به گزارش می متالز؛ حامد سلطانی نژاد در ابتدای سخنرانی خود در مجمع عمومی سالانه شرکت به پیام هیات مدیره بورس کالای ایران به سهامداران اشاره کرد و گفت: بورس کالای ایران به عنوان بزرگترین بازار متشکل کالایی و اوراق بهادار مبتنی بر کالای کشور در سال ٩٩ با شعار "جهش تولید" توانست ارزش کل معاملات خود را به رقم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان ارتقا دهد که این افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ ناشی از معامله بیش از ۳۳ میلیون تن کالا و نشان دهنده عزم بلند این بورس در تداوم حرکت رو به جلو و سربلندی در ماموریتهای محوله است.
وی افزود: علاوه بر این راه اندازی بسترها و ابزارهای معاملاتی جدید از جمله معاملات مناقصه، تالار حراج باز، تنوع بخشی به عرضه کنندگان و محصولات، ورود محصولات جدید کشاورزی به بازار گواهی سپرده کالایی و همچنین تقویت بازار مشتقه با راه اندازی معاملات آتی نقره به همراه آغاز به کار معاملات املاک و مستغلات، از جمله اقدامات توسعه محور بود که موجب گسترش محیط کسب و کار بزرگترین بورس کالایی کشور شد.
وی ادامه داد: در کنار توسعههای کمی و کیفی این بورس، تقویت جایگاه قانونی و استقلال ارکان بازار سرمایه در اقتصاد ملی از اتفاقات مثبت سال گذشته بود که این دستاورد را میتوان مرهون حمایت اهالی بازار سرمایه و سایر فعالان اقتصادی و عزم نهادهای قانونی، دستگاههای اجرایی، نظارتی و بنگاههای اقتصادی در عرضه یکپارچه زنجیره محصولات همچون فولاد در این بازار متشکل دانست.
مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: مجموعه اقدامات صورت گرفته حاکی از نقش آفرینی و اثرگذاری بورس کالا در اقتصاد کشور به خصوص در برآورده کردن نیاز بخشهای مختلف اقتصاد در کنار کارکردهای کشف قیمت رقابتی، کاهش هزینههای معاملاتی، تامین مالی، پوشش ریسک و در نتیجه رونق اقتصادی و جهش تولید است.
سلطانی نژاد افزود: تمامی دستاوردهای فوق در سایه الطاف خداوند متعال، نتیحه اعتماد و حمایتهای سهامداران و تلاش بی وقفه متخصص و متعهد در نیل به اهداف شرکت بوده است.
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به اهم دستاوردهای سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: افزایش سرمایه شرکت، افزایش ۶۲ درصدی پذیرش کالا، راه اندازی معاملات حراج باز سنگ آهن، راه اندازی قرارداد آتی نقره، پذیرش ۷ انبار جدید جهت راه اندازی معاملات گواهی سپرده، راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی کشمش، زعفران و خرما و راه اندازی ۲ صندوق کالایی کشاورزی از مهمترین اقدامات شرکت در سال ۹۹ بود.
وی اظهار داشت: توسعه و ارتقا سیستمها و سامانههای فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتقا کیفیت خدمات به مشتریان، تکمیل زنجیره خدمات به مشتریان، توسعه تعاملات و همکاریها با نهادهای مالی در حوزه توسعه بازار و خدمات به مشتریان، تقویت و توسعه نظاممند و متمرکز فعالیتهای حوزه بازاریابی، توسعه کالا، دارایی پایه جدید بر روی بازارها و ابزارهای فعلی، توسعه خطوط کسب و کار جدید، گسترش تعاملات با نهادهای حاکمیتی، سیاست گذار و نظارتی و بهبود فرایند کسب و کار از جمله آنهاست.
سلطانی نژاد در ادامه به حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: در بازار فیزیکی ۳۳.۴ میلیون تن انواع کالا به ارزش ۳۱۲ هزار میلیارد تومان دادوستد شد.
وی افزود: در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۱۳.۴ میلیون تن کالا به ارزش ۱۶۶ هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. در تالار محصولات پتروشیمی ۵.۱ میلیون تن کالا به ارزش ۸۳ هزار میلیارد تومان و در تالار فرآوردههای نفتی ۱۴.۴ میلیون تن انواع کالا به ارزش ۶۰ هزار میلیارد تومان معامله شد؛ ارزش معاملات بازار مشتقه و مالی بورس کالا نیز ۳۸.۳ هزار میلیارد تومان ثبت شد.
مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: شرکت بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۰ که با شعار "تولید، پشتیبانیها و مانع زدایی ها" نام گذاری شده است، بر آن است تا در راستای تحقق ماموریت و چشم انداز خود مبنی بر مرجعیت پایدار کشف قیمت و معاملات مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی با تمرکز بر توسعه خطوط کسب و کار جدید در کنار گسترش و تعمیق بازارها و ابزارهای نوین موجود، زنجیره خدمات خود را تکمیل کرده و در ارتقای شفافیت، سلامت و رونق اقتصاد ملی کشور نقش آفرینی کند.
سلطانی نژاد به راهبردهای شرکت بورس کالای ایران در سال جاری اشاره کرد و گفت: توسعه و تنوع خطوط کسب و کار بورس کالا، توسعه نشان تجاری و ترویج کارکردها و فرهنگ سازی با رویکرد توسعه پایدار، بهبود نظامهای جامع مدیریت سرمایه انسانی، توسعه متوازن در تعامل با نهادهای حاکمیتی، سیاست گذار و نظارتی ضمن حفظ هویت مستقل بورس کالا از مهمترین راهبردهای شرکت است.
او ادامه داد: توسعه و ارتقا سیستمها و روش ها، مشتری مداری با رویکرد بهبود کیفیت در خدمات، توسعه تعاملات و همکاریها با نهادهای مالی و تعمیق بازارهای موجود و توسعه داراییهای پایه جدید بر روی ابزارهای فعلی با رویکرد بازاریابی از دیگر راهبردهای شرکت است.
وی در خصوص اهم برنامههای بورس کالا در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: تعمیق بازارهای موجود و توسعه داراییهای پایه جدید با توسعه معاملات مناقصه در بازار فیزیکی، راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی بر روی دارایی پایه جدید، طراحی دارایی پایه جدید قراردادهای آتی، طراحی دارایی پایه جدید قراردادهای اختیار و ایجاد بستر تحلیل اطلاعات با رویکرد بازاریابی از مهمترین برنامههای راهبردی بورس کالا است.
وی به توسعه و تنوع خطوط کسب و کار شرکت اشاره کرد و افزود: راه اندازی بازار خرده فروشی، راه اندازی خرید دین کالایی، راه اندازی معاملات حواله حمل کالا، راه اندازی معاملات صندوقهای سرمایه گذاری بازار اموال غیرمنقول، راه اندازی سلف موازی استاندارد مسکن و راه اندازی معاملات ریپو بر پایه قبض انبار از جمله این برنامه هاست.
سلطانی نژاد اضافه کرد: بهبود کیفیت خدمات به مشتریان شامل راه اندازی سامانه تحویل، امکان تسویه چند مرحله ای، شناسایی ظرفیت انبارهای عمومی، استقرار سامانه پذیرش کالا، سامانه رسیدگی الکترونیک به اعتراضات، استقرار سامانه پذیرش مشتریان، راه اندازی وب سایت روسی زبان، راه اندازی پورتال آموزشی شرکت و بهبود سامانهها و زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیگر برنامههای شرکت در سال ١٤٠٠ است.
مدیرعامل بورس کالای ایران همچنین به رفع ابهام مالیاتی معاملات گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و گفت: با پیگیریهای سازمان بورس و اوراق بهادار و تلاشهای صورت گرفته، ابهام مالیاتی معاملات گواهی سپرده برداشته شد تا روند توسعه این ابزار با سرعت پیگیری شود؛ در این حوزه اقدامات لازم برای آغاز معاملات گواهی سپرده سیمان و فولاد در دستور کار است.
سلطانی نژاد در پایان به راه اندازی معاملات آتی واحدهای صندوق طلا اشاره کرد و گفت: با راه اندازی معاملات آتی واحدهای صندوق طلا در روز گذشته، پیش بینی میشود که بازار مشتقه بورس کالا به اوج برسد و توازنی مناسب میان رکوردشکنیهای معاملاتی بازار فیزیکی و مالی شکل بگیرد.
منبع: بورس کالای ایران