تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۷
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۲۱۲۴۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس صمت:

قرارداد ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در کرمان منعقد شد

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: سه شرکت بزرگ این استان از جمله مس سرچشمه، گل‌گهر سیرجان و گهرزمین در قالب تفاهم نامه با وزیر صنعت، معدن و تجارت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در این استان سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، مهدی حسینی نژاد روز دوشنبه افزود: سرمایه گذاری شرکت‌های مس، گل گهر و گهر زمین، برنامه توسعه استان کرمان از جمله فرایند جذب سرمایه گذاری جدید، ارتقای صنایع وابسته و قطعه سازی، خدمات و دانش بنیان‌ها را تسریع می‌کند.

وی اظهار داشت: سرمایه گذاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی سه شرکت مس سرچشمه، گل گهر و گهر زمین در فاز نخست قرارداد قرار دارد که با وجود توانمندی این شرکت‌ها امیدواریم طی ۲ تا سه سال آینده محقق شود.

رشد ۹.۳ درصدی حوزه صنعت و معدن کرمان


وی با اشاره به نقش حوزه صنعت، معدن و تجارت در تولید ناخالص داخلی استان کرمان گفت: ابتدای برنامه ششم توسعه سهم این حوزه ۳۷.۷ درصد بود که انتهای این برنامه به ۴۷ درصد رسید و در عین حال کرمان علاوه بر معدنی بودن به سمت استانی صنعتی پیش می‌رود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: دلیل رشد شاخص‌های صنعت، معدن و تجارت استان کرمان توجه و اتکا به ظرفیت‌های داخلی این استان بود که آن را در برنامه ششم سازمان نیز دنبال کردیم.

وی تصری کرد: همچنین استان کرمان فرایند ایجاد ارزش افزوده را با توجه به ظرفیت‌های معدنی سنگ آهن، مس، زغال سنگ و کرومیت در این استان دنبال کرد و این رشد ۹.۳ درصدی در برنامه با توجه به سرمایه گذاری‌های استانی تحقق یافت.


۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرمان در دولت دوازدهم جذب شد


حسینی نژاد افزود: یکی از شاخص‌های اصلی برای تحقق رشد و توسعه در برنامه‌های توسعه، جذب سرمایه گذاری‌های جدید و توجه به بهره وری است که در برنامه ششم در حوزه تکمیل زنجیره ارزش افزوده حوزه مس، سنگ آهن، زغال سنگ و کرومیت در استان کار‌های بزرگی انجام دادیم و در این زمینه سرمایه گذاری بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان طی چهار سال گذشته جذب شد که این سرمایه فرصت‌های جدیدی برای کرمان به وجود آورده است.

وی عنوان کرد: همچنین ۲۹ مگاپروژه در استان کرمان شکل گرفته که ظرفیتی جدید برای رشد و توسعه است و از این ظرفیت برای ایجاد صنایع وابسته، قطعه سازی، خدمات و صنایع دانش بنیان استفاده شد.


قرارداد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در کشور منعقد شد


رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با تاکید بر نقش استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و صنایع موجود در توسعه چهار بخش یاد شده در این استان گفت: این برنامه با توجه به تجربه سال‌های گذشته معین‌های اقتصادی و محوریت وزیر صنعت، معدن و تجارت دنبال شد که در این خصوص ۱۰۰ شرکت در توسعه کشور به عنوان معین‌های اقتصادی انتخاب شدند که در این زمینه شرکت‌هایی برای سرمایه گذاری و توانمندکردن جوامع استان‌ها هدف گذاری شده است.

وی یادآور شد: تفاهم نامه‌هایی به مبلغ ۳۰۰ هزار میلیارد تومان طی هفته گذشته با حضور وزیر صمت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون امور اقتصادی استانداری کرمان، رییس کل دادگستری و معاون قوه قضاییه منعقد شد که در این راستا سه مورد از پنج شرکت موجود در این تفاهم نامه در حوزه استان کرمان قرار دارند که مباحث سرمایه گذاری و توانمند کردن اشتغال‌های خرد و خانگی، تولید محصولات دانش بنیان را برای رشد و توسعه این استان دنبال می‌کنند.

با حضور وزیر صمت، رئیس مجمع نمایندگان و تعدادی از نمایندگان استان کرمان، حسینی نژاد رئیس سازمان صمت استان کرمان، معاون قوه قضاییه، مقامات قضایی و همچنین مدیران‌عامل شرکت‌های بزرگ کشور تفاهم‌نامه همکاری توسعه سرمایه‌گذاری میان شرکت ملی صنایع مس ایران و وزارت صمت به امضا رسید.

شرکت مس در راستای ایجاد تکمیل زنجیره صنایع معدنی مس کشور با تاکید بر سرمایه‌گذاری در حوزه‌های اکتشافات، استخراج، تولید کنسانتره مس، آند و کاتد مسی و سایر صنایع پایین دستی مرتبط تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت صمت برای اجرای ۲۶ پروژه مختلف به امضا رساند.

ارزش سرمایه‌گذاری در این تفاهم‌نامه بیش از ۴.۵ میلیارد دلار است که با اجرای پروژه‌های مذکور حجم تولید شرکت مس از ۱،۲ میلیون تن کنسانتره مس به ۲.۵ میلیون تن و تولید کاتد از ۲۸۰ هزار تن به ۵۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

اجرای این طرح‌ها ضمن اشتغال‌زایی موثر جدید حجم فروش سالیانه شرکت مس را از ۲ میلیارد دلار کنونی به ۴.۵ میلیارد دلار افزایش می‌دهد تا در آینده نزدیک شرکت ملی صنایع مس ایران در جمع ۱۰ شرکت بزرگ معدنی مس قرار گیرد.

این نشست با ابتکار وزارت صمت و با هدف پیگیری توسعه سرمایه‌گذاری و تحقق اقتصاد مقاومتی از طریق ۱۰۰ بنگاه تولیدی برتر برگزار شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده