به گزارش میمتالز، غلامرضا فروغی نیا با تبریک هفته ارتباطات و روابط عمومی اظهار کرد: شاید تصور اولیه که از یک سازمان در ذهن متبادر میشود بیش از آنکه به حواشی ارتباط داشته باشد معطوف کالای نهایی و یا خدمات نهایی تولیدی آن سازمان باشد. اما وقتی قرار است یک سازمان با ذینفعان و یا مشتریان خویش ارتباط داشته باشد بی اختیار نیازمند تشکیلات دیگری است که به این ارتباطات سامان میدهد و در حقیقت در این جاست که روابط عمومی معنا و مفهوم مییابد.
وی ادامه داد: از آنجایی که میدانیم فقدان این ارتباط میتواند هزینههای زیادی از جنبه اجتماعی و فرهنگی برای سازمان مورد نظر داشته باشد لذا عملاً میبایستی به روابط عمومی به عنوان یک «سر پل» نگاه شود. در این رابطه مدیران سازمان مربوطه باید توجه لازم را داشته باشند که فقدان آن میتواند موقعیت هزینه باری برای آن سازمان به وجود بیاورد.
مدیر واحد روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان گفت: روابط عمومی حلقه اتصال سازمان با مردم، سهامداران، مصرفکنندگان و یا متقاضیان است؛ لذا همپای هر نقشی که آن سازمان یا شرکت یا کارخانه در جامعه دارد یقیناً روابط عمومی ویژه آن سازمان نیز میبایستی تعریف شود.
وی بیان کرد: اگر سازمان مورد نظر یک مجموعه اقتصادی باشد و در حقیقت تولید کننده یک کالا باشد، روابط عمومی ویژه خود را خواهد داشت کما اینکه یک سازمان خدمات دهنده عمومی مثل شهرداری نیز مدل دیگری از روابط عمومی را معرفی خواهد کرد.
فروغی نیا گفت: البته باید توجه داشت که روابط عمومی در حقیقت توجیه کننده رفتار سازمانی است؛ لذا انتظار تصویری آرمانگرایانه از این نوع سازمان دور از انتظار است. در چنین تشکیلاتی روابط عمومی، ساختاری در اختیار و ابزاری برای مدیریت عالی یک سازمان است. در حالی که برای بسیاری از شرکت ها، سازمانها و کارخانهها واحد روابط عمومی یک مشاور عالی رتبه برای ارتقاء جایگاه مدیریت آن سازمان به سمت اهداف عالی خواهد بود.
وی افزود: از آنجایی که صنایع عموماً دارای آلودگیهای خاص زیست محیطی هستند و یا تقاضای گسترده آنها برای کالاها و خدمات مورد نیازشان در بازار موجب تورم منطقهای خواهد شدو یا انتظار اشتغال آفرینی آنها معمولاً با عکس العملهای اجتماعی هم مواجه خواهند شد؛ بنابراین روابط عمومی در چنین سازمانی میبایستی قدرت رسانهای خود را به خوبی سازماندهی کند. در حقیقت از این منظر باید به اعتماد سازی میان مردم و مدیریت سازمان خویش بپردازد.
مدیر واحد روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان تصریح کرد: در این راستا «تولید محتوا» در قالب خبر و گزارش و بیانیه و مصاحبه و... میبایستی به صورت یک دستورالعمل در روابط عمومی آن شرکت، کارخانه یا سازمان نهادینه شود. هرچند تبلیغات و حضور در مناسبتها نیز کارکرد خود را داشته باشد، اما بهره برداری از انواع رسانه در نهایت مناسبات میان آن سازمان صنعتی و مردم را تنظیم میکند.
وی افزود: توجیه اهداف و رفتار مدیریت و اهمیت تولیدات و تاثیر بر اقتصاد ملی و اقتصاد منطقهای از سوی روابط عمومی، باعث خواهد شد، آن سازمان صنعتی از محبوبیت لازم در جامعه و یا حتی در نزد کارکنان خویش برخوردار شود؛ و بالعکس در صورت فقدان توجه به این نگاه در سازمان و در میان کارکنان و یا جامعه، چه بسا سازمان و شرکت و یا یک کارخانه را در برابر چالشهای مردمی و چالشهایی در برابر افکار عمومی مواجه و هزینههای زیاد اجتماعی برای آن ایجادکند.
فروغی نیا تاکید کرد: فقدان یک روابط عمومی توانا میتواند تلاشهای کارگران و مدیران یک کارخانه صنعتی را به شدت تحت الشعاع قرار داده و در پارهای موارد به ایجاد حتی تقابل اجتماعی منجر شود.
مدیر واحد روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان چالشهای روابط عمومی را در چند بخش خلاصه کرد و توضیح داد: علی رغم اهمیت واحد روابط عمومی، هنوز در بسیاری از سازمانها و شرکتها و کارخانهها موقعیت و ارزش گذاری این واحد از مرحله مدیریت تا سرپرستی (در زیر مجموعه حتی واحد خدمات) تلورانس داشته و دارد. هر چند در این موقعیت ویژگیهای شخص مسئول روابط عمومی نقش مهمی در تثبیت موقعیت واحد و جایگاه سازمانی آن خواهد داشت. به میزانی که مسئول واحد روابط عمومی دارای کاریزمای قدرتمندی باشد، میتواند به ارتقاء جایگاه کمک شایانی کند. البته در این موقعیت باید توجه داشت که تخصص و دانش مدیر از کارایی فوقالعادهای در مناسبات واحد و پیشبرد امور برخوردار خواهد بود.
وی افزود:واحد روابط عمومی دارای دو بال اساسی است که این دو یعنی «رسانه و تبلیغات» را به شدت حمایت کند. بودجه این دو قسمت را بایستی به صورت ویژه مد نظر قرار دهد. قدرت مانور مدیریت عالی شرکت در خارج از سازمان از دریچه قدرت روابط عمومی در رسانههای منطقهای و کشوری شکل خواهد گرفت. تعامل سازنده مدیریت روابط عمومی با رسانهها به ویژه برخورداری از تیمی برای تولید محتوا با هدف تغذیه رسانهها مهم است. به علاوه قسمت رسانهها باید برای ایجاد ارتباط سازنده با کارکنان نیز از سایت و کانال و نشریه به عنوان ابزارهای کارآمد استفاده شایانی کند. در شرکت فولاد خوزستان همه اخبار مورد نیاز توسط خبرنگاران داخلی روابط عمومی که به صورت شناور همیشه آماده تهیه خبر و گزارش از همه سطوح شرکت فولاد خوزستان هستند تهیه و تنظیم میشود و در اختیار سایت کانال و نشریه واقع میشود.
فروغی نیا گفت: به علاوه این محتوا از طریق رسانههای استانی و کشوری هم منتشر میشوند. البته ناگفته نماند که برای تشویق همکاری رسانهای در انعکاس مطلوب اخبار و گزارشات شرکت میبایست از رسانههایی که تعامل سازنده با روابط عمومی دارند در نوع حمایت لازم هم صورت بگیرد.