تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۱۴
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۱۴۷۹۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
دکتر مشکانی، عضو هیات‌مدیره انجمن مس ایران:

دو سناریو برای قیمت جهانی مس

‌می‌متالز - قیمت مس تحت تاثیر انتظارات برای کمبود عرضه در بحبوحه شتاب گرفتن روند احیای اقتصاد جهانی، به بالاترین رکورد در یک دهه گذشته صعود کرد.

به گزارش می‌متالز، برخی تحلیلگران حوزه این روند صعودی را ادامه دار می‌دانند و برخی دیگر معتقدند قیمت مس در کانال ۱۰ هزار دلار مقاومت خواهد کرد. دکتر مشکانی، عضو هیات مدیره انجمن مس ایران دو سناریو برای قیمت این فلز استراتژیک در نظر دارد.
مدیر ارشد گروه معدنی و بازرگانی زرمش اظهار داشت: قیمت فلزات همیشه تحت تاثیر عرضه و تقاضا و مسائل سیاسی-اقتصادی است. در حال حاضر بازار جهانی فلزات از جمله مس در بهترین شرایط ممکن قرار گرفته است. روند صعودی قیمت فلز مس از ابتدای سال ۹۹ شروع شده و همچنان ادامه دارد. اگر به روند قیمت جهانی مس در طول سال‌های قبل نگاه کنیم تاکنون سه بار مرز ۹۰۰۰ دلار را پشت سر گذاشته و معمولا در این شرایط نرخ صعودی قیمت مس با شیب تند بوده و در ادامه نرخ نزولی آن با شیب ملایم اتفاق افتاده است. به نظر من بر مبنای این تجربیات، قیمت مس کنونی در انتهای شیب تند صعودی قرار گرفته است و به مرز روانی بازار و یا مقاومت ۱۰۰۰۰ دلار نزدیک شده است که اگر از این مرز گذر کند و تقاضا همچنان ادامه داشته باشد، ما انتظار داریم که در آینده ۱۰۰۰۰ دلار تثبیت شود و گرنه مرز ۹۰۰۰ دلار تثبیت خواهد شد.
عضو هیات مدیره انجمن مس ایران عنوان کرد: در حال حاضر این روند صعودی متاثر از بیماری کرونا، ماشین‌های الکتریکی، کمبود تولید مس در سطح جهان و نیاز بازار به این فلز سرخ است. طبق پیش بینی شرکت‌های بزرگ، بانک جهانی و کارشناسان زبده این حوزه، تا پنج سال آینده قیمت این فلز بطور میانگین ۷۰۰۰ دلار در نظر گرفته شده و در دو سال آینده بالای ۸۰۰۰ دلار خواهد بود که قیمت کنونی از موارد بیان شده بالاتر است، در این بین برخی از کارشناسان قیمت مس را تا مرز ۱۲۰۰۰ دلار نیز پیش بینی کرده اند که به نظر من اگر این قیمت‌ها محقق شود دوران طلایی این فلز ظهور می‌کند و شاهد رشد شرکت‌های معدنی و صنایع پایین دستی خواهیم بود.
دکتر مشکانی تشریح کرد: در کل ما با دو سناریو در قیمت مس مواجه هستیم، در سناریوی اول در سقف روندی صعودی هستیم و می‌تواند این صعود در مرز ۱۰۰۰۰ دلار پایان یابد و سپس یک روند نزولی با شیب ملایم را داشته باشیم و به کف ۹۰۰۰ دلار یا ۸۰۰۰ دلار برسیم و در سناریوی دوم قیمت مس تا زمان اتمام کرونا و افزایش تولید جهانی تا مرز ۱۱۰۰۰ دلار و سپس ۱۲۰۰۰ دلار صعود خواهد کرد و سپس روند نزولی اتفاق می‌افتد.
عضو هیات مدیره انجمن مس تاکید کرد: در هر صورت مدیران دولتی و خصوصی باید تصمیمات در این حوزه را بر مبنای جذب سرمایه اتخاذ کنند و تدابیر لازم برای تولید بیشتر بیاندیشند تا از این فرصت مناسب با توجه به پتانسیل‌های موجود معدنی، استفاده کافی را ببریم و باعث رونق اقتصادی این کشور باشیم. امسال سال «تولید، پشتیبانی و مانع زدایی» نام گرفته است، پس در راستای تحقق آن گام برداریم و با رفع موانع در این حوزه باعث تسریع روند تولید باشیم چراکه با ارائه تسهیلات به معدنکاران و تولیدکنندگان می‌توان انتظار رشد و توسعه پایدار داشت.
وی در آخر عنوان کرد: انجمن مس هم باقدرت به مسائل این حوزه خواهد پرداخت و با ارائه راهکار‌های مناسب از این فرصت طلایی استفاده می‌نماید.

منبع: معدن ۲۴

عناوین برگزیده