تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۳۶۸
کد خبر: ۲۱۰۱۷۷
سرویس خبر : متالورژی و مواد

تولید فرآورده‌های نسوز نیروگاهی و فولاد با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی

‌می‌متالز - یک شرکت دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به تولید فرآورده‌های نسوز با استفاده از فناوری نانو با ظرفیت ۵۰ هزار قطعه در سال شده است.

به گزارش می‌متالز، محمد حسین‌زاده یزدی، مدیرعامل شرکت بازرگانی اطلس سرام کویر در مورد محصولات شرکت گفت: ما با اتکا به گزارش‌های فنی منتشر شده و توسعه محصولات مشابه در شرکت زیمنس، موفق به تولید آجر‌های دیرگداز برای توربین‌های گازی برای نیروگاه‌های کشور با کمک فناوری نانو و به روش فوق تبرید شدیم. تولید این محصول تنها در انحصار دو شرکت زیمنس آلمان و جنرال موتورز آمریکا است که ما توانستیم سرامیک‌های محفظه احتراق توربین گازی را برای اولین بار در کشور تولید کنیم.
وی ادامه داد: همچنین رینگ و بلوک کوره‌های قوس الکتریکی، ول بلوک مذاب و ول بلوک فورس پلاک برای صنعت فولاد که در پاتیل استفاده می‌شود، اسپلیت رینگ و ول بلوک‌های بخش تاندیش محصولات دیگر دانش‌بنیان شرکت ما هستند.
مدیرعامل شرکت بازرگانی اطلس سرام کویر بر بومی‌سازی محصولات استراتژیک نیروگاهی تاکید کرد و گفت: ما توانستیم محصولات جدیدی مانند قطعات صنایع نیروگاهی، راهگاه خروجی مذاب در صنایع فولادسازی و مس را که در بازار داخل قابل تولید نبودند را تولید کنیم. دانش فنی تولید محصولات شرکت ما با روش فناوری نانو و به روش فوق سرمایش تولید می‌شوند. در این روش سیمان حذف شده و به همین دلیل، خوردگی شیمیایی به شدت کاهش یافته و در نتیجه آن، طول عمر محصول و شوک‌پذیری آن افزایش می‌یابد.
حسین‌زاده درباره ظرفیت تولید و برنامه‌های آینده این شرکت نیز گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید ما ۵۰ هزار قطعه در سال است و در نظر داریم تا با خرید زمین و اجرای طرح توسعه‌ای ظرفیت تولید را تا ۴ برابر ارتقاء دهیم. با توجه به اینکه بیشتر در زمینه سرامیک‌های محفظه احتراق توربین‌های گازی فعالیت می‌کردیم توانستیم سهم بازار کمی را تصاحب کنیم، اما با ورود به صنایع فولاد از دو سال گذشته به دلیل کیفیت بالای محصولات و قیمت مناسب توانستیم جایگاه خوبی در بین مصرف‌کنندگان ایجاد کنیم.
مدیرعامل شرکت بازرگانی اطلس سرام کویر در مورد مزایای این محصول نسبت به دو نمونه خارجی خاطرنشان کرد: ما تنها تولید کننده ایرانی این محصول با استفاده از فناوری نانو هستیم، بنابراین دسترسی آسان و ارزان‌تر به این محصولات نسبت به نمونه‌های خارجی و کیفیت بالای محصول با اتکا به فناوری نانو و طول عمر بیشتر نسبت به نمونه‌های داخلی جزو مزیت رقابتی ما محسوب می‌شود. در بازار شرکت‌های فولادی داخلی، کیفیت بالاتری نسبت به رقبای خود ارائه داده‌ایم. از طرفی سخت‌تر شدن واردات در سال‌های اخیر توانایی ما را در رقابت با رقبای خارجی افزایش داده است.
حسین‌زاده در مورد استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز یادآور شد: برای تولید و نیز پرداخت هزینه‌های جاری مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کردیم و برای طرح توسعه‌ای شرکت نیز تقاضای تسهیلات ۲۰ میلیارد تومانی خود را ارائه کرده‌ایم.
وی در مورد برنامه‌های صادراتی شرکت نیز توضیح داد و گفت: تاکنون در هیچ نمایشگاه خارجی شرکت نکردیم و با توجه به نیاز بالای شرکت‌های دولتی مانند مپنا و شرکت‌های نیروگاهی، تامین نیاز داخل در اولویت ما قرار دارد؛ با این وجود مطالعاتی در مورد میزان تقاضای بازار‌های صادراتی انجام دادیم و متوجه شدیم که کشور‌های منطقه نسبت به خرید این محصول به دلیل مزیت‌های رقابتی ذکر شده علاقمند هستند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

عناوین برگزیده