تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۵
بازدید: ۵۱۳
کد خبر: ۲۱۴۷۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون طرح و برنامه وزارت صمت:

تمرکز اصلی وزارت صمت بر صنایع پیشران خواهد بود/ انجام اقدامات کلینیکی برای ۲۰۰ معدن کوچک در سال ۹۹

‌می‌متالز - معاون طرح و برنامه وزارت صمت با تاکید بر نقش سیاست‌های حمایتی وزارت صمت در رشد و رونق تولید داخل، یکی از سیاست‌های وزارت صمت را شناسایی و معرفی صنایع پیشران و تمرکز بر رشد و توسعه آن صنایع عنوان کرد و گفت: در کنار حمایت از سایر بخش‌های تولیدی، تمرکز و برنامه‌های ویژه‌ای برای این صنایع درنظر گرفته شده است.

به گزارش می‌متالز، سعید زرندی با حضور در برنامه گفت‌وگوی خبری ۱۸:۳۰، با تاکید بر رشد ۲۵ کالای منتخب در سال گذشته به آمار رشد تولید برخی از این محصولات اشاره کرد و گفت: با توجه به سیاست‌های وزارت صمت و نیز همت تولیدکنندگان در بخش پتروشیمی رشد ۸.۹ درصدی، در حوزه تولید ماشین لباسشویی رشد ۵۱.۲ درصدی، در حوزه آلومینیوم رشد ۵۵ درصدی و در حوزه تولید سواری و فولاد خام به ترتیب ۱۹.۱ و ۷.۳ درصد رشد را داشتیم.

معاون طرح و برنامه با استناد به آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، میزان رشد تولید در ۹ ماهه سال گذشته را بیش از ۷.۸ درصد اعلام کرد و با توجه به وضعیت تولید، رشد تولید برای سال گذشته را در حدود ۸ درصد پیش‌بینی کرد.


سیاست‌های وزارت صمت در راستای رونق تولید کشور


زرندی در ادامه دلیل این رشد مثبت در بخش تولید را اجرای سیاست‌های وزارت صمت در سال‌های اخیر و در قالب یک نظام برنامه محور دانست و تصریح کرد: چهار محور اصلی در راستای حمایت و توسعه تولید، در سال‌های اخیر مورد توجه وزارت صمت قرار گرفته است و به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفت که شامل ساخت داخل، استفاده از ظرفیت‌های خالی واحد‌های تولید، اصلاح و تغییر فرآیند تامین مواد اولیه واردات با اجرای سیاست واردات در مقابل صادرات و ارز اشخاص و همچنین ممنوعیت واردات برای برخی کالا‌های مصرفی بود که منجر به ایجاد بازار برای تولیدات داخلی شد و ان‌شاءالله در سال جاری، در کنار برنامه‌های جدید، این سیاست‌ها نیز دنبال خواهد شد.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه این سیاست‌ها برای تمامی حوزه‌های تولید داخل اجرا شده است بیان داشت: صرف نظر از نوع کالا، وزارت صمت سیاست‌های کلان خود را برای افزایش تولید در همه حوزه‌ها دنبال کرد، اما برخی از حوزه‌ها بدلیل ماهیتی که دارند آثار مثبت محسوسی را نشان دادند و زمانیکه شاخص رشد تولید مثبت شده است به معنای حرکت در مسیر درست است.

زرندی ثبات اقتصاد کلان را یکی از عوامل مهم در رشد تولید عنوان مرد و افزود: در وزارت صمت اقدامات خوبی در زمینه تامین مالی هم در بخش بانکی و هم بازار سرمایه انجام شد و با توجه به آثار مثبت این اقدامات، سیاست‌های مربوطه در سال جاری نیز دنبال خواهد شد.


محور‌های اصلی برنامه‌های وزارت صمت


معاون طرح و برنامه وزارت صمت در بخش دیگر صحبت‌های خود از ابلاغ برنامه‌ای وزارت صمت در سال جاری توسط مقام عالی وزارت خبر داد و افزود: در سال‌های گذشته برنامه‌ها و پروژه‌هایی در وزارتخانه تعریف شد که تعدادی به بهره‌برداری رسید و برخی با توجه به بازه زمانی تعیین شده، همچنان ادامه دارند؛ امسال نیز در جهت‌گیری اعلام شده، پروژه‌هایی را در قالب ۷ محور اصلی تعریف کرده‌ایم.

معاون وزیر صمت در ادامه به سیاست وزارت متبوع خود در راستای تمرکز بر صنایع منتخب در راستای رشد تولید اشاره کرد و اذعان داشت: با توجه به مطالعه روند تولید در ۱۰ سال گذشته، مطالعه هم‌تراز کشور‌های موفق نزدیک به ما و نیز تکنولوژی‌های نوین متناسب با انقلاب صنعتی چهارم، ۹ صنعت به عنوان صنایع پیشران انتخاب و معرفی شدند تا در کنار سایر صنایع، به صورت ویژه بر آن‌ها تمرکز شود.

زرندی صنایع پایین دست نفت و گاز (در حوزه‌های با ارزش افزوده بالا)، صنایع مرتبط به فلزات اساسی (با تاکید بر فولاد آلیاژی، مس و طلا)، صنایع غذایی و آشامیدنی (محصولاتی که قابلیت صادرات دارند)، نقلیه موتوری، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و معدنی، حوزه لاستیک، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی و لوازم خانگی، پوشاک و محصولات دانش بنیان را از جمله این صنایع پیشران اعلام کرد.

معاون و طرح و برنامه در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به رشد تولید در بخش لوازم خانگی و تولید ماشین لباسشویی گفت: با توجه به رشد قابل توجه در این صنعت، تنها راه ادامه و حفظ این روند، ورود به بازار‌های جهانی و برندسازی است.


انجام اقدامات کلینیکی برای ۲۰۰ معدن کوچک در سال ۹۹


زرندی در خصوص حمایت‌ها و اقدامات وزارت صمت در بخش معدن و صنایع معدنی به اجرای طرح معادن کوچک مقیاس اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹، اقدامات کلینیکی برای حدود ۲۰۰ معدن از ۳۹۹ معدن هدف‌گذاری شده، انجام شد که ۲۶ درصد آن‌ها در حوزه فلزی، ۳۳ درصد در حوزه مصالح ساختمانی، ۲۳ درصد در حوزه سنگ تزئینی و ۱۸ درصد غیرفلزی بودند.

وی در ادامه افزود: در حوزه صنایع معدنی در اقتصاد مقاومتی با هدف‌گذاری که برای برخی محصولات انجام شد، شاهد رشد بسیار خوبی در تولید شمش فولاد به عنوان یکی از محصولات استراتژیک بودیم به طوری که تا پایان سال گذشته، ۱۲ طرح فولادی به بهره‌برداری رسید که شامل سه طرح در حوزه تولید کنستانتره، چهار طرح در حوزه تولید گندله و چهار طرح در حوزه تولید شمش بود؛ همچنین در سال گذشته تولید کاتد مس به ۵۱۲ هزار تن افزایش پیدا کرد و در حوزه آهن با ایجاد ظرفیت‌های مناسب، تولید از ۳۸.۲ میلیون تن به بیش از ۶۵ میلیون تن افزایش پیدا کرد.

زرندی در پایان از هدف‌گذاری احیاء ۲ هزار واحد صنعتی راکد در شهرک‌های صنعتی کشور خبر داد و گفت: با توجه به تحقق برنامه سال گذشته در خصوص فعالسازی هزار و ۵۵۷ واحد غیرفعال در این شهرک‌ها، در سال جاری هدف‌گذاری برای برگشت ظرفیت خالی ۲ هزار واحد تولیدی با مسوولیت سازمان شهرک‌های صنعتی در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: معدن نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده