تاریخ: ۱۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۷
بازدید: ۳۳۰
کد خبر: ۲۱۶۴۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نتیجه مجمع سالانه "کاما" مشخص شد/ برنامه عرضه اولیه زیرمجموعه

‌می‌متالز - مجمع سالانه شرکت باما برگزار و با تصویب صورت‌های مالی، مقرر شد ۱۳۵ ریال سود نقدی برای هر سهم توزیع شود.

به گزارش می‌متالز، مجمع سالانه شرکت باما صبح پنج شنبه ۱۰ تیر با حضور ۵۴ درصد سهامداران برگزار شد و پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند ۹۹ و نظر حسابرس و بازرس، صورت‌های مالی تصویب و با پیشنهاد هیات مدیره مقرر شد از ۱۳۴۱ ریال سود خالص محقق شده هر سهم، ۱۳۵ ریال معادل ۱۰ درصد توزیع شود.

همچنین با اکثریت آرا، هلدینگ امیر، شرکت آراسته معدن، شرکت مبین متین آسیا، شرکت سوژمیران و امیر آشتیانی عراقی به عنوان اعضای هیات مدیره به مدت دو سال انتخاب شدند.

براین اساس، سود سهامداران از طریق سامانه سجام طی مهر ماه پرداخت می‌شود. سود سهامداران حقوقی نیز در مهلت مقرر قانون تجارت به شماره حساب اعلامی واریز می‌شود.


اهم اقدامات هیات مدیره از زبان مدیرعامل


حسن اسلامی قانع با ارائه گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند ۹۹ گفت: در سال گذشته ضمن اجرای برنامه‌های عملیاتی نسبت به اجرای بازسازی خطوط تولید؛ آسیاب ها؛ فیلتر سنگ شکن و فیلتر کارخانه یک، خرید تجهیزات کارخانه سیراف، نصب و بازسازی و راه اندازی آن و در بخش معدن خرید تجهیزات جدید و طراحی به روز معادن، ساخت خط فلوتاسیون سیار برای معادن خارج از شرکت برای اولین بار در ایران، اجرای پروژه‌های زیست محیطی و بهداشتی، خرید بخشی از سهام شرکت کانی کربن طبس و اجرای برنامه‌های اکتشافی در شرکت تابعه سرزمین جلگه‌های آسمانی اقدام شد.


وضعیت ۶ شرکت تابعه


وی افزود: در ۱۸ ماه گذشته با شرایط همه گیری کرونا حتی یک ساعت هم خط تولید متوقف نشد و با رعایت اصول بهداشتی تاکنون هیچ مشکلی پیش نیامده است. سیاست برای ۵ شرکت تابعه مبنی بر توسعه است. شرکت ذوب روی اصفهان که درجوار معدن قرار دارد بالغ بر ۱۰ هزار تن شمش روی تولید می‌کند. شرکت شاهین روی سپاهان نیز به فعالیت تولید اکسید روی مشغول بوده و ۳.۱ هزار تن تولید داشته است. ۶۸ درصد سهام شرکت کانی کربن طبس سال گذشته برای تامین زغال سنگ شرکت ذوب روی اصفهان خریداری شد که دارای معدن چاه رخنه است و بصورت روباز استخراج می‌شود و امید می‌رود تا پایان سال جاری به هدف افزایش دو برابری ظرفیت این معدن دست یافت.

این مقام مسوول ادامه داد: سرزمین جلگه‌های آسمانی از دیگر شرکت‌های تابعه دارای معدن مس و مولیبدن است و با پیشرفت اکتشافات و طراحی‌هایی برای باز کردن معدن اولیه در دست اقدام است و برای اخذ جواز کارخانه نیز اقداماتی صورت گرفته است. شرکت پیمانکاری معدن کاری بهپروران صفه و آلومینیوم المهدی با تولید شمش آلومینیوم هم دیگر شرکت تابعه است.


رکورد حفاری زیرزمینی ۶ هزار متری و استخراج مکانیزه معادن فلزی


اسلامی قانع با بیان اینکه درباره اکتشاف پیشرفت‌های مطلوبی طی دو سه سال اخیر صورت گرفته، عنوان کرد: با تجهیز به دستگاه‌های اکتشاف نوین عمق اکتشاف به ۳۰ هزار متر در سال می‌رسد و در بخش حفاری زیرزمینی داخل معادن این شرکت رکورد حفاری ۶ هزار متری دارد. "کاما" جزو اولین شرکت‌هایی بشمار می‌رود که معادن فلزی را بصورت مکانیزه استخراج می‌کند و اکنون ۷ معدن فعال دارد و مدت سه سال است مواد اولیه کارخانه‌ها را استخراج می‌کند و در اختیار کارخانه قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه عیار مواد معدنی استخراجی هر سال کمتر و عمق بیشتر می‌شود، اضافه کرد: کاهش مواد معدنی و افزایش عمق منجر به رشد هزینه‌های فرآوری می‌شود. در این راستا مرکز تحقیق و توسعه توانست مواد معدنی را با بهره وری و کیفیت مطلوب فرآوری و به بازار فروش ارائه کند. مواد معدنی پس از خروج از معدن باید توسط سنگ شکن خردایش شود که برای مواد معدنی کم عیار با اسپیرال پیش فرآوری می‌شود و بعد وارد خط فلوتاسیون می‌شود. در خط فلوتاسیون کنسانتره سرب و روی تولید و اکثریت صادرات و بخشی هم به شمش روی در داخل تولید می‌شود.


خریداری سنگ شکن جدید از کشور چین


مدیرعامل باما از خریداری سنگ شکن جدید از کشور چین خبر داد و گفت: این دستگاه در حال نصب است و طی ۳۰ روز آینده راه اندازی می‌شود. یکی از سیاست‌ها خرید معادن جدید است که ورود به آن‌ها با خرید یا سرمایه گذاری صورت می‌پذیرد و در این راستا، کارخانه سیاری طراحی و ساخته شد تا از معادن کوچک فرآوری شود.

اسلامی قانع ادامه داد: خیلی از تجهیزات توسط شرکت تولید می‌شود و در این زمینه ثبت اختراع هم وجود دارد. محصولات گروه هم شامل کنسانتره سرب و روی، شمش و اکسید روی و زغال سنگ است که عمده محصولات صادر شده و قیمت گذاری بر مبنای LME صورت می‌گیرد. همچنین پنج سال قبل از آفریقای جنوبی سلول‌های فلوتاسیون وارد شد و بلافاصله در داخل، بازسازی و طراحی و سلول‌های جدید ساخته شد و چهار سال است که در خط تولید از آن استفاده می‌شود.


برنامه عرضه اولیه سهام شرکت کانی کربن طبس


وی از انجام اقدامات اولیه برای عرضه اولیه سهام شرکت کانی کربن طبس و ارزش گذاری خبر داد و گفت: این شرکت ظرفیت ۱۹۰ هزار تن زغالسنگ دانه بندی شده و ۱۰۰ هزار تن کنسانتره دارد که چشم انداز آن تولید ۴۰۰ هزار تن زغالسنگ دانه بندی در سال است و برای ۵۰ سال ذخیره دارد. برنامه اکتشافی نیز در دستور کار است.


برنامه تجدید ارزیابی ۸۴ درصدی برای ذخایر معدنی


این مقام مسوول درخصوص برنامه‌ها و اصلاحات ساختار سرمایه توضیح داد: با پیگیری هیات مدیره افزایش سرمایه ۹۰۰ درصدی از محل سود انباشته پس از اخذ مجوز سازمان بورس و برگزاری مجمع در اداره ثبت شرکت‌ها در کمتر از دو هفته به ثبت رسید. طبق مصوبه هیات مدیره، گروه کارشناسان رسمی اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌ها به میزان ۲۷۹ درصد کردند که با توجه به نظر حسابرس درخصوص لزوم تجدید ارزیابی همه دارایی‌های یک طبقه، گزارش افزایش سرمایه از این محل به میزان ۸۴ درصد تهیه شد و پس از تایید حسابرس به سازمان بورس ارسال شد. "کاما" اولیت شرکتی است که ذخایر معدنی را تجدید ارزیابی می‌کند و این اقدام چالش‌هایی را در بر داشت که در حال حل و فصل است.

اسلامی قانع افزود: افزایش سرمایه "فروی" از محل سود انباشته به میزان ۳۰ میلیارد تومان به تصویب رسید. افزایش سرمایه شرکت کانی کربن طبس هم از ۱.۴ به ۴۰.۴ میلیارد تومان از محل آورده نقدی سهامداران هم صورت گرفت. افزایش سرمایه شرکت جلگه‌های آسمانی از ۱.۵ به ۴۷.۵ میلیارد تومان در سال گذشته انجام شد.



اهدف سال جاری


وی اهدف سال جاری را توسعه محصولات شامل افزایش تولید شمش روی؛ کربنات سرب؛ راه اندازی هوی مدیا و اسپیرال و افزایش عیار ماده معدنی؛ افزایش محصول زغال سنگ، توسعه بازار برای دسترسی به بازار‌های جدید و افزایش کشور‌های هدف صادراتی؛ حفظ بازار موجود و کاهش هزینه حمل؛ برنامه ریزی برای صادرات محصولات شاهین روی سپاهان، رقابت پذیری برای قیمت تمام شده محصول؛ بهبود مستمر تجهیزات و تکمیل زنجیره تامین، چابک سازی سازمان و کاهش هزینه ها، فعالیت‌های اجتماعی برای برگشت ۸۰ درصد آب مصرفی و سرمایه گذاری و سبد سهام برشمرد.


آخرین وضعیت پرونده‌های حقوقی


مدیرعامل باما درخصوص آخرین وضعیت پرونده‌های حقوقی نیز گفت: شکایت اصلی فردی حقیقی درمورد ابطال صورت جلسه مجامع از سال ۱۳۶۰ وجود داشت که پس از چندین سال پیگیری یک شکایت کلاً رد شد. پیرو این رای، فرد حقیقی مورد نظر پرونده‌های کوچکی را ارائه کرد که این شکایات هم رد شد. شکایت منابع طبیعی برای سند مالکیت زمین‌های قبل از سال ۱۳۴۵ در دادگاه بدوی به نفع شرکت صادر شد.


اقدامات محیط زیستی


اسلامی قانع درخصوص اقدامات برای محیط زیست اضافه کرد: با مدیریت در منابع آب در منطقه، جنگل کاری و درختکاری انجام و فضای سبز قبلی هم حفظ شد. در سه شرکت باما، ذوب روی اصفهان و شاهین روی سپاهان، بک فیلتر برای جذب غبار‌ها ساخته شده و بر روی تمام تجهیزات خردایش و فرآوری کارخانه ذوب روی اصفهان و شاهین روی سپاهان سقف بسته شد. شرکت سه سال است که از صنایع آلاینده خارج شده است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده