تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۱۱۹۶۵
سرویس خبر : انرژی
عباسی در تشریح جلسه عصر امروز کمیسیون انرژی:

عدم توسعه میادین مشترک فاز ۱۱ پارس جنوبی و فرزاد A و B وزیر نفت را به صحن علنی کشاند/خضریان قانع نشد

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح چند سوال در کمیسیون متبوعش از وزیر نفت در حوزه‌های منطقه‌ای و ملی از عدم قانع شدن علی خضریان نماینده مردم تهران از پاسخ‌های وزیر درخصوص علت توقف و عدم توسعه میادین مشترک فاز ۱۱ میادین مشترک پارس جنوبی و فرزاد A و B خبر داد.

به گزارش می‌متالز، فریدون عباسی دوانی در تشریح جلسه عصر امروز (دوشنبه، ۳ خردادماه) کمیسیون انرژی از حضور وزیر نفت در این کمیسیون جهت پاسخگویی به سوالات نمایندگان خبر داد و گفت: در این جلسه علی خضریان نماینده مردم تهران خطاب به وزیر نفت گفت؛ علت توقف ۷ ساله و عدم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی مشترک با قطر و میادین فرزاد A و B مشترک با عربستان سعودی با دستور مستقیم جنابعالی و وارد آمدن خسارت چندصدهزار میلیارد تومانی به کشور چیست؟ که وی پس از استماع توضیحات وزیر نفت از این توضیحات قانع نشد لذا سوال وی به هیات رئیسه مجلس جهت طرح در صحن علنی ارسال می‌شود.

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان و هویزه از پاسخ‌های زنگنه درخصوص علت عدم پرداخت حق آلایندگی شرکت نفتی غرب کارون به شهرستان‌های هویزه و دشت آزادگان علیرغم محدودیت شدید و مرزی بودن این شهر‌ها قانع شد.

وی افزود: علیرضا ورناصری نیز درخصوص دلایل تقسیم بندی و واگذاری میدان نفتی قلعه نار و کبود در استان ایلام و خوزستان به شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان و واگذاری میدان نفتی کوپال به شرکت نفت و گاز مارون توضیحاتی از وزیر نفت خواست که در ادامه از این توضیحات قانع شد. این نماینده همچنین علت عدم توسعه متوازن صنایع بالادستی و صنایع پایین دستی را جویا شد که پس از استماع توضیحات مفصل زنگنه از این توضیحات نیز قانع شد. مشکل تامین سوخت عشایر سوال دیگر این نماینده بود که وزیر نفت در این خصوص گفت؛ جایگاه عشایر و ایلات از نظر پدافند غیرعامل در مناطق دورافتاده بسیار مهم است و برای کشور اهمیت بسیاری دارد لذا وزارت نفت در جهت تامین سوخت مکفی و به موقع آن‌ها تلاش می‌کند که در نهایت ورناصری از پاسخ‌های وزیر به این سوال نیز قانع شد.

عباسی اضافه کرد: همچنین محمدرضا صباغیان علت استفاده از محصولات خارجی علیرغم وجود محصولات با کیفیت داخلی در پروژه‌های ملی خط انتقال نفت گوره به جاسک را جویا شد و در ادامه مقرر شد؛ در جلسات بعدی به این موضوع مفصلا پرداخته شود، همچنین عدم نظارت کافی در به کارگیری نیرو‌های وزارت نفت سوال دیگری است که صباغیان در این خصوص وزیر نفت را خطاب قرار داد که در ادامه مقرر شد به این سوال نیز در جلسات بعدی مفصلا پرداخته شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در توضیح سوال مولوی نماینده آبادان، گفت: اینکه چرا وزارت نفت در تجهیز و توسعه مراکز آموزشی و پرورشی شهر‌ها و شهرستان‌های مشمول مسوولیت اجتماعی در استان خوزستان با رعایت عدالت و انصاف عمل نکرده است، سوالی است که این نماینده از زنگنه پرسید که این سوال نیز مراعی مانده و مقرر شد؛ طی جلساتی با معاون پارلمانی وزارت نفت مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده