به گزارش میمتالز، بر اساس مطالعهای که اخیراً توسط سازمان غیر انتفاعی "تست اچتس" Test Achats صورت گرفت، قیمتهای مصرفکننده در بلژیک بازهم به افزایش خود ادامه دادند و در ماه مارس نسبت به سال گذشته ۲۰.۶ درصد افزایش یافتند.
به گفته این سازمان که در زمینه حمایت از مصرفکننده در بلژیک فعال است، جهش نرخ تورم عمدتاً به دلیل افزایش قیمت انرژی بوده است.
در بیانیه این سازمان آمده است: تحلیل ما بر اساس (قیمت) سبدی از حداقل ۳۰۰۰ محصول اساسی است که در سوپرمارکتها و فروشگاههای زنجیرهای آلبرت هجین Albert Heijn، کارفور Carrefour، کولرویت Colruyt، کورا Cora، دلهیز Delhaize، آلدی Aldi و لیدل Lidl فروخته میشوند.
به گفته مؤسسه تست اچتس، یک خانواده دو نفره در این کشور عضو اتحادیه اروپا به طور متوسط ۵۲۱ یورو (۵۷۰ دلار) در ماه در سوپرمارکت خرج میکند که ۸۹ یورو بیشتر از یک سال قبل و ۹ یورو بیشتر از ماه فوریه است.
این مطالعه نشان میدهد که قیمت سبزیجات در ماه گذشته میلادی به اوج خود رسید و تولید این محصولات در زمستان به دلیل افزایش شدید قیمت انرژی که موجب شد گرم کردن گلخانهها صرفه اقتصادی نداشته باشد، بسیار کاهش یافت؛ بنابراین کاهش عرضه افزایش قیمتها را در پی داشته است.
این گزارش حاکی از آن است که قیمت سبزیجات در ماه مارس به طور متوسط ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
هزینه تهیه سالاد آیسبرگ با افزایش ۵۳ درصدی مواجه بوده است و خیار (۵۱ درصد) و پیاز (۵۰ درصد) رشد قیمت داشته است. قیمت نان به طور متوسط ۲۲ درصد افزایش یافت در حالی که قیمت ماهی و میوه ۱۴ درصد رشد کرد.
جولی فرر، سخنگوی تست اچتس گفت: در مواجهه با این ارقام، ما فقط میتوانیم وضعیت ناامنی غذایی را تداعی کنیم، به خصوص که انتظار کاهش قیمتها در ماه آوریل را نداریم.
وی از دولت این کشور خواست تا در مورد راههایی برای کمک به خانوارها فکر کند، از جمله ارائه سبد محصولات ضد تورم مانند آنچه در فرانسه صورت گرفته است.
منبع: خبرگزاری تسنیم