تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۲۸
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۲۱۱۷۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کارخانه سیمان دهلران در انتظار تحقق وعده‌‎های مسوولان استان ایلام است

‌می‌متالز - ۱۶ سال است مردم شهرستان دهلران در انتظار تحقق وعده‌‎های مسوولان مبنی افتتاح کارخانه سیمان دهلران " هستند و مسوولان از راه‌اندازی در هفته‌های آینده خبر می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، کارخانه سیمان دهلران یکی از پروژه‌های مهم این شهرستان است که حدود ۱۶ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد، اما متأسفانه پس از گذشت این مدت این پروژه که بنا بود سبب اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی در شهرستان دهلران شود به فراموشی سپرده شده است.

عدم تکمیل این پروژه در حالی است که مجریان آن بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت و تکمیل این پروژه دریافت کرده‌اند.

دریافت این تسهیلات در حالی است که مجریان پروژه تاکنون جهت بازپرداخت اقساط خود اقدام نکرده‌اند و همین امر سبب شده طی سال‌های اخیر شاهد تعطیلی و توقیف اموال کارخانه مذکور باشیم.

هرچند تاکنون جلسات متعددی با صاحبان کارخانه و همچنین مسوولان مربوطه برگزار شده‌است، اما متأسفانه این جلسات گره‌گشا مشکلات این پروژه نبوده‌اند.

بی‌توجهی مسوولان


"نظری" یکی از کارگران کارخانه سیمان دهلران گفت: مسوولان مربوطه متأسفانه آن‌گونه که باید به این پروژه توجه نمی‌کنند و همین امر سبب شده پس از گذشت بیش از ۱۵ سال تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه انجام نشود.

وی با بیان این‌که جای تاسف است پروژه‌ای که بنا بود تاثیر چشم‌گیری در کاهش آمار بیکاری شهرستان دهلران داشته باشد به فراموشی سپرده شده است، افزود:این درحالی‌ست که صد‌ها میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این پروژه هزینه‌شده است و دستگاه‌ها و تجهیزات خریداری‌شده درحال فرسوده شدن هستند.

اینکه چگونه بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات به پروژه‌ای که تکمیل نشده تعلق گرفته و چرا بانک عامل جهت دریافت اقساط اقدامی انجام نداده است، سئوالاتی است که تا کنون از سوی مسوولان مربوط پاسخ قانع کننده‌ای به آن داده نشده است.

هدر رفت اعتبارات

یکی از شهروندان دهلرانی در این باره گفت: کارخانه سیمان دهلران یکی از بزرگترین پروژه‌های شهرستان دهلران است که سالهاست بلاتکلیف رها شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه بنا بود سبب اشتغال‌زایی جوانان زیادی شود اضافه کرد: این امر نه تنها محقق نشد بلکه ساخت آن سبب هدررفت میلیارد‌ها تومان تسهیلات شد.

پیگیری جهت تکمیل پروژه


مجید عسگری گفت: ساخت کارخانه سیمان دهلران سال ۱۳۸۴ با ظرفیت تولید سه هزار و ۳۰۰ تن سیمان در روز آغاز شده است و تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

فرماندار دهلران با بیان اینکه این طرح در حال حاضر ۹۰ درصد پیشرفت دارد اظهار داشت: برای ساخت این پروژه ۳۳ میلیون یورو منابع ارزی و ۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده است و پیگیری‌ها جهت تکمیل و راه‌اندازی آن در حال انجام است.

تشکیل جلسات در هفته‌های گذشته

رضا امیری مقدم نیز گفت: جلساتی با حضور مجریان این پروژه طی هفته‌های گذشته برگزار شده‌است.

جانشین دادستان ایلام در ادامه اظهار داشت: با توجه به اهمیت این پروژه برای استان و شهرستان، پیگیری‌ها جهت تعیین تکلیف آن ادامه دارد.

راه‌انداری مجدد پروژه در هفته‌های آینده

رضا محمد رحیمی نیز در این باره گفت: کارخانه سیمان دهلران یکی از پروژه‌های مهم این شهرستان است و در صورت بهره‌برداری، ظرفیت تولید آن روزانه سه هزار و ۳۰۰ تن سیمان است.

رئیس سازمان صمت استان ایلام اظهار داشت: با ورود دستگاه قضایی مجریان پروژه وعده داده‌اند تا خرداد ماه سال جاری اقدام به تکمیل و راه‌اندازی این پروژه نمایند و در صورت عدم تحقق این وعده با آن‌ها برخورد قانونی شود.

بر اساس گفته مسوولان در صورت انجام تعهدات مدیران شرکت با هماهنگی استانداری و دستگاه‌های مربوطه، مدیریت بانک عامل و... برای کارخانه سیمان، ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید اعمال خواهد شد.

امید است با توجه به سرمایه‌گذاری عظیمی که برای این پروژه صورت‌گرفته است مسوولان مرتبط و همچنین مراجع قضایی جهت تعیین تکلیف این پروژه اقدامات لازم را انجام داده و از هدررفته صد‌ها میلیارد تومان هزینه برای این پروژه جلوگیری کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده