تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۲۵
بازدید: ۴۸۴
کد خبر: ۲۱۹۳۲۳
سرویس خبر : اجتماعی

افزایش حوادث معدنی در سال ۹۸/ رشد تعداد شاغلان معدن

‌می‌متالز - بررسی‌های آماری نشان می‌دهد علیرغم آنکه معادن دارای حادثه در سال ۱۳۹۸ کاهش ۲.۲ درصدی داشته، اما حوادث معدنی با ۱۴.۵ درصد افزایش رو به رو بوده است.

به گزارش می‌متالز، بخش معدن از مهمترین و عمده‌ترین بخش­های تأمین­ کننده مواد اولیه صنایع به شمار می‌رود که با داشتن ذخایر غنی مواد معدنی به عنوان یک امکان بالقوه، می­ تواند نقش موثری در توسعه صنعتی کشور داشته و راهگشای بسیاری از معضلات خودکفایی صنعتی کشور باشد.

فعالیت اقتصادی استخراج معادن در حال بهره برداری، به­ عنوان یکی از زیربخش‌های عمده اقتصادی در کشور است که با توجه به ماهیت آن در زمره فعالیت­های اقتصادی پرخطر قرار دارد.
بر این اساس بررسی وضعیت بهداشت و ایمنی در معادن در حال بهره ­برداری کشور و حوادث شغلی رخ داده در این فعالیت می‌تواند منجر به اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه و حمایتی شود.
مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در این راستا و با استناد به نتایج طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری در سال ۱۳۹۸ به بررسی وضعیت بهداشت و ایمنی در معادن پرداخت است.

بر اساس این گزارش نتایج آمارگیری سال ۱۳۹۸ معادن کشور حاکی از آن است گ که تعداد کل معادن در حال بهره برداری با افزایش ۵۸ معدن و معادل ۱.۲ درصد از ۴۹۱۶ معدن در سال ۱۳۹۷ به ۴۹۷۴ معدن رسیده است.

افزایش حوادث معدنی در سال ۹۸/ رشد تعداد شاغلان معدن

متوسط تعداد شاغلان معادن نیز با ۷۳۴۰ نفر معادل ۷.۴ درصد افزایش از ۹۹ هزار و ۷۳۴ نفر در سال ۱۳۹۷ به ۱۰۷ هزار و ۷۴ نفر در سال ۱۳۹۸ رسیده است؛ به عبارتی سرانه اشتغال معادن در حال بهره‌برداری از ۲۰.۳ نفر در سال ۱۳۹۷ به ۲۱.۵ نفر در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است.
استان‌های اردبیل، خراسان رضوی و البرز بیشترین رشد در تعداد معادن و استان‌های آذربایجان غربی، کرمان و گلستان بیشترین کاهش در تعداد معادن در حال بهره‌برداری را به خود اختصاص دادند.
بررسی معادن در حال بهره‌برداری در سال ۱۳۹۸ بیانگر آن است که ۴۵.۹ درصد معادن معادل ۲۲۸۴ معدن دارای مسوول ایمنی، ۳.۱ درصد معادن معادل ۱۵۴ معدن دارای مسوول بهداشت حرفه‌ای و ۵۱۵ معدن معادل ۱۰.۴ درصد دارای واحد بهداشت و ایمنی هستند.


این گزارش نشان می‌دهد که استان‌های کرمان، مرکزی و خراسان جنوبی بیشترین معادن دارای مسوول ایمنی در سال ۱۳۹۸ بوده اند و معادن استان‌های فارس، گیلان و خراسان جنوبی بیشترین بهداشت حرفه‌ای را به خود اختصاص داده اند.

نتایج بدست آمده از بررسی اطلاعات ثبت شده از معادن در حال بهره‌برداری در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که در ۲۷۱ معدن ۱۷۷۰ مورد حادثه شغلی رخ داده که در مقایسه با سال ۱۳۹۷ تعداد معادن دارای حادثه ۲.۲ درصد کاهش داشته، ولی تعداد حوادث معدنی ۱۴.۵ درصد افزایش یافته است.

افزایش حوادث معدنی در سال ۹۸/ رشد تعداد شاغلان معدن

عمده‌ترین علل مستقیم بروز آسیب‌های شغلی به ترتیب مربوط به تصادم یا تصادف با اجسام درحال حرکت، تماس با اجسام برنده، تیز، زبر، نوک تیز، دارای برجستگی یا ناهموار، برخورد عمودی یا افقی با اجسام در حال سکون و گیر کردن یا له شدن بین یا درون اجسام بوده که در مجموع ۸۶ درصد موارد را شامل می‌شود.

بررسی بیشترین علل مستقیم آسیب شغلی بر حسب فعالیت‌های اقتصادی نشان می‌دهد این علل در معادن با فعالیت "استخراج زغال سنگ خشک"، "استخراج سنگ آهن" و "استخراج سنگ آهک" بیشتر مشاهده شده است.

نتایج این طرح همچنین نشان می‌دهد که نرخ بروز حادثه شغلی منجر به فوت در معادن در حال بهره برداری کشور در سال ۱۳۹۸ حدود ۴.۳ بوده و از تعداد ۱۷۷۵ نفر آسیب دیده شغلی این معادن۴۶ نفر فوت کردند که آمار فوتی‌ها نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۲۷.۸ درصد افزایش داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده