تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۹
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۲۱۵۶۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حل مشکلات واحد‌های تولیدی گامی بلند در توسعه اقتصادی آذربایجان‌غربی

‌می‌متالز - نهضت احیای واحد‌های تولیدی در آذربایجان‌غربی به بار نشسته و مشکلات هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در جای جای استان حل شد که همین امر را باید گامی بلند در توسعه اقتصادی این خطه از کشور دانست.

به گزارش می‌متالز، یکی از مشکلات کشور در سال‌های طولانی گذشته، بیکاری مبتنی بر تعطیلی واحد‌های تولیدی بوده که بدون شک فعال شدن واحد‌های راکد و نیمه تعطیل در برعکس کردن این روند، اثر بسزایی داشته است.
مقوله تولید در شرایط حساس کنونی، مهم‌ترین موضوعی است که دستگاه‌های مختلف اجرایی برای تقویت و سرپا نگاه داشتن آن با عزمی راسخ به میدان آمده‌اند تا اوامر رهبر معظم انقلاب طی سال‌های اخیر در حوزه رونق و جهش تولید و همچنین مانع زدایی از این بخش را جامه عمل بپوشانند.
آذربایجان‌‎غربی یک‌هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارد که ۸۵۵ مورد از این تعداد فعال است و با این آمار از قطب‌های تولید کشور و صادرات کالا محسوب می‌شود که ۲۲ هزار و ۵۲۴ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.
مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی، مواد اولیه، تحریم، نوسان قیمت ارز و فرسودگی ماشین آلات، بدهی‌های مالیاتی، بانکی، بیمه‌ای و پایین آمدن سطح درآمد سبب شده بخشی از واحد‌های تولیدی این استان دچار رکود، تعطیلی یا نیمه تعطیلی شوند.
موقعیت ویژه آذربایجان‌غربی و علاقه سرمایه‌گذاران برای حضور در این استان به عنوان یک قطب اقتصادی، توجه مسوولان استانی و کشوری را جلب کرده است.
دستگاه‌های اجرایی و اداری از نماینده عالی دولت در استان تا دستگاه قضایی همگی بر امر حمایت از واحد‌های تولیدی تاکید دارند تا صنعت آذربایجان غربی پویایی دوباره را به دست آورده و افزون بر ایجاد اشتغال، نیاز‌های داخلی و بازار‌های هدف منطقه را در تسلط خود قرار دهد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از اردیبهشت ۱۳۹۴ با تصویب و ابلاغ قانون رفع موانع تولید آغاز به کار کرده و در مدت بیش از ۶ سال با برگزاری بیش از ۸۸۰ جلسه، علاوه بر حل مشکلات بیش از یک هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی در قالب بیش از سه هزار مصوبه، نسبت به بررسی سه هزار و ۲۰۰ درخواست پرداخت تسهیلات واحد‌های تولیدی اقدام کرده است.
غلامرضا بابایی تصریح کرد: تاکنون ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب سرمایه ثابت برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام، بازسازی و نوسازی برای فعال سازی مجدد واحد‌های راکد و سرمایه در گردش برای افزایش ظرفیت تولید واحد‌های فعال از طریق بانک‍‌های عامل در قالب تسهیلات رونق تولید (از محل منابع داخلی بانک‌ها) و تسهیلات تولید و اشتغال (از محل منابع بند الف تبصره ۱۸) پرداخت شده است.
آذربایجان‌غربی، استان دوم کشور در احیای واحد‌های صنعتی شده است که بابایی در این رابطه گفت: طی یک‌سال گذشته ۶٠٢ میلیارد ریال سرمایه به واحد‌های صنعتی این استان تزریق و با احیای آنها، این استان رتبه دوم کشور را از این لحاظ به خود اختصاص داده است که پرداخت این میزان سرمایه برای بازگرداندن ٩٠ واحد تولیدی به چرخه تولید طی یکسال گذشته هزینه شده است.
وی تاکید کرد: برای بازگشت واحد‌های صنعتی به چرخه تولید مشکل این واحد‌ها بررسی و پرونده آن‌ها بر اساس نوع مشکل به کارگروه‌های رفع موانع تولید یا کارگروه اقتصاد مقاومتی فرستاده می‌شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: برخی واحد‌های صنعتی راکد مشکل حقوقی و برخی دیگر مشکل سرمایه درگردش دارند که با بررسی موضوع مشکل واحد‌ها برطرف و واحد به چرخه صنعتی باز خواهد گشت.
بابایی بیان کرد: در مجموع ۷۳ درصد واحد‌های صنعتی استان فعال است و از یک‌هزار و ۳۷۸ واحد به بهره برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان یک‌هزار و سه واحد فعال است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر واحد‌های فعال آذربایجان‌غربی در زمینه صنایع غذایی و کانی‌های غیرفلزی فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: این واحد‌ها در زمینی به مساحت ۴۷۲ هکتار به بهره‌برداری رسیده و برای راه‌اندازی آن‌ها ۱۹ هزار و ۲۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.
وی گفت: ۲۳ هزار و ۵۲۸ نفر در واحد‌های فعال موجود در این شهرک‌ها و نواحی مشغول به‌کار هستند.
غلامرضا بابایی اظهار کرد: در راستای اجرای ماده ۶۱ الحاقی قانون رفع موانع تولید، ایجاد مرکز شبانه روزی رفع موانع تولید درآذربایجان غربی، آبان سال گذشته مرکز شبانه روزی فوریت‌های رسیدگی به مشکلات واحد‌های تولیدی و طرح‌های سرمایه‌گذاری در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل، آغاز به کار کرد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده