تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۳۴
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۲۱۲۲۷۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کارآفرینی با طعم «مس»

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت تعاونی «محافظ سازان آرش» شهرستان رزن گفت: پس از بررسی و مطالعات به این نتیجه رسیدیم رسته‌ای را انتخاب کنیم که از نظر بازار فروش، تأمین مواد اولیه و موارد بهره‌برداری مشکل خاصی نداشته باشد و با توجه به افق ۲۰ ساله صنعت مس را انتخاب کردیم.

به گزارش می‌متالز، حمید زمردی‌زارع، بیان کرد: ایده تشکیل این مجموعه از اواخر سال ۹۵ به وجود آمد و شرکت در سال ۹۶ مجوز فعالیت را اخذ کرد و کار‌های نهایی پروژه از ابتدای سال ۹۷ آغاز شد همچنین پیش‌بینی شده بود پروژه پس از یک سال‌ونیم به بهره‌برداری برسد که به علت نوسانات قیمت، کار با سرعت کمتری پیش رفت.

وی درباره فراز و نشیب فعالیت این شرکت خاطرنشان کرد: مواردی مانند مواجهه با اخذ مجوز فعالیت از اداراتی مانند صنایع و محیط‌زیست، دریافت تسهیلات از بانک‌ها و مسائل درون سازمانی از مشکلاتی بود که در ابتدای مسیر وجود داشت.

زمردی‌زارع ادامه داد: شرکت در حال حاضر با یک دهم ظرفیت مشغول به کار است و امیدواریم در ماه‌های آینده استفاده از تمام ظرفیت محقق شود، هم اکنون ۳۰ نفر به طور مستقیم و ۶۰ نفر به طور غیرمستقیم در مجموعه فوق مشغول به فعالیت هستند.

وی مطرح کرد: با توجه به تخصصی که در طول سالیان در صنعت سیمان کسب کرده بودیم اطمینان داشتیم که می‌توانیم پروژه‌های مشابه از نظر فرآیند بهره‌بردای را مدیریت کنیم.

زمردی‌زارع با بیان اینکه با توجه به سابقه و تجربه عوامل مجموعه، صفر تا صد برنامه‌های شرکت بر عهده سرمایه‌گذاران بوده است، گفت: پس از بررسی و مطالعات به این نتیجه رسیدیم از بین پروژه‌های مشابه، رسته‌ای را انتخاب کنیم که از نظر بازار فروش، تأمین مواد اولیه و موارد بهره‌برداری مشکل خاصی نداشته باشد و با توجه به افق ۲۰ ساله صنعت مس را انتخاب کردیم.

وی درباره پارامتر‌های مورد نیاز برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان جوان شرح داد: تخصص به عنوان پیش زمینه مهمی در این امر قلمداد می‌شود همچنین باید مطالعه و شناخت کاملی از صنعت انتخاب شده داشته باشند، علاوه بر این نیاز است به بازار مصرف، نحوه تأمین موارد اولیه و توانایی ارائه خدمات مجموعه تولیدی نیز توجه کنند.

زمردی‌زارع در رابطه با محسنات شرکت‌های تعاونی مطرح کرد: اینکه فعالیت شرکت به صورت تعاونی آغاز شد، فواید بالایی برای مجموعه داشته است، هر یک از سه سرمایه‌گذار این شرکت بخشی از کار که تخصص بیشتری در آن داشت را بر عهده گرفت و باعث شد همپوشانی خوبی در رفع نواقص یکدیگر داشته باشیم.

وی در توصیه به دانشجویان برای ورود با بازار کار اظهار کرد: دانشجویان اگر می‌خواهند به عرصه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در تولید محصول یا صنعت خاصی ورود کنند ابتدا در آن زمینه مطالعه کافی انجام دهند و با توحه به تخصص و رشته تحصیلی به بازار کار وارد شوند تا ضریب خطایشان کمتر و موفقیتشان در بازار بیشتر شود.

رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی «محافظ سازان آرش» نیز بیان کرد: ظرفیت تولید مجموعه فوق چهار تُن در روز است، اما با توجه به برخی مشکلات، در حال حاضر با یک دهم ظرفیت کار می‌کنیم و روزانه ۴۰۰ کیلو محصول تولید می‌شود، در صورتی که تولید به یک و نیم تن در روز برسد مجموعه شرایط خوبی خواهد داشت.

قهرمان رستمی ادامه داد: خوشبختانه شرکت در رابطه با بحث تولید هیچ مشکلی ندارد، اما موارد جانبی مطرح است که روند کار را مقداری کُند کرده، مجموعه فرآیند پیچیده و سختی‌های خاص خود را دارد، اما نتایج قابل قبولی حاصل شده است.

وی یادآور شد: کشور ایران روی کمربند مس قرار گرفته است و به لحاظ منابع مس بسیار جای کار دارد، در مورد فروش محصول هم مشکل خاصی وجود ندارد، به عبارت دیگر این مجموعه هر میزان تولید داشته باشد به فروش می‌رسد.

رستمی اظهار کرد: تجهیزات، فرآیند کار و بهره‌برداری به واسطه سابقه ۳۵ ساله مجموعه و نه افراد، توانی به شرکت داده که از عهده فرآیند و تولید به خوبی برآمده‌اند و در مدتی که مشغول به فعالیت هستیم، این نکته ثابت شده است.

وی در پایان تصریح کرد: صنعتی که این مجموعه انتخاب کرده است، به وسیله یک نفر و به تنهایی به نتیجه نمی‌رسید به همین علت با شکل تعاونی فعالیت خود را آغاز کردیم و دست به دست هم دادیم تا مجموعه ایجاد شود و در مسیر ایجاد اشتغال برای اهالی بومی و پیشرفت منطقه حرکت کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده