوم کل بار رشد اقتصادی آمریکا را روی دوش می‌کشد، آمار ضعیف ماه آوریل می‌تواند یک نشانه هشدار آشکار از کند شدن بیش از پیش شتاب رشد اقتصادی این کشور باشد. انتظار می‌رود اقتصاد آمریکا امسال حدود هشت درصد رشد کند.

در نخستین هفته از ماه می‌شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا با کاهش ۳۴ هزارن فری به ۴۷۳ هزار نفر رسیده که کمی فعالان بازار را نسبت به بهتر شدن وضعیت، حداقل در بازار کار امیدوار کرده است. این کاهش در حالی ثبت شد که انتظار می‌رود روند متقاضیان صعودی باشد و به ۴۹۰ هزار نفر برسد. بیشترین کاهش در شمار متقاضیان در ایالت‌های نیویورک، میشیگان، ورمونت و فلوریدا به ثبت رسیده است. از طرف دیگر، اما در جورجیا، واشنگتن و ایلینوی روند صعودی حفظ شده است.

اگرچه معامله گران انتظار افزایش قابل توجه نرخ تورم آمریکا را داشتند، اما اینکه متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به آوریل با ۱.۶ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۴.۲ درصد رسیده، برای بسیاری از فعالان شوکه آور بوده است به ویژه آنکه جروم پاول رییس بانک مرکزی آمریکا پیشتر وعده داده بود نرخ تورم در سطح معقولی از محدوده دو درصدی عبور کند. این نرخ تورم بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در ۱۳ سال اخیر بوده است.

نگرانی از مسیر آینده نرخ تورم معامله گران را در بازار‌های مالی به وحشت انداخته است. نرخ تورم در بسیاری از مناطق از جمله در آمریکا، آلمان و برخی از کشور‌های اروپایی دیگر از سطح هدفگذاری شده عبور کرده و دست بانک‌های مرکزی برای اتخاذ رویکرد انقباضی به دلیل ضرورت تداوم حمایت‌ها از بخش‌های اقتصادی در برابر پیامد‌های کرونایی بسته است و این مساله در صورت وخیم‌تر شدن می‌تواند خود منجر به پیدایش یک بحران جدید در جهان شود.

وضعیت اقتصادی در نقاط مختلف کماکان رو به بهبود است. در انگلیس، بانک مرکزی این کشور اعلام کرد رشد اقتصادی در سال جاری احتمالا بالاترین سطحی خواهد بود که از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون به ثبت رسیده است. این بانک در نظر دارد تا از سرعت اجرای برنامه خرید اوراق قرضه خود که حدود یک تریلیون دلار اعتبار دارد بکاهد. در چین هم رشد صادرات در ماه آوریل فراتر از حد انتظار بود و رشد واردات نیز به بالاترین سطح یک دهه اخیر خود رسید.

امیدواری‌ها به ثبت ارقام بالای رشد اقتصادی پس از برنامه‌های واکسیناسیون سراسری کماکان در سطح بالایی باقی مانده است. یک نظرسنجی جدید از اقتصاددانان نشان می‌دهد که میانگین رشد اقتصادی مورد انتظار آن‌ها برای آمریکا در سال جاری ۷.۶ درصد است که در صورت تحقق، بالاترین رشد ثبت شده سالانه این کشور طی ۷۰ سال اخیر خواهد بود. از طرف دیگر اوضاع برای چین احتمالا از این هم بهتر خواهد بود و رشد اقتصادی این کشور حدود هشت درصد پیش بینی می‌شود.

تا پایان آوریل میزان رشد دستمزد مشاغل آمریکا به بالاترین سطح هفت ماه اخیر رسیده است. افزایش سطح تقاضا به تولیدکنندگان آمریکا این امکان را داده است تا سطح تولیدات خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. طی همین مدت بخش خصوصی موفق شد ۷۴۲ هزار فرصت شغلی ایجاد کند که اگرچه ۸۰ هزار نفر کمتر از پیش بینی بوده، اما بالاترین سطح چهار ماه اخیر است. نیل کاشکاری مدیر دفتر منطقه‌ای فدرال رزرو در مینیاپولیس گفته است رسیدن به اشتغال کامل به چند ماه دیگر زمان نیاز دارد.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در اروپا در گزارشی اعلام کرد که انتظار دارد میزان شیوع ویروس کرونا در قاره سبز تا یک ماه آینده کاهش پیدا کند. با این حال نگرانی‌ها از ورشکستگی گسترده کسب و کار‌ها کماکان به قوت خود باقی مانده است چرا که در نتیجه محدودیت‌های کرونایی، این شرکت‌ها ناچار شده اند مقادیر زیادی استقراض کنند و در صورت تداوم نیافتن حمایت‌های دولت‌ها و بانک‌های مرکزی، شمار بیکاران بالا خواهد رفت.

تاکنون بیش از ۱۶۲ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۲۰۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین سه میلیون و ۳۶۵ هزار و ۶۶۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشور‌های مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۹۸ هزار و ۵۹۳ نفر، برزیل با ۴۳۰ هزار و ۵۹۶ نفر، هند با ۲۶۵ هزار و ۹۷۶ نفر، مکزیک با ۲۱۹ هزار و ۹۰۱ نفر و انگلیس با ۱۲۷ هزار و ۶۶۸ نفر بوده است.

جف کاربونه تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه کرنرستون ولث گفت: هر چند که وزیر خزانه داری آمریکا گفته است که برنامه پیشنهادی دولت برای اجرایی شدن یک بسه محرک بزرگ دیگر تاثیر شدیدی روی نرخ تورم ندارد، اما انتظارات فعالان بازار به طرز آشکاری نسبت به شش ماه قبل عوض شده است. وضعیت رشد اقتصادی در حال حاضر بهتر از چیزی است که فعالان را بترساند، اما اگر شاهد کاهش سودآوری شرکت‌ها یا کاهش رشد باشیم، واکنش بورس شدید خواهد بود.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۱.۱۷ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۴۲۰.۶۵ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۵۳ درصد جهش تا سطح ۴۱۷۵.۳۱ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۲.۳۶ درصد افزایش در سطح ۱۳ هزار و ۴۳۴.۰۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازار‌های بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۱۵ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۴۳.۶۱ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۱.۴۳ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۴۱۶.۶۴ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۱.۵۴ درصدی در سطح ۶۳۸۵.۱۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۲.۰ درصد بالا رفت و به ۹۱۴۵.۶۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۲.۳۲ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۸۴.۴۷ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۱.۸۶ درصد بالا رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۲۷.۵۷ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگ‌های کامپوزیت" جهش ۲.۶۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۱۱۰.۵۹ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۴۵ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۰۱۴.۲۴ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۳۸ درصد افزایش به ۶۵.۳۷ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۱.۴۳ درصدی به ازای ۶۸.۷۱ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۰.۸ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۴۱.۳۷ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۰.۳۹ درصدی به ازای ۲۷.۴۴ دلار مبادله شد.

منبع: بورس کالای ایران

عناوین برگزیده