تاریخ: ۲۵ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۱
بازدید: ۴۵۹
کد خبر: ۲۱۸۶۰۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

گرانی سیمان و فولاد در راه است؟

‌می‌متالز - چند صباحی است که خاموشی‌ها علاوه بر خانه‌های مردم وارد صنایع کشور به ویژه صنعت سیمان و فولاد نیز شده است که انتظار می‌رود این شرایط تا پایان فصل گرما به درازا بیانجامد.

به گزارش می‌متالز، قطعی برق در کارخانه‌های سیمان و فولاد موجب شده تولید محصولات تا حد چشمگیری کاهش یابد و در ادامه با افت میزان عرضه در بازار و افزایش تقاضا روبه‌رو خواهیم شد و نتیجه این افت و اخیز‌ها را در قیمت نهایی محصولات مشاهده می‌کنیم که به چندین برابر نرخ قبلی رسیده‌اند. برای بررسی این موضوع پایگاه خبری گسترش نیوز با دو تن از فعالان حوزه سیمان و فولاد به گفتگو پرداخته است.

علیرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان اظهار داشت: مدتی است قطعی برق گریبان صنایعی همچون سیمان را نیز گرفته و تولید را مختل کرده است. میزان برقی که به انواع کارخانه‌های کوچک و بزرگ به تناوب داده شده فقط در حد روشنایی بوده و بعضی از کارخانه‌ها در چنین شرایطی توانستند شب هنگام آسیاب خود را راه‌اندازی کنند و اگر کلینکری دارند را به سیمان تبدیل کنند. در نهایت قطعی‌های برق موجب ایجاد کمبود سیمان در کشور شده که نتیجه آن را در افزایش قیمت سیمان می‌توان مشاهده کرد. در واقع به دلیل کمبود سیمان در درب کارخانه قیمت این نوع ماده در بازار آزاد با رشد روبه‌رو بوده است.


وی افزود: امیدوار هستیم که به زودی مشکلات برق برطرف شود و با تامین میزان انرژی مورد نیاز کارخانه‌های سیمان قیمت محصول تولیدی نیز به میزان سابق و قبل از خاموشی‌ها بازگردد. به عبارت بهتر با وصل شدن برق و تامین انرژی کارخانه‌ها باید به مدت یک ماه الی یک ماه و نیم به صورت مستمر فعالیت و تولید داشته باشند تا میزان کمبود تولید و عرضه خود را جبران کنند تا بتوانند کمبود بازار را برطرف کنند. با وجود این قطعی‌های برق و افت میزان تولید قیمت سیمان چیزی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش داشته است که کم و زیادی افزایش قیمت بستگی به مناطق تولیدکننده دارد.

شیخان ادامه داد: صنایع سیمان و فولادی برای همکاری با وزارت نیرو در ابتدای سال اعلام کردند که برای مدیریت برق کشور آمادگی دارند و این همکاری در قالب کاهش مصرف ۳۰ درصدی دیماند برق بود، اما چیزی که در عمل شاهد آن هستیم کاهش ۹۰ درصدی میزان برق این صنایع است. با این میزان کاهش برق، تولید در اغلب کارخانه‌ها متوقف شده و در بعضی کارخانه‌ها که کلینکر داشتند و می‌توانستند سایش دهند، کم و بیش شبانه فعالیت می‌کردند.

وی یادآور شد: اخبار ضد و نقیضی شنیده می‌شود که شرایط نابسامان برق صنعتی به زودی برطرف خواهد شد، اما چیزی که انتظار می‌رود این است که تا پایان فصل گرما این شرایط ادامه داشته باشد و وزارت نیرو همچنان به کاهش ۱۰ درصدی برق صنایع فولادی و سیمانی اصرار دارد.

عاقبت نامعلوم صنایع فولاد و سیمان


رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد در ادامه گفت: قطعی‌های برق در این مدت تاثیر زیادی بر روند طبیعی صنعت فولاد به خصوص بخش خصوصی گذاشته و موجب افزایش قیمت فولاد بیش از ۱۰ درصد شده است. کل زنجیره فولاد مختل شده است چراکه برخی از کارخانه‌ها به دلیل عدم تولید در تامین ماده اولیه و برخی دیگر در تحویل به موقع محصول به مشتریان با مشکل مواجه شده‌اند. برخی کارخانه‌های مطرح تولیدکننده شمش که آهن اسفنجی نیز تولید می‌کنند وارد بازار شده‌اند و محصولات خود را به صورت مستقیم می‌فروشند که تا کنون چنین موردی سابقه نداشته است. این نوع کارخانه‌ها به دلیل تعطیلی واحد ذوب مجبور شده‌اند که آهن اسفنجی را بفروشند.

وی ادامه داد: اگر وضعیت برق به زودی پایدار نشود قطعا عواقب سنگینی در انتظار صنعت فولاد کشور خواهد بود. انتظار می‌رود که تا پایان فصل تابستان این شرایط پابرجا باشد. یکی از معضلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم اقدام سریع ارگان و سازمان‌های مختلف است. در یک تصمیم‌گیری چند ساعته‌ای به این نتیجه رسیدند که برق صنایع فولادی و سیمانی باید قطع شود. در این بین بعضی از شرکت‌های خصولتی میزان اندکی برق دارند که با همان میزان نیز می‌توانند تولید شبانه داشته باشند که این مورد در سیمانی‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. این کارخانه‌ها در این شرایط علاوه بر اینکه تولید خود را دارند به قیمت محصولات تولیدی نیز اضافه کرده‌اند و این ناعدالتی محض است.

شهرستانی در پایان خاطرنشان کرد: با پایدار شدن شرایط برق و انرژی انتظار می‌رود قیمت محصولات مجددا روند کاهشی را طی کنند، اما در این اوضاع پیشنهادی که ارائه کردیم مبنی بر توقف ثبت سفارش و صادرات بود که فولادی‌ها با ۵۰ درصد میزان برق بتوانند فعالیت کنند و این میزان می‌تواند نیاز داخل را پاسخگو باشد. در صورت عملی شدن این موضوع معضل تورم و افزایش قیمت‌ها به طور طبیعی حل خواهد شد. نکته دوم اینکه ۱۰۰ کیلووات ساعت اول هر ماه را در فصل تابستان را مجانی کنند و بعد از آن این میزان برق قیمت آن را به صورت تصاعدی حداقل پنج برابر افزایش دهند و با این راهکار‌ها می‌توان علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف برق صنعت کشور را نیز پویا نگه داشت.

منبع: گسترش نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده