تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۸
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۱۰۹۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کرباسیان: باید عقب ماندگى در اکتشافات را پذیرفت

کرباسیان: باید عقب ماندگى در اکتشافات را پذیرفت
‌می‌متالز - مهدى کرباسیان رییس اسبق سازمان توسعه و نوسازى معدن و صنایع معدنى ایران (ایمیدرو) در همایش «معدن و فناورى»، اظهار کرد: معدن در اقتصاد کشور نقش اساسى دارد، اما به دلیل سایه افکنى نفت بر اقتصاد، حوزه معدن مغفول مانده است.

به گزارش می‌متالز، کرباسیان در این برنامه بیان کرد: توجه به هوش مصنوعى، معدنکارى دیجیتال و … از اتفاقات خوبى است که باید به آن پرداخته شود.

وى ادامه داد: حوزه معدن در ایران یکی از موهبت هاى الهى است، درواقع در حوزه نفت و معدن جزو معدود کشورهاى دنیا هستیم. اگر عقب ماندگى در اکتشافات را جبران کنیم جزو ٧ کشور برتر دنیا خواهیم بود.

کرباسیان افزود: همچنان در حوزه اکتشاف کارهاى زیادى باقى مانده و باید عقب ماندگى تاریخى در آن را بپذیریم.

به گفته وى، در سال ٩٣ که کار اکتشاف به صورت جدى در ایمیدرو کلید خورد، بسیارى از مدیران به ویژه مدیران سازمان زمین شناسى مخالف ورود ایمیدرو به این حوزه بودند.

کرباسیان تصریح کرد: ایران جزو ٥ کشور اصلى دنیا است که جدا از معدن و ذخایر آن داراى نفت و گاز است. خوشبختانه در حوزه گاز رتبه اول جهانى را در اختیار داریم.

رییس اسبق سازمان ایمیدرو تاکید کرد: معدن در اقتصاد کشور نقش اساسى دارد، اما به دلیل سایه افکنى نفت بر اقتصاد، حوزه معدن مغفول مانده است.

کرباسیان بیان کرد: معدن جایگاه خاصى در آینده اقتصاد کشور دارد، زیرا کشور توانایى جهش را دارا است و مى تواند با تعامل جهانى و رفع تحریم ها، رشد اقتصادى ٨ درصدى را داشته باشد.

وى همچنین تصریح کرد: امروز در حوزه هایى مانند کردستان، بلوچستان و …. معادن بزرگى پیش بینى مى شود.

کرباسیان افزود: باید پذیرفت عقب ماندگى تکنولوژى در بیشتر حوزه هاى اقتصادى دیده مى شود.

به گفته وى، سرمایه گذارى یکى از نکات مهم در بخش معدن است. از سویى دیگر اکتشافات با ریسک همراه است و ایمیدرو باید پس از کاهش ریسک محدوده را واگذار کند.

رییس اسبق سازمان ایمیدرو، افزود: تحریم در حوزه تکنولوژی و عقب ماندگی فناوری موثر بوده است هرچند در برخی حوزه‌ها این موضوع منجر به پیشرفت شد.

منبع: صنعت کار

عناوین برگزیده