تاریخ: ۰۳ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۵
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۲۱۵۵۷۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چرا سیستم فیلتراسیون کارخانه سیمان ایلام به روزرسانی نمی‌شود؟

‌می‌متالز - آلودگی ناشی از فعالیت برخی تاسیسات طی سال‌های گذشته آسیب‌های بسیاری را به محیط زیست ایلام وارد کرده، اما متأسفانه مسوولان مربوطه جهت رفع این مشکل اقدام نکرده و ادامه این روند خسارات جبران‌ناپذیری را به محیط زیست وارد کرده است.

به گزارش می‌متالز، فعالیت کارخانه سیمان در روستای کارزان سال‌هاست باعث بروز آلودگی‌های بسیاری در این روستا و همچنین روستا‌های اطراف کارخانه شده و رفع این آلودگی به یکی از دغدغه‌های اصلی ساکنین منطقه تبدیل شده است.

هر چند مسوولان وعده‌های بسیاری در خصوص دستگاه‌های فیلتراسیون جهت کاهش آلودگی این کارخانه داده‌اند، اما تا کنون این امر محقق نشده است و سلامت ساکنین منطقه با مخاطرات جدی روبه‌رو شده است.


تاثیرات مخرب بر محیط زیست


یکی از ساکنین روستا‌های اطراف کارخانه سیمان گفت: سال‌هاست که روستاییان و مردم منطقه در معرض دود‌های آلوده کارخانه سیمان قرار دارند و هر چند بار‌ها نارضایتی خود را به مسوولان استانی اعلام کرده‌اند، اما تاکنون اقدامی جهت رفع این آلودگی‌ها انجام نشده است.

کارزانی با بیان این‌که آلودگی‌های کارخانه سیمان تأثیرات مخربی بر محیط زیست منطقه دارد اظهار داشت: مدیران کارخانه سیمان تاکنون وعده‌های بسیاری جهت رفع این مشکل داده‌اند، اما متأسفانه هر روزه شاهد افزایش میزان آلودگی این کارخانه هستیم.

کریمی دیگر از ساکنین منطقه با بیان این‌که آلودگی ناشی از کارخانه سیمان به یک معضل برای ساکنین تبدیل شده است اظهار داشت: این پروژه بنا بود باعث اشتغال‌زایی مردم منطقه شود، اما این مهم نه تنها محقق نشد بلکه سال‌ها سلامت ساکنین را به خطر انداخته است.


لزوم پیگیری مشکل از سوی مراجع قضایی


جمال‌وندی یکی از فعالان محیط زیست با بیان این‌که آلودگی‌های کارخانه سیمان تهدیدی جدی برای سلامت مردم و همچنین محیط زیست است اظهار داشت: بی‌شک ادامه این روند تأثیرات مخربی بر محیط زیست و منابع طبیعی منطقه خواهد داشت.

وی با بیان این‌که سال‌هاست مسوولان تنها به دادن وعده و وعید جهت رفع مشکل آلودگی کارخانه سیمان اکتفا کرده‌اند اظهار داشت: بی‌توجهی مسوولان مربوط به‌سلامت مردم و محیط زیست منطقه، قابل اغماض نیست و ضروری است از سوی مسوولان ارشد استان و همچنین مراجع قضائی این معضل زیست محیطی پیگیری شود.


انعقاد قرارداد با شرکت خارجی


جواد رحیمی‌مقدم  گفت: آلودگی کارخانه سیمان بر محصولات باغی و زراعی روستاییان منطقه تاثیر گذار بوده و پیگیری‌ها جهت رفع مشکل آلودگی انجام شده است.

فرماندار شهرستان سیروان با اشاره به اینکه رفع آلودگی کارخانه سیمان یکی از دغدغه‌های اصلی مردم منطقه و همچنین مسوولان است، اظهار داشت: جهت رفع آلودگی تذکرات متعددی از سوی محیط زیست و همچنین مراجع قضایی به مدیران این کارخانه داده شده است.

رحیمی مقدم با بیان اینکه جهت رفع مشکل آلودگی، مدیر عامل کارخانه طی ماه‌های گذشته اقدام به انعقاد قرارداد با یکی از شرکت‌های ترکیه کرده است افزود: نماینده شرکت مذکور با حضور در کارخانه بازدید‌های لازم جهت نصب سیستم فیلتراسیون انجام داده است.

فرماندار شهرستان سیروان در ادامه با بیان اینکه نصب این دستگاه‌ها هزینه بر است افزود: با توجه به اینکه آلودگی کارخانه سیمان کارزان سلامت ساکنین روستا‌های اطراف را به خطر انداخته، رفع این مشکل در اولویت قرار دارد و رایزنی‌ها لازم در این زمینه انجام می‌شود.


ارائه ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات


غلامرضا ابدالی نیز گفت: تجهیزات کارخانه سیمان ایلام بسیار قدیمی است و ضروری است مسوولان جهت نوسازی تاسیسات اقدام نمایند.

مدیرکل محیط زیست استان ایلام با بیان این‌که متأسفانه صنایع بزرگی مانند کارخانه سیمان پتروشیمی و ... در مناطق مسکونی جانمایی شده‌اند و این امر سبب شده، فعالیت این واحد‌ها باعث آلودگی‌های زیست محیطی و انسانی شود.

وی با بیان این‌که ۳۵ میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی تاسیسات کارخانه سیمان پرداخت شده اظهار داشت: باید نسبت به بروزرسانی سیستم فیلتراسیون کارخانه سیمان اقدام شود و بی‌شک اقدامات مذکور به رفع آلودگی‌های این کارخانه کمک می‌کند.

با توجه به این‌که گرد و غبار ناشی از فعالیت کارخانه سیمان تاکنون آثارمخربی برای مراتع و جنگل‌های اطراف به همراه داشته است، ضروری است مسوولان مربوط جهت جلوگیری از ادامه این روند با پیگیری از طریق مدیران کارخانه سیمان، هرچه سریع‌تر جهت رفع مشکل مذکور اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده