تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۲۱۴۸۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تورم کشور‌های اروپایی بالاتر رفت

‌می‌متالز - متوسط نرخ تورم کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از ۲ درصد عبور کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ ماه منتهی به ماه مه با ۴/ ۰ درصد افزایش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۰/ ۲‌درصد رسید تا نرخ تورم مجددا در مسیر رسیدن به سطح ۲ درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه قرار گیرد.

به گزارش می‌متالز، در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۳/ ۲ درصد بوده که از ماه قبل ۳/ ۰ درصد بیشتر شده است. انرژی با تورم ۱۹/ ۱ درصدی و خدمات با تورم ۴۵/ ۰ درصدی و مواد غذایی با تورم ۱۹/ ۰ درصدی پیشتاز گروه‌های مختلف بوده‌اند و کالا‌های صنعتی نیز با تورم ۱۱/ ۰ درصدی بیشترین تاثیر را در کاهش تورم داشته اند. تورم بخش مواد غذایی و نوشیدنی نیز طی این مدت ۱۵/ ۰ درصد بوده است. قرار است بانک مرکزی اروپا در هر ماه ۲۰ میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی را خریداری کند تا راه را برای تقویت رشد اقتصادی در سطح منطقه یورو هموار کند.

در بین کشور‌های عضو منطقه یورو، بالاترین تورم مربوط به مجارستان با ۳/ ۵ درصد بوده و پس از این کشور نیز لهستان با ۶/ ۴‌درصد و لوکزامبورگ با ۴ درصد قرار دارند. از طرف دیگر کمترین تورم ثبت شده مربوط به یونان با منفی ۲/ ۱ درصد بوده است و پس از این کشور، مالت با ۲/ ۰ درصد و پرتغال با مثبت ۵/ ۰ درصد قرار دارند. از طرف دیگر طی این مدت نرخ تورم در بلژیک ۵/ ۲ درصد، آلمان ۴/ ۲ درصد، فرانسه ۸/ ۱ درصد و در ایتالیا ۲/ ۱ درصد اندازه‌گیری شده است. در بین کشور‌هایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز تورم نروژ طی این مدت ۸/ ۲ درصد و سوییس ۳/ ۰ درصد اندازه‌گیری شده است. منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به‌عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۷ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به علاوه بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده