تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۴۷
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۲۱۵۷۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
احمدزاده اصل مطرح کرد؛

صندوق‎های اهرمی؛ تحولی مثبت در بازار سرمایه

‌می‌متالز - استفاده از اهرم در صندوق‌های اهرمی به بازدهی و تنوع‌بخشی بیشتر در بازار سرمایه منجر می‌شود، به طوری‌که سبب جذب سهامداران ریسک‌پذیر یا ریسک‌گریز می‌شود. همچنین با گسترش صندوق‌های اهرمی، اعتبارسنجی مشتریان به شیوه‌ای سازمان یافته میسر می‌شود و از مخاطرات بازار سرمایه می‌کاهد.

به گزارش می‌متالز، یک تحلیلگر بازار سرمایه، محمدعلی احمدزاده اصل، با اشاره به اینکه سهام و اوارق بدهی دو نوع تعریف شده در صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی هستند، اظهار داشت: ترکیب دارایی صندوق‌های اهرمی به روش سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق بدهی است. همچنین در این صندوق‌ها از اهرم برای ایجاد بازدهی بیشتر استفاده می‌شود. این موضوع سبب متنوع شدن مخاطبین این صندوق‌ها می‌شود، به گونه‌ای که سهامدارانی با روحیه ریسک پذیری یا ریسک گریزی را با توجه به شرایط و رویکرد‌های مختلف، جذب خود می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این صندوق‌ها، از اهرم برای ایجاد بازدهی بیشتر در شرایط رونق بازارسرمایه استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: اهرم به معنای استفاده از بدهی برای خرید دارایی (سهام) است. در حال حاضر امکان استفاده از تسهیلات در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی که هم اکنون در بازار سرمایه در حال فعالیت هستند، وجود ندارد؛ این امکان برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی در بخش سهام فراهم شده است.

احمدزاده اصل ماهیت این صندوق‌ها را مدنظر قرار داد و عنوان کرد: این صندوق‌ها در گروه صندوق‌های پر ریسک دسته‎بندی می‌شوند و استفاده از اهرم یا بدهی در آن‌ها سبب می‌شود بازدهی حاصل شده به صورت سود یا زیان حداکثری باشد. به عبارت دیگر، در بازار صعودی و رونق بازار سهام به دلیل امکان ایجاد بازدهی بیشتر از هزینه تسهیلات اخذ شده، سهامداران سود بیشتری شناسایی می‎کنند. در شرایط رکود بازار نیز به همین دلیل، سهامداران متحمل زیان بیشتری خواهند شد.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: اگرچه این صندوق مناسب برای سرمایه‌گذارانی با روحیه ریسک‌پذیری بالا است، اما یک ابزار مالی جدید در بازار سرمایه محسوب می‌شود و تنوع در ابزار‌های نوین سرمایه‌گذاری برای طیف‌های مختلف سرمایه‌گذاران بازار سرمایه یک تحول بسیار مثبت تلقی می‌شود که می‌تواند در راستای گسترش بازار سرمایه و جذب سرمایه گذاران و تشویق آنان به استفاده از ابزار‌های سرمایه‌گذاری مختلف، به کار گرفته شود.

وی اذعان داشت: واحد‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اهرمی، برای نخستین بار همزمان از هر دو سازوکار صدور و ابطال جهت سرمایه‌گذاری و انتقال مالکیت واحد‌های سرمایه‌گذاری بهره می‌گیرند.

احمدزاده اصل به انواع واحد‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های اهرمی اشاره کرد و گفت: واحد‌های سرمایه گذاری این نوع از صندوق‌ها شامل واحد سرمایه‌گذاری ممتاز و واحد سرمایه گذاری عادی است. واحد‌های ممتاز غیرقابل ابطال بوده و در بورس قابل معامله هستند و صدور واحد‌های عادی صرفا پس از دریافت مجوز فعالیت امکان‌پذیر است.

وی مزیت برتر سهامداری ممتاز را اینگونه برشمرد: از آنجا که بازدهی واحد‌های عادی دارای کف و سقف از پیش تعیین شده است، اگر میزان بازدهی صندوق‌های اهرمی بیش از سقف بازدهی تعیین شده برای واحد‌های عادی باشد، مازاد این بازدهی به سهامداران ممتاز می‎رسد و در مقابل، اگر کمتر از کف تعیین شده باشد از همان محل تامین می‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در انتهای گفت‌وگوی خود به سایر مزیت‌های صندوق‌های اهرمی اشاره و تصریح کرد: همانگونه که پیشتر مطرح شد، مزیت عمده این صندوق‌ها نسبت به صندوق‌های دیگر استفاده از اهرم است؛ به‌طوری‌که این امکان برای دارندگان یونیت یا سهام صندوق اهرمی فراهم است که از طریق صندوق به صورت غیرمستقیم از اهرم با یک نگاه تخصصی و حرفه‌ای بهره برده و به بازدهی مناسب برسند. هنگامی که یک فرد یک واحد از این صندوق را خریداری می‌کند، می‌تواند اعتبار هم دریافت کند.

وی اعتبارسنجی را از دیگر مزایای صندوق‌های اهرمی خواند و گفت: در شرایط فعلی اعتبارسنجی کلیه مشتریان در کارگزاری‌ها امری مخاطره آمیز است، ولی با گسترش صندوق‌های اهرمی این اعتبارسنجی کاملا سازمان یافته بوده و مخاطرات را کاهش می‌دهد.

احمدزاده اصل در ارتباط با اینکه آیا این صندوق می‌تواند در بهبود روند بازار موثر باشد، تاکید کرد: به دلیل ایجاد نوع جدیدی از صندق‌های سرمایه‌گذاری، می‌توان انتظار داشت محرک خوبی برای جذب سرمایه جدید در بازار ایجاد خواهد شد و پیش بینی می‌شود در بلندمدت کمک شایانی به بهبود روند صعودی بازار کند. همچنین از آنجا که امکان اخذ تسهیلات بانکی برای این نوع صندوق وجود دارد، انتظار می‌رود نقدینگی از بانک به سمت بازار هدایت شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده