تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۲۱۱۹۷۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
نیویورک‌تایمز:

بازگشت رونق بی‌نظیر به صنعت فولاد آمریکا

‌می‌متالز - نیویورک‌تایمز در تحلیلی درباره وضعیت بازار فولاد آمریکا نوشته است: بهبود اقتصاد و ادامه تعرفه‌های دوران ترامپ کمک کرده است که قیمت فولاد در آمریکا به بالاترین سطح برسد.

به گزارش می‌متالز، نیویورک تایمز نوشت:برای دهه‌ها، داستان صنعت فولاد آمریکا با اخراج کارگران، تعطیلی کارخانه‌ها و ناتوانی در رقابت خارجی بود؛ اما اکنون، این صنعت بازگشتی را تجربه کرده است که هیچ کس قبلاً پیش‌بینی نمی‌کرد.

قیمت فولاد در بالاترین سطح خود قرار دارد و تقاضا در حال افزایش است، زیرا در میان کاهش محدودیت‌های همه‌گیری کرونا، شرکت‌ها تولید خود را افزایش می‌دهند. برخی سازندگان فولاد در یک سال گذشته ادغام شده‌اند که به آن‌ها امکان می‌دهد کنترل بیشتری بر عرضه داشته باشند. تعرفه‌های اعمال شده بر واردات فولاد خارجی توسط دولت ترامپ هم باعث شده است که واردات ارزان‌تر انجام نشود و اکنون شرکت‌های فولادی دوباره نیروی استخدام می‌کنند.

شواهد این رونق را حتی می‌توان در وال‌استریت یافت: Nucor، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد آمریکا، بهترین عملکرد سال جاری در بورس S&P ۵۰۰ را داشته است و سهام سازندگان فولاد بهترین بازده را دارند.

لورنسو گونکالوز، مدیر اجرایی Cleveland-Cliffs، کارخانه فولاد مستقر در اوهایو، از افزایش قابل توجه فروش در سه‌ماهه اخیر خود خبر داد و گفت: ما همه جا ۲۴ ساعته و طی هفت روز هفته در حال کار هستیم. شیفت‌هایی که قبلاً استفاده نمی‌شدند اکنون استفاده می‌کنیم. به همین دلیل است که ما استخدام می‌کنیم.

مشخص نیست که این رونق چه مدت دوام خواهد داشت. این هفته، دولت بایدن گفتگو‌ها را با مقامات تجاری اتحادیه اروپا در مورد بازار‌های جهانی فولاد آغاز کرد. برخی از کارگران و مدیران فولاد معتقدند که این امر می‌تواند منجر به عقب‌نشینی نهایی از تعرفه‌های دوران ترامپ شود که در صنعت فولاد حامی زیادی دارند.

در اوایل ماه مه، قیمت‌های آتی کویل نورد گرم در آمریکا – معیار بیشتر قیمت‌های فولاد در سراسر این کشور – برای اولین بار به بالاتر از ۱۶۰۰ دلار در هر تن افزایش یافت و قیمت‌ها همچنان در این محدوده باقی هستند.

البته قیمت‌های بی‌سابقه برای فولاد، چند دهه از دست دادن شغل در این صنعت را تغییر نمی‌دهد. از اوایل دهه ۱۹۶۰، اشتغال در صنعت فولاد آمریکا بیش از ۷۵ درصد کاهش یافته است. با رشد رقابت خارجی و تغییر صنعت به سمت فرآیند‌های تولید که به کارگران کمتری نیاز داشت، بیش از ۴۰۰۰۰۰ شغل در صنعت فولاد آمریکا کاهش یافت؛ اما افزایش قیمت اخیر محصولات فولادی برخی خوش‌بینی‌ها را به شهر‌های فولادی سراسر آمریکا بازگردانده است خصوصاً آن که پس از کرونا، اشتغال فولاد آمریکا به پایین‌ترین سطح ثبت شده رسیده است.

پیت ترینیداد، رئیس اتحادیه محلی کارگران فولاد آمریکا گفت: سال گذشته ما در حال اخراج کارگران بودیم و الان استخدام می‌کنیم. بله این یک چرخش ۱۸۰ درجه است.

بانک گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۳، تقریباً ۸۰ درصد از تولید فولاد آمریکا تحت کنترل پنج شرکت باشد، در حالی که این میزان در سال ۲۰۱۸ کمتر از ۵۰ درصد بود. ادغام به شرکت‌های فولاد امکان افزایش قیمت با حفظ کنترل دقیق بر تولید را می‌دهد.

فولاد به دلیل تمرکز تاریخی در ایالت‌های اصلی انتخاباتی مانند پنسیلوانیا و اوهایو، مدت‌ها مورد توجه سیاستمداران بوده است. از دهه ۱۹۶۰، با ظهور اروپا و بعداً ژاپن از دوران پس از جنگ به عنوان عمده‌ترین تولیدکنندگان فولاد، صنعت فولاد آمریکا خواستار محافظت در برابر واردات تحت مدیریت هر دو حزب سیاسی شد و به طور منظم به این مهم نائل شده است.

اخیراً، واردات ارزان از چین هدف اصلی قرار گرفت. جورج دبلیو بوش و باراک اوباما هر دو تعرفه‌هایی را برای فولاد ساخت چین وضع کردند. ترامپ هم گفت که حفاظت از فولاد سنگ بنای سیاست‌های تجاری دولت وی است و او تعرفه‌های بسیار گسترده‌تری را برای فولاد وارداتی در سال ۲۰۱۸ اعمال کرد. بنا بر اعلام گلدمن ساکس، واردات فولاد آمریکا در مقایسه با سطح ۲۰۱۷ تقریباً به یک‌چهارم سقوط کرده است.

این تعرفه‌ها با توافقنامه‌های یکبار مصرف با شرکای تجاری مانند مکزیک و کانادا و معافیت‌هایی که به شرکت‌ها اعطاشده تا حدودی کاهش یافته است؛ اما تعرفه‌ها همچنان برای واردات از رقبای اصلی در اتحادیه اروپا و چین اعمال می‌شود.

تا همین اواخر، تحولات کمی در تجارت فولاد تحت دولت بایدن وجود داشت؛ اما روز دوشنبه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا گفتند که آن‌ها گفتگو‌ها را برای حل درگیری بر سر واردات فولاد و آلومینیوم که نقش اصلی در جنگ‌های تجاری دولت ترامپ داشته است، آغاز کرده‌اند.

مشخص نیست که آیا این مذاکرات به موفقیت چشمگیری منجر خواهد شد یا خیر. با این حال، می‌تواند سیاست‌های دشواری را برای کاخ سفید ایجاد کند. روز چهارشنبه، ائتلافی از گروه‌های صنعت فولاد از جمله گروه‌های تجاری تولید فولاد و اتحادیه کارگران فولاد از دولت بایدن خواستند تا از برقراری تعرفه‌ها اطمینان حاصل کند.

آن‌ها در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نوشتند: حذف تعرفه‌های فولاد در حال حاضر باعث تضعیف دوام صنعت ما می‌شود.

اگرچه تولیدکنندگان خوشحال هستند، اما افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان فولاد دردناک است؛ و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها کار‌ها برای خریداران فولاد راحت‌تر شود. تحلیلگران وال‌استریت اخیراً پیش‌بینی‌های مربوط به قیمت فولاد ایالات متحده را بالاتر بردند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده