تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۴
بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۲۱۲۵۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش ۵ درصدی قیمت سنگ‌آهن در روز جمعه

‌می‌متالز - قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی آسیا روز جمعه ۵ درصد افزایش یافت که این افزایش با وجود برنامه دولت چین برای مهار تولید فولاد با هدف کاهش آلایندگی صنعت فولاد رقم خورد.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، با وجود افزایش قیمت سنگ‌آهن در روز جمعه، اما با توجه به نگرانی‌های مربوط به کنترل قیمت توسط دولت چین، قیمت سنگ‌آهن با سومین کاهش هفتگی متوالی مواجه شد.

قیمت سنگ‌آهن برای تحویل در ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان چین با افزایش ۵٫۲ درصدی به ۱۰۷۴٫۵۰ یوان (۱۶۸٫۵۱ دلار) هر تن رسید. با این حال، بیشترین معامله قرارداد طی هفته جاری بیش از ۵ درصد سقوط کرده است. در بورس سنگاپور هم قیمت سنگ‌آهن با رشد ۱٫۶ درصد به ۱۸۶ دلار در هر تن رسید.

مواضع اخیر دولت چین در مورد اصلاح ظرفیت تولید فولاد باعث نگرانی در مورد چشم‌انداز عرضه شده است و منجر به این شد که قیمت‌ها در اوایل ماه جاری به بالاترین سطح برسند.

افزایش قیمت فولاد، تولیدکنندگان فولاد را تشویق به افزایش تولید و خرید سنگ‌آهن کرده است؛ اما این موضوع به نگرانی‌های تورمی دامن زد و مقامات چین را بر آن داشت تا نسبت به افزایش قیمت‌های نامعقول هشدار دهند.

قیمت سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد که در ۱۲ مه به رکورد ۲۳۲٫۵۰ دلار در هر تن رسید، در روز پنجشنبه ۱۹۱٫۵۰ دلار معامله شد.

تحلیلگران JP Morgan هم در یادداشتی نوشتند: بازار‌های کالا‌ها به دنبال تاکید مجدد نخست‌وزیر چین در مورد اهمیت کنترل قیمت بیش از حد کالا‌ها در جلسه اخیر کابینه، شاهد افزایش چشمگیر نوسانات بوده‌اند.

سابقه دولت چین در مبارزه با قیمت‌های بالای کالا‌ها نتایج متفاوتی داشته است، به‌ویژه هنگامی که عرضه با کنترل شدید محیط زیست محدود شود.

به گفته تحلیلگران، قیمت‌ها در سه‌ماهه فعلی به تدریج متعادل خواهند شد، اما ممکن است در سه‌ماهه سوم افزایش یابد.

 

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده