تاریخ: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۲
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۱۱۲۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پیش بینی قیمت مس در نیمه دوم سال ۲۰۲۱

‌می‌متالز - عوامل بسیار زیادی در تحلیل روند مس در بازار‌های جهانی دخیل شده اند تا قیمت مس در شرایط فعلی بسیار پرالتهاب شود. کمبود منابع اولیه استخراج مس یکی از مهم‌ترین فاکتورهاست. در کنار این موضوع ما شاهد فاکتور‌های سیاسی و جغرافیایی محدود کننده تولید مس در جهان هستیم. با این روند شاهد جایگزینی مس به جای نفت در بازا‌های کالایی خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، بازار‌های جهانی شاهد یک سوپرسایکل قیمتی بسیار بزرگ و بی سابق در تمامی حوزه هاست. این صعود شدید قیمت‌ها صرفا در بخش فولاد یا نفت و انرژی اتفاق نیفتاده است. بیشترین جریان سوددهی در شرایط فعلی به بازار معدنی‌ها معطوف شده است. قیمت مس در همین راستا و همراستا با سایر محصولات معدنی رشد قابل توجهی داشته است. در این یادداشت به بررسی آخرین وضعیت معاملات مس و رشد قیمت مس در بازار‌های بین المللی و چشم انداز این فلز سرخ داشته باشیم. لطفا تا انتها همراه آرتان پرس باشید.

تحلیل روند مس در جناح‌های مختلف بازار‌های جهانی

تحلیل روند مس از منظر قیمت مسیر‌های متفاوتی را در زنجیره تولید این ماده معدنی به وجود آورده است. قیمت مس در رکورد تاریخی خود است و طبعا تولیدکنندگان آن خوشحال هستند. اما بایستی آن‌ها را به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول دارندگان معادن مس مثل فملی در ایران که اقدام به صادرات کنسانتره مس به چین کرده و یا آن را تبدیل به کاتد نموده و به قیمت ۱۰۵۰۰$ می‌فروشند. این گروه در شرایط فعلی عمده سود را از بازار صعودی مس برده اند.

گروه دوم شرکت‌های فاقد معدن مس که عموما کنسانتره مس خود را وارد کرده و با توجه به کسری عرضه جهانی، شاهد کاهش هزینه حق العمل کاری خود به کمترین سطح تاریخی برای تبدیل کنسانتره به کاتد هستند. عملا نمی‌توان ادعا کرد که گرانی مس به نفع تمامی تولیدکنندگان این حوزه تمام خواهد شد. ادامه این روند می‌توانند باعث تعطیلی بسیاری از شرکت‌های فراوری کننده کنسانتره مس شود.

تحلیل روند مس از منظر حجم تولید جهانی

تازه‌ترین تحلیل گروه بین المللی مطالعات مس نشان می‌دهد تولید جهانی مس از معادن طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی با افزایش روبرو خواهد شد؛ لذا تحلیل روند مس با توجه به جو توضیح داده شده همچنان مثبت ارزیابی می‌شود. این تحلیل حاکی است تولید جهانی مس پس از ثبات نسبی در ۳ سال گذشته، طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی با افزایش نسبی ۳٫۵ و ۳٫۷ درصدی همراه خواهد شد. تولید مس در سال ۲۰۲۰ تقریبا ثابت بود و کاهش تولید در کشور‌هایی مثل شیلی و اندونزی و پرو، با افزایش تولید روسیه پاناما و جمهوری کنگو جبران شده است.

جلب توحه تولیدکنندگان بین المللی به مس تصفیه شده

تولید جهانی مس تصفیه شده نیز پس از رشد ۱٫۶ درصدی در سال ۲۰۲۰ میلادی، در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ با رشد ۳ درصدی روبرو خواهد شد. تولید مس تصفیه شده چین که سال گذشته تحت تاثیر منفی بحران کرونا قرار گرفته بود، امسال و سال آینده با رشد ۴ درصدی روبرو خواهد شد. مصرف جهانی مس تصفیه شده نیز در سال ۲۰۲۰ به لطف رشد ۳۸ درصدی واردات چین، با رشد ۲٫۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ مواجه شده است.

در واقع افزایش مصرف و واردات چین، توانسته است افت شدید مصرف و تقاضا در سایر مناطق جهان به خاطر بحران کرونا را جبران کند. البته پیش بینی می‌شود واردات مس تصفیه شده چین در سال ۲۰۲۱ کاهش خواهد یافت. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد رشد مصرف مس تصفیه شده جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی به کمتر از ۰٫۲ درصد خواهد رسید. تحلیل روند مس از منظر تولید در سال ۲۰۲۲ قطعا با چالش‌هایی همراه خواهد بود.

محدودیت منابع؛ عامل اصلی وضعیت فعلی بازار مس جهانی

تحقیقات در صنعت مس نشان می‌دهد که معادن جهانی مس توانایی عرضه نیاز جهانی را ندارند. به همی دلیل است که مس تصفیه شده در بازار کم کم جای خود را در حال باز کردن است. در خصوص آمار‌های مصرف مس تصفیه شده این رقم در سال ۲۰۲۲ میلادی با رشد ۳ درصدی روبرو می‌شود. به نظر می‌رسد رونق فعالیت‌های اقتصادی در جهان و سرمایه گذاری کشور‌های مختلف برای استفاده بیشتر از انرژی‌های پاک به خصوص انرژی خورشیدی، تاثیر مثبتی بر تقاضای مس خواهد داشت.

پیش بینی می‌شود بازار مس در سال ۲۰۲۱ میلادی با مازاد ۸۰ هزار تن عرضه روبرو خواهد شد و این رقم در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز با مازاد ۱۱۰ هزار تن همراه می‌شود. بازار جهانی مس در سال ۲۰۲۰ با کسری ۶۰۰ هزار تن عرضه روبرو شده بود. تحلیل روند مس جهانی با توجه به شرایط نشان داده اثباتی بر قدرت عرضه در سال‌های آتی خواهد بود

ارزیابی نبض معاملاتی بازار مس

اما بد نیست که نیم نگاهی به نبض بازار معاملاتی حوزه مس داشته باشیم. این هفته ۱۵ شرکت عمده چینی تبدیل کننده کنسانتره مس به کاتد با هدف کاهش تقاضا و بهبود مارجین حق العمل کاری خود، توافق کردند که به میزان ۸٫۸% یا ۱٫۲۶ میلیون تن (معادل ۳۰۰ هزار تن کاتد) از تولید خود بکاهند و ترجیحا از مواد اولیه دیگر مثل قراضه برای تولید کاتد استفاده کنند. این موضوع در آینده بر کاهش تولید مس چین افزوده و محرک بازار خواهد شد.

اگر چین حجم تولید مس خود را کاهش دهد شاهد رشد حداقل ۲۰ درصدی در قیمت مس جهانی در افق شش ماهه آینده خواهیم بود. به نظر می‌رسد که چین به این رویکرد چراغ سبز نشان خواهد داد چرا که از نظر فشار‌های زیست محیطی این کشور شدیدا زیر ذره بین مجامع بین المللی قرار دارد. این رشد قیمت سرسام آور تحلیل روند مس در بازار‌های جهانی را تا انتهای سال میلادی مثبت نگه خواهد داشت.

پیش بینی فاکتور‌های موثر در قیمت جهانی مس

در خصوص بازار مس و پیش بینی قیمت آن از منظر اتفاقات و تحولات آمریکای لاتین ارزیابی این بخش با دقت قابل توجهی باید صورت پذیرد. در همین راستا باید اعلام کرد که چالش‌های شیلی بزرگترین تولیدکننده مس دنیا تمامی ندارد. مشکل بزرگتر از کرونا و بحران کارگری در این کشور بوده و به کمبود اسید سولفوریک بر میگردد که بزودی تا ۱۲% از تولید مس این کشور کاسته و قیمت مس جهانی را با التهاب بیشتری مواجه خواهد کرد.

قطعا این موضوع تحلیل روند مس را شدیدا تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر این سناریو ادامه داشته باشد فرض ۲۰ درصدی مطرح شده در بالا می‌تواند تا ۷۰ درصد رشد قیمت مس را در افق شش ماهه آینده رقم بزند. فعالان بازار مس باید به این نکته دقت کنند که قیمت مس مانند فولاد نیست که مارجین قیمتی آن با بازار بین المللی حدود ۶۰ دلار باشد. قیمت مس در ایران و سایر کشور‌ها همگرایی قابل قبولی دارد. در صورتی که قیمت مس جهانی رشد کند قطعا در بازار داخلی نیز شاهد التهابات فراوانی خواهیم بود.

نقش محدودیت‌های زنجیره تولید در تحلیل روند مس جهانی

قیمت جهانی مس در شرایط فعلی به مشکل بزرگترین کشور تولید کننده مس دنیا بر می‌گردد. در شیلی، اسید سولفوریک توسط پالایشگاه‌ها تولید می‌شود که فعلا به دلیل کرونا نیمه فعال هستند و تولید تعداد زیادی از واحد‌های مس این کشور که به روش الکترووینینگ می‌باشد و اسید سولفوریک بعنوان ماده اولیه آن است، روندی نزولی دارد. ارزیابی روند واکسیناسیون در این کشور نشان می‌دهد که این کشور راه درازی را برای تجربه روز‌های عادی قبل از کرونا دارد؛ لذا قطعا تحلیل روند مس در این کشور با گذشت زمان وخیم‌تر خواهد شد. در حال حاضر شاهد قیت‌های بسیار بالا در عرضه‌های اسیدسولفوریک در این کشور هستیم. قیمت اسید سولفوریک از محدوده ۶۰$/تن به ۱۷۰$/تن افزایش یافته و احتمالا محدودیت تا پایان امسال ادامه خواهد داشت. به دلیل بحران اسید سولفوریک در دنیا و کبود شدید این ماده کشور‌های آسیایی نیز تولیدات این ماده را برای مصارف داخلی نگه داشته اند و شاهد رشد شدید این ماده در بازار‌های جهانی هستیم.

مس جایگزین نفت خواهد شد

برخی از تحلیلگران اذعان کرده اند که مس جای نفت را در معاملات جهانی خواهد گرفت و این فلز در صدر قیمت معاملاتی کامودیتی‌ها قرار خواهد گرفت. رشد قیمت سنگ آهن نیز می‌تواند قیمت‌ها در بخش معادن را با یک جهش شدید همراه کند. به گزارش شبکه تحلیلی گلدمن ساکس جفری کاری، مدیر تحلیل کالایی این شرکت طی مصاحبه‌ای با شبکه بلومبرگ اظهار داشت، برخلاف ارزش گذاری سهام شرکت‌ها که مبتنی بر نرخ رشد و تنزیل جریان‌های نقدی آتی شرکت‌ها می‌باشد، قیمت کالا‌ها در بازار بر مبنای میزان حجم عرضه و تقاضای لحظه‌ای تعیین می‌گردد. این موضوع می‌تواند تحلیل رند مس در بخش معادن را با یک صعود غیرقابل تصور همراه کند. تمامی عوامل فزاینده قیمت در تحلیل هایتکنیکال و بنیادی مس دیده می‌شود و بازار نیز این افزایش قیمت‌ها را پذیرفته است.

نقش مسائل سیاسی و جغرافیایی در التهابات قیمت جهانی مس

در پیش بینی تحلیل روند نباید مسائل سیاسی و جغرافیایی را دست کم بگیریم. در طرف تقاضا، با حرکت کشور‌های صنعتی به سمت استفاده از انرژی‌های جایگزین و تکنولوژی‌های نوین نیاز به انتقال و ذخیره سازی انرژی الکتریکی، مس را به عنوان فلزی که بیشترین صرفه و بهره وری در این صنعت را دارد به عنوان یک کالای استراتژیک و از لحاظ ارزش مشابه نفت خام در شرایط شکوفایی اقتصاد تبدیل کرده است.

در سمت عرضه طی سال گذشته و شرایط منحصر به فرد پیش آمده اکثر شرکت‌های تولید کننده مس توجه عمده خود را به سمت سود سازی برای سهام داران متوجه کرده و سرمایه گذاری عمده‌ای در زمینه افزایش تولید این شرکت‌ها صورت نگرفته، در عین حال بر خلاف نفت خام که همیشه ظرفیت تولید نفت شل در شرایط افزایش تقاضا وجود داشته، این امکان هرگز برای تولید مس وجود ندارد؛ لذا با توجه به جو فعلی بازار و در نظر گرفتن فاکتور‌های اصلی حاکم بر آن تحلیل گران قیمت مس تا پایان امسال را حدود ۱۳،۰۰۰ دلار در هر تن پیشبینی کرده اند.

افزایش سراسری قیمت‌ها در امریکا

اما قیمت مس با شیب بسیار تندی رو به سقف زنی‌های جدید حرکت می‌کند. هر کجا که نگاه می‌کنید، تابلوی بالا رفتن قیمت‌ها را می‌بینید. برخی از این افزایش قیمت‌ها مربوط به کالا‌هایی است که با بیدار شدن اقتصاد جهانی از خواب طولانی، در حال رونق هستند. تحلیل روند مس نیز از این موضوع مستثنی نیست. قیمت چوب به لطف رونق ساخت و ساز خانه در بالاترین سطح خود قرار دارد. قیمت مس و فولاد نیز به رکورد رسیده است. محصولات کشاورزی نیز از این روند معاف نیستند. قیمت ذرت در بالاترین سطح از سال ۲۰۱۲ قرار دارد. قیمت پوشاک و کالا‌های مصرفی نیز همین روال را در پیش گرفته است. در عین حال، کمبود تراشه‌های رایانه‌ای به افزایش قیمت خودرو کمک می‌کند و به زودی می‌توان تاثیر آن در لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی را مشاهده کرد.

شوک تقاضا در بازار‌های کالایی

آیا این یک پدیده گذرا در پی خروج از شوک اقتصادی است یا یک روند پایدارتر که دهه ۱۹۷۰ را تداعی می‌کند؟ پاسخ به این سوال عواقب زیادی برای بازار‌های مالی به همراه خواهد داشت. اگر فدرال رزرو فکر کند که یک مشکل واقعی در مورد تورم وجود دارد، می‌تواند نرخ بهره را افزایش دهد یا خرید اوراق قرضه خود را زودتر از حد انتظار کاهش دهد. اما فدرال رزرو کاملاً معتقد است که تورم ناشی از بازگشایی مجدد اقتصاد است و موقت خواهد بود.

کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بخش معدن مکزیک

مالیات یکی از دلایل اصلی کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بخش معدن مکزیک است. این موضوع نیز از فاکتور‌های هزینه موثر در تحلیل روند مس به حساب می‌آید. مکزیک بزرگترین تولیدکننده نقره جهان وعلاوه بر آن یکی از برترین تولیدکنندگان طلا، مس و روی در جهان است. بخش معدن یکی از منابع مهم درآمد مکزیک است که با ایجاد ۳۷۹ هزار شغل مستقیم و حدود ۲ میلیون شغل غیرمستقیم نقش مهمی در اشتغالزایی کشور نیز دارد.

قیمت فلزات در بازار‌های بین‌المللی در حالی به رشد خود ادامه داد که بسیاری از فعالان بازار نگران از اصلاح شدن قیمت‌ها در روز‌های آتی بودند؛ خوش‌بینی به بازیابی اقتصادی با توزیع واکسن کووید ۱۹ و در عین حال افزایش حجم سرمایه‌گذاری در بخش تکنولوژی‌های سبز، از اصلی‌ترین محرک‌ها برای رشد قیمت‌ها بود.

نقش کرونا در رشد سرسام آور قیمت جهانی مس

انتظار از رشد جانب تقاضای فلزات در حالی است که عرضه مس معدنی، به‌دلیل همه‌گیری در کشور‌های آمریکای جنوبی همچنان محدود است و انتظار می‌رود که شکاف بین عرضه و تقاضا افزایش یابد. با این حال، تعدادی از تولیدکنندگان مس تصفیه شده در چین، در نظر دارند تا خرید کنسانتره مس را برای سال جاری تا حدود ۸٫۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دهند تا از رشد بی‌رویه قیمت فلز سرخ جلوگیری کنند؛ لذا چین یک نقش کنترلی در تحلیل روند مس بازی خواهد کرد.

احتمال اعتصاب در معادن اسکوندیدا و اسپنس در شیلی نیز در پی عدم پیشرفت مذاکرات کارگران با شرکت‌های بهره‌بردار بر سر حقوق و دستمزد، از عوامل دیگر حمایت‌کننده از رشد قیمت مس بود. کارخانه‌های بزرگ و مهم ذوب مس در چین وعده داده اند تا خرید کنستانتره را در سال ۲۰۲۱ میلادی کاهش دهند.

منبع: پایگاه خبری آرتان پرس

عناوین برگزیده