تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۵۰
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۱۲۸۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

اثر دو عامل بر روند مثبت بازار و نقش مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه در اقبال بورس

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر دو عامل بر روند مثبت و متعادل بازار و عدم تغییر نرخ دلار با نتیجه مثبت مذاکرات گفت: مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه اقبال به سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی صفاری با اشاره به رشد اخیر شاخص بورس اعلام کرد: تا چند روز گذشته معاملات بازار سهام تحت تاثیر ابهامات موجود در زمینه نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته بود، اما بعد از اعلام تایید صلاحیت‌ها تا حدودی تکلیف انتخابات مشخص شد و بخشی از ریسک تهدید کننده معاملات کاهش یافت.

نامزد‌ها در سخنان، موضع مثبتی را نسبت به بورس نشان دادند که این موضوع باعث شد ابهامی که سهامداران نسبت به بورس و ورود سرمایه‌ها به این بازار داشتند، کاهش پیدا کند. سیاست‌های حمایتی صورت گرفته در زمینه واریز نقدینگی به بورس به مرحله اجرا رسید و با توجه به بهبود وضعیت معاملات به نظر می‌رسد درصدی از آن را وارد بازار کرده اند.


جذابیت قیمت سهام برای سرمایه‌گذاری


از طرف دیگر قیمت بسیاری از سهام بعد از چند ماه افت شدید بسیار ارزان شد که سبب ایجاد جذابیت سرمایه گذاری دوباره در این بازار شد. به نظر می‌رسد روندی معقول در معاملات حکمفرما شود. همیشه بازار در خرداد ماه که فصل برگزاری مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها است با روندی مثبت همراه است.


چرا مسیر حرکت بورس در خردادماه تغییر کرد؟

همیشه جذابیت برای سرمایه گذاری در بورس در ماه تیر و خرداد زیاد بوده است. روند معاملات در چند روز نخست خرداد که منفی بود جزو استثنا‌ها بود و بازار نباید چنین روندی را در پیش می‌گرفت. با توجه به رفع ریسک و ابهام‌های موجود به نظر می‌رسد باید روند نزولی به پایان رسیده باشد و زمان بازگشت به مدار صعودی فرا رسیده باشد، اما باز هم با توجه به وجود هیجان در معاملات نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از روند بازار ارائه داد.


اقبال به سرمایه‌گذاری در بورس در مقایسه با رقبا


بطور حتم اقبال مردم تا پایان سال به سمت سرمایه گذاری در بورس است و سهامداران می‌توانند به بازدهی بیش از دیگر بازار‌ها دست پیدا کنند. تصویب مصوبه‌ای مبنی بر مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس همه بازار‌های رقیب را مانند طلا، ارز، خودرو و مسکن نشانه گرفته که این اتفاق می‌تواند زمینه ورود سرمایه بیشتری را به این بازار فراهم کند. این موضوع باعث افزایش جذابیت بازار سرمایه و ورود دوباره سهامداران و سرمایه‌های در اختیار آن‌ها می‌شود.


ریزش شدید رمز ارز‌ها و ضرر و زیان سهامداران


تا چند وقت گذشته بازار رمز ارز‌ها جزو اصلی‌ترین رقبای بازار سرمایه برای سرمایه گذاری بود، اما هفته گذشته با ریزش بیش از ۳۰ درصدی همراه شد. بازیگران و فعالان می‌دانند بازار رمز ارز‌ها پرریسک بوده و ممکن است سرمایه گذاری آن‌ها با ضرر و زیان‌های شدیدی مواجه شود. نمی‌توان راه سهام را از یکدیگر را تفکیک و اعلام کرد اقبال به سمت کدام سهام کوچک یا بزرگ است بلکه هر سهمی که از سود نقدی بالایی برخوردار باشد می‌تواند در انتظار رشدی سنگین و ورود نقدینگی باشد.


بورس با کاهش قیمت دلار منفی نمی‌شود


بطور حتم مذاکرات وین بر بازار تاثیر گذار است، اما به نظر می‌رسد طرف مذاکره کننده در انتظار روشن شدن وضعیت انتخابات است. در صورت موفقیت در مذاکرات قیمت دلار با کاهش چندان زیادی مواجه نشده و به کمتر از ۲۰ هزار تومان نمی‌رسد. اکنون نرخ دلار نیمایی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان است بنابراین موفقیت در برجام نمی‌تواند تغییری در نرخ دلار و افت بیشتر قیمت سهام در بازار داشته باشد.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده