تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۸
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۲۰۶۸۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کمبود سیمان در استان کرمان؛ از صادرات و احتکار تا فساد در شبکه توزیع

‌می‌متالز - کمبود سیمان در استان کرمان باعث ایجاد صف‌های طولانی شده و مسوولان صادرات، احتکار و فساد در شبکه توزیع را عامل آن می‌دانند.

به گزارش می‌متالز، جلسه ستاد تنظیم بازار استان کرمان با حضور علی زینی‌وند استاندار کرمان در سالن شهید مرتضوی‌زاده استانداری کرمان برگزار و موضوع سیمان و کمبود آن در استان کرمان بررسی شد.

در این جلسه مهدی حسینی‌نژاد مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه در استان سه کارخانه تولید سیمان داریم و در سال ۹۸ افزایش ظرفیت تولید سیمان در استان داشته‌ایم اظهار داشت: به طور متوسط روزانه ۸ هزار تن سیمان در استان کرمان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات تولید و فروش کارخانه‌ها باید در سامانه تجارت ثبت شده و صادرات سیمان باید متناسب با نیاز داخل کشور انجام شود گفت: یکی از دلایل کمبود سیمان صادرات است و از مبادی رسمی انجام می‌شود و البته قاچاق سیمان از مبادی غیررسمی نیز وجود دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه تقاضای کاذب و جو روانی ایجاد شده نیز باعث کمبود سیمان و احتکار آن در پروژه‌های کوچک عمرانی شده است افزود: در فصل ساخت و ساز هستیم و همین امر تقاضای سیمان در استان را بسیار افزایش داده و شایعه افزایش ۶۵ درصدی سیمان نیز یکی از دلایل خرید سیمان شده است.

وی با اشاره به اینکه قطعی گاز و برق در دی‌ماه و بهمن ماه سال قبل نیز باعث کاهش تولید در کارخانه‌های سیمان و کمبود سیمان شد ادامه داد: شهرستان‌های جنوبی استان کرمان هم معمولاً سیمان خود را از استان هرمزگان تامین می‌کردند که تعطیلی کارخانه هرمزگان و عدم فروش در آن نقطه باعث شد که شهرستان‌های جنوبی نیز به شمال استان مراجعه کرده و تقاضا‌ها بیشتر شده است.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه برای رفع مشکل سیمان استان کار‌هایی انجام شده است گفت: در یک مرحله پیگیری تامین ۱۰ هزار تن سیمان از استان اصفهان به شهرستان سیرجان انجام شد، اما هنوز نتیجه لازم را نگرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تخصیص سیمان فقط به عاملان توزیع و پروژه‌های عمرانی انجام می‌شود افزود: نظارت بر توزیع عاملین تشدید شده است و پرونده‌هایی در این ارتباط با موضوع عرضه خارج از شبکه به تعزیرات حکومتی استان ارسال شده است.

علی زینی‌وند استاندار کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه تولید کارخانجات سیمان استان ابتدا باید نیاز داخل استان و مردم را تامین کند اظهار داشت: سه کارخانه سیمان در استان کرمان وجود دارد و دادستانی باید در این زمینه ورود کند.

وی با اشاره به اینکه قابل قبول نیست تولید کارخانجات بیشتر از مصرف باشد، اما صف سیمان تشکیل شود و مردم با چالش روبه‌رو شوند افزود: فساد در شبکه توزیع باعث صف طولانی سیمان و مرغ در استان کرمان شده است.

استاندار کرمان با بیان اینکه آمار تولید و توزیع سیمان توسط عاملین باید روزانه پایش شود گفت: دستگاه‌های نظارتی با جدیت به این مسئله ورود کرده و با احتکار سیمان به‌شدت برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ کمبودی در تولید سیمان نداریم، اما در بازار با صف روبه‌رو هستیم بیان کرد: درخواست داریم دستگاه قضایی به اخلالگران در بازار رحم نکند چرا که دلالانی هستند که در این شرایط سخت، به مردم رحم نمی‌کنند و باید با آن‌ها برخورد شود.

زینی‌وند با بیان اینکه از مردم می‌خواهیم که همه به کمک ما آمده، بازرس شوند و تخلفات ما را گزارش کنند ادامه داد: غیر از عاملین توزیع سیمان احدی حق توزیع سیمان در استان را ندارد و دستگاه‌های نظارتی نیز باید نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی کنترل شدید داشته باشد و با خروج غیر قانونی سیمان و مرغ از استان برخورد کند گفت: به پرونده‌های تخلف و احتکار در حوزه سیمان و مرغ در اسرع وقت رسیدگی شده و با متخلفین برخورد قاطع شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه تمام فرمانداران عاملان توزیع سیمان در شهرستان‌ها را شناسایی کرده و بر نحوه توزیع سیمان از تولید تا عرضه نظارت داشته باشند تاکید کرد: سازمان‌های صمت شمال و جنوب استان کرمان عاملان توزیع سیمان را احراز هویت کنند.

محمدعلی سلیمانی معاون حقوق عامه دادستان عمومی و انقلاب کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه کارخانجات می‌گویند ما در سنوات گذشته با ۷۰ درصد ظرفیت کار می‌کردیم اظهار داشت: وقتی با ۷۰ درصد ظرفیت کار می‌کردند مشکلی در تامین سیمان استان نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه مدیران کارخانجات به ما می‌گفتند اجازه ندهید از استان‌های دیگر سیمان وارد استان کرمان شود گفت: امروز چه شده است که با توجه به اینکه مصرف استان خیلی کمتر از تولید سیمان است با کمبود سیمان روبه‌رو هستیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده