تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۱
بازدید: ۳۶۴
کد خبر: ۲۱۱۱۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سازمان صنعت، معدن و تجارت:

همدان، بدون حادثه معدنی

‌می‌متالز - معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان: در طول چند سال اخیر هیچ حادثه معدنی در این استان اتفاق نیفتاده است.

به گزارش می‌متالز، محمد خاکی گفت: در استان همدان ۲۸۹ معدن مجاز فعالیت می‌کنند و طبق آئین‌نامه ۲۵ نفر به عنوان مسوول فنی این معادن که مسوول ایمنی آن‌ها نیز محسوب می‌شوند، بر نحوه فعالیت آن‌ها نظارت می‌کنند. همدان، بدون حادثه معدنی

معادن استان همدان بیشتر در زمینه استخراج سنگ‌های تزئینی، سنگ‌های فلزی و غیرفلزی فعالیت می‌کنند، اما بیشتر آمار معادن مربوط به مصالح ساختمانی است. این استان همچنین حدود ۲ میلیارد تن از ذخیره ۶۰ میلیارد تنی اکتشاف شده کشور را در اختیار دارد. ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در این معادن فعالیت می‌کنند و اغلب آن‌ها در برابر حوادث ناشی از کار بیمه هستنند.

وی با بیان اینکه در طول چند سال اخیر هیچ حادثه معدنی در این استان اتفاق نیفتاده است، گفت: البته در طول ۲ سال گذشته چند مورد غرق‌شدگی در چاله‌های حفرشده در معادن گزارش شده است؛ که جزو حوادث کار محسوب نمی‌شود.

در واقع به علت بارش‌های زیادی که در فصل بهار اتفاق می‌افتاد، گودال‌ها پرآب بودند و شهروندان عادی وارد محدوده معدن شدند و اقدام به شنا در این معادن کرده بودند و چند نفر غرق شده بودند. طبق بررسی‌های صورت گرفته، بهره‌برداران نسبت به این اتفاق تابلو‌های هشدار نصب کرده بودند، بنابراین مسوولیت قانونی این موضوع بر عهده آن‌ها نبود. آخرین حوادث معدنی در معادن غیرمجاز نیز به ۱۰ سال پیش بازمیگردد.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان اضافه کرد: طبق دستورالعمل وزارت صمت در زمان صدور مجوز اکتشاف و پروانه بهره‌برداری، مسوولان فنی و بهره‌برداران معادن تعهدنامه‌ای برای رعایت موارد ایمنی امضا می‌کنند و بر این اساس موظف هستند موارد ایمنی را طبق قانون معادن و قانون کار رعایت کنند.

بنا بر اعلام صمت استان همدان، رتبه‌بندی ایمنی معادن کشور که توسط وزارت صمت انجام می‌شود، همدان جزء استان‌های برتر در حوزه ایمنی معادن به شمار می‌آید.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما همدان

عناوین برگزیده