تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۸
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۱۶۰۶۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
با نگاهی بر واردات و صادرات در ۲ ماهه اول امسال؛

بیشترین تغییر در میزان صادرات، به فولاد میانی اختصاص یافت

‌می‌متالز - نگاهی بر واردات و صادرات فولاد میانی در دو ماهه اول ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که بیشترین درصد تغییر برای صادرات فولاد میانی به میزان ۱۳۴ درصد بوده است.

به گزارش می‌متالز، برپایه جدول منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در زمینه واردات مقاطع طویل فولادی، مشاهده می‌شود طی ۲ ماهه اول امسال بیشترین درصد تغییر در واردات مربوط به نبشی، ناودانی و سایر مقاطع به میزان ۲۰۰درصد بوده و از یک هزار تن در ۲ ماهه ۹۹ به ۳هزارتن در ۲ ماهه ۱۴۰۰ رسیده است. همچنین واردات میلگرد نیز از ۲ هزار تن به ۵ هزارتن رسیده و ۱۵۰ درصد تغییر داشته؛ تیرآهن نیز یک هزار تن واردات در ۲ ماهه امسال داشته است. در مجموع درصد تغییرات حاصل در واردات کل مقاطع طویل فولادی ۲۰۰ درصد برآورد شده است.

در زمینه صادرات این محصولات می‌بینیم که برای تیرآهن رشد ۵۶ درصدی در ۲ ماهه امسال نسبت به سال گذشته به ثبت رسیده (از۱۶ هزارتن صادرات به ۲۲هزارتن رسید) و برای میلگرد نیز رشد ۹۸ درصدی ثبت شد؛ به این صورت که از ۱۸۸ هزارتن صادرات در ۲ ماهه نخست ۹۹ به ۳۷۳ هزارتن در ۲ ماهه اول امسال افزایش یافته است.

صادرات نبشی، ناودانی و سایر مقاطع نیز از در ۲ماهه امسال از ۲۲۲ هزارتن به ۴۳۷ هزارتن رسیده و رشد ۹۷ درصدی داشته است. در مجموع می‌توان صادرات مقاطع طویل فولادی با رشد ۹۷ درصدی همراه شده است.

درخصوص مقطع تخت فولادی شامل انواع ورق گرم و سرد و پوشش دار نیز می‌توان گفت: در حوزه واردات ورق گرم ۱۵ درصد تغییر داشته و از ۲۷ هزارتن در ۲ ماهه پارسال به ۳۱ هزارتن در ۲ ماهه امسال رسیده است. ورق گرم نیز رشد ۶۸ درصدی واردات داشته و از ۲۵ هزارتن به ۴۲ هزارتن واردات آن رشد ۶۸ درصدی به ثبت رسانده است. ورق پوشش دار کمترین درصد تغییر در واردات را داشته و از ۳۲ هزارتن به ۳۳ هزارتن رسیده و ۶ درصد تغییر داشته است.

در مجموع می‌توان گفت کل مقاطع تخت فولادی در حوزه واردات ۲۶ درصد تغییر داشته است. اما در حوزه صادرات مشاهده می‌شود که بالاترین درصد تغییر متعلق به ورق گرم است و از ۱۱ هزار تن به ۳۱ هزار تن رسیده و ۱۸۱ درصد رشد داشته، اما ورق سرد از ۸ هزار تن صادراتی که در ۲ ماهه ۹۹ داشته، در مدت مشابه امسال این عدد به صفر رسیده و رشد منفی ۱۰۰ درصدی داشته است. ورق پوشش دار نیز با افزایش ۵۰ درصدی صادرات همراه شده و از ۶ هزارتن به ۹ هزار تن صادرات در ۲ ماهه امسال رسیده است. در نهایت صادرات کل مقاطع تخت فولادی با رشد ۶۰ درصدی و کل محصولات فولادی در حوزه واردات ۳۲ درصد و در صادرات نیز ۹۳ درصد تغییر را در ۲ ماهه اول امسال به ثبت رسانده اند.

درخصوص محصولات فولاد میانی شامل بیلت و بلوم و اسلب می‌توان گفت که در مدت ۲ ماهه ۹۹ و ۲ ماهه امسال وارداتی صورت نگرفته و این موضوع برای آهن اسفنجی نیز صدق می‌کند.

در حوزه صادرات نیز می‌بینیم که برای بیلت و بلوم رشد ۹۰ درصدی صادرات به دست آمده و از ۲۴۷ هزارتن صادرات در ۲ ماهه اول سال گذشته به۴۷۷هزارتن رسیده است. اسلب نیز با رشد ۳۴۴ درصدی از ۷۱ هزارتن در ۲ ماهه ۹۹ به ۳۱۵ هزار تن رسیده و در مجموع می‌توان گفت صادرات فولادمیانی طی ۲ ماهه اول امسال رشد ۱۳۴ درصدی داشته است. آهن اسفنجی نیز از ۲۰ هزار به ۱۲۰ هزارتن رسیده و ۵۰۰ درصد رشد صادراتی داشته است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده