تاریخ: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۴۹
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۲۱۱۲۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توضیحات نماینده کارگران معترض معدن منوجان کرمان درباره علت اعتراضات

‌می‌متالز - اسماعیل محمودی رییس شورای کارگران معدن آسمینون منوجان در جنوب کرمان درخصوص اتفاقات روز‌های اخیر توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش می‌متالز، اسماعیل محمودی رییس شورای کارگری معدن آسمینون منوجان در رابطه با تجمع اخیر کارگران این معدن، گفت: مشکلات معدن آسمینون منوجان که توسط شرکت بهره بردار بهره برداری می‌شود، از سه سال پیش آغار شد که به برخی از آن‌ها از جمله عدم طبقه بندی شغلی، انباشت حقوق معوق، لغو سرویس ایاب و ذهاب کارگران و عدم پرداخت حق اولاد می‌توان اشاره کرد.

محمودی افزود: برخی از کارگران که بر روی دستگاه‌های معدن کار می‌کنند را مجبور کرده اند که به میزان ۱۰ درصد از دستگاه‌ها را ضمانت نامه بانکی ارائه دهند که گا‌ها ارزش این ضمانتنامه‌ها به ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد!

وی افزود: هزینه‌ای که برای غذای کارگران در این معدن پرداخت می‌شود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است که هزینه خرید تنها یک نان است.

او همچنین در خصوص بیکار شدن کارگران در سال جدید گفت: مالک خصوصی معدن علی رغم مصوبات شورای تامین از پرداخت حقوق کارگران پرهیز می‌کرد تا اینکه در اسفند سال ۹۹ شرکت را تعطیل کرد و یک ماه کارگران بیکار ماندند و پس از رایزنی‌ها قرار بر این شد که از ابتدای اردیبهشت مشغول به کار شویم که مدیریت شرکت اعلام کرده یک قرارداد یک ماهه با کارکنان بسته می‌شود و از ابتدای خرداد بایستی با پیمانکار قرار داد ببندید نه شرکت اصلی که بهره بردار فعلی معدن است.

رییس شورای کارگری این معدن با بیان اینکه کارفرما تهدید کرده بود که در صورت امضا نکردن قرارداد با پیمانکاران، شرکت را تعطیل خواهد کرد، بیان کرد: پس از تعطیل شدن مجدد معدن، امروز جلسه‌ای با حضور برخی مسوولین برگزار شد که در آن بر لزوم رعایت حقوق کارگران تاکید شد که در آن مقرر گردید سرویس‌های ایاب ذهاب، حق اولاد و تمدید قرارداد توسط شرکت بهره بردار لحاظ شود که متاسفانه رییس شرکت مصرانه تا آخرین لحظات جلسات بر تصمیم خود مبنی بر عدم تمدید قرارداد با کارگران پافشاری کرد و گفت آن‌ها باید با پیمانکاران قرارداد بندند وگرنه شرکت را تعطیل می‌کند.

نماینده کارگران این معدن درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کارگران از انعقاد قرارداد با پیمانکاری غیر از شرکت بهره بردار مخالف می‌کنند گفت: مادامی که ما با خود شرکت اصلی به عنوان مالک معدنی که از سوی دولت به او واگذار شده، قرارداد داریم امنیت شغلی مان تا زمان وجود منابع معدنی در این معدن برقرار است و به کار خود ادامه می‌دهیم، اما اگر زیر نظر پیمانکار برویم ممکن است بعد از یک سال شرکت مالک با آن پیمانکار قرارداد نبندد و ما را به این خاطر که کارگر او نبودیم نپذیرد و اخراج شویم.

وی همچنین به تجربه‌های تلخی که در گذشته توسط این دست پیمانکاران رقم خورده اشاره کرد و می‌گوید: برخی از این پیمانکاران در معدن مشغول به کار بودند که حق بیمه و حقوق روز‌های تعطیل مانند جمعه‌ها را پرداخت نمی‌کردند و می‌گفتند، چون کار نکرده اید یا یکی از پیمانکار‌های فعلی در روز‌های اخیر چندین نیروی خود را به راحتی اخراج کرده است که اسناد آن را در اختیار شما خواهیم گذاشت. می‌خواهند ما را زیر نظر پیمانکار‌هایی ببرند که هم‌اکنون در حال اخراج کارگران هستند!

محمودی درپایان گفت: کارگران منتظر هستند که کارفرما نسبت به تمدید قرارداد‌ها با شرکت اصلی اقدام کند در غیر این صورت گفته اند که ممکن است دست به اقدامات دیگری بزنند.

منبع: جی پلاس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده