تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۲۱۳۸۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
جوکار:

معادن شن و ماسه یزد رانتی است

‌می‌متالز - رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی با بیان این که معادن شن و ماسه یزد با رانت بسیار زیادی فعالیت می‌کنند، گفت: فعالیت معادن شن و ماسه یزد رقابتی و بدون رانت شود.

به گزارش می‌متالز، «محمدصالح جوکار» در نشست شورای معادن استان یزد با اشاره به لزوم وجود طرح ساماندهی مباحث معدنی در استان یزد تاکید و اظهار کرد: در بحث معادن شن و ماسه در استان یزد رانت‌های زیادی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در طرح ساماندهی معادن باید به گونه‌ای اقدام شود که این رانت به صورت کامل از بین برود، گفت: موضوع بعدی در ارتباط با تمدید پروانه‌های افرادی است که پیش از این اقدام به اکتشاف یا بهره‌برداری کرده‌اند.

رئیس فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای از بین رفتن رانت باید علاوه بر اینکه پرونده این افراد تمدید می‌شود، باید اجازه اکتشاف و بهره‌برداری‌های جدید به افراد ذی‌صلاح داده شود.

جوکار افزود: به این صورت هم کیفیت محصول بهتر می‌شود و هم به دلیل رقابتی شدن بازار قیمت‌های محصول نهایی که به دست مصرف کننده به ویژه مصرف کننده خرد می‌رسد، کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند.

نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش بسیار بالای قیمت شن و ماسه در استان یزد گفت: در حال حاضر، واقعا شهروندانی که قصد ساخت و ساز داشته و به شن و ماسه نیاز دارند، برای تامین آن به دلیل هزینه‌های بالا آزرده میشوند.

به گفته وی، لازم است برنامه زمان‌بندی در نظر گرفته شود که معادن شن و ماسه در زمان مشخص به سمت اهدافی که برای حفاظت از منابع طبیعی و بهبود وضعیت این صنعت در نظر گرفته شده حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مباحثی هم که در این زمینه دیده می‌شود حتما باید اجرا شود و به این صورت نباشد که در مدتی طرحی را اجرا کنیم و پس از آنکه آب‌ها از آسیاب افتاد، رها شود.

جوکار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در فعالیت معادن نباید به صدور مجوز برای آن‌ها اکتفا کرد و گفت: لازم است نظارت‌های مستمر برای انجام دقیق وظایف معادن و شرایط در نظر گرفته در مجوز آن‌ها انجام شود.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده