تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۳۲۷
کد خبر: ۲۱۸۶۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو انجمن سیمان مطرح کرد:

سیمان در خاموشی؛ تولید فقط با ۱۰درصد ظرفیت/ قیمت در بوشهر ۱۲۰ هزار تومان/ سود هزاران میلیاردی دلالان

‌می‌متالز - سلیمیان، عضو انجمن سیمان کشور با تاکید بر اینکه قطع برق کارخانه‌های تولید سیمان به نفع دلالان سیمان شد گفت: دلالان سیمان بدون هیچ سرمایه گذاری سالانه تا ۱۰ هزار میلیارد تومان سود می‌برند.

به گزارش می‌متالز، قطع برق صنایع این روز‌ها موجب کمبود سیمان و گران شدن این کالا در بازار شده است. قطع برق با این هدف که برق خانگی دچار خاموشی نشود مورد انتقاد اکثر کارشناسان شد و برخی کارشناسان و تولیدکنندگان در همان روز‌های نخست این تصمیم از سوی دولت اعلام کردند که این اقدام موجب گرانی و کمیاب شدن کالاهایی، چون فولاد و سیمان خواهد شد.

برخی انبوه سازان مسکن نیز با این عنوان که مقایسه میزان تولید و مصرف دو محصول سیمان و میلگرد نشان می‌دهد بر خلاف آنکه مازاد تولید داریم، اما قیمت‌ها افزایش یافته است و یک هفته است که سیمان در بازار نایاب شده و اگر کسی بتواند سیمان از عامل فروش تهیه کند ۷۰ هزار تومان برای هر پاکت می‌پردازد.

کمیاب شدن سیمان به واسطه قطع برق باعث شد تا هر پاکت سیمان به ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان برسد و حتی به گفته سلیمیان مدیر عامل هلدینگ سیمان غدیر، قیمت سیمان در بوشهر به ۱۲۰ هزار تومان هم رسیده است.

او معتقد است که در این وضعیت قطعی برق عرضه سیمان غدیر، به زیر ۱۰ درصد رسیده است و در این میان این دلالان هستند که با دسته چک‌های خود وبدون هیچ سرمایه گذاری سود‌های میلیاردی می‌برند.

در خصوص آخرین وضعیت تولید سیمان بعد از قطع برق و دلایل رشد قیمت با «محمدرضا سلیمیان» عضو انجمن صنفی سیمان کشور و مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر گفتگو کرده ایم که با هم می‌خوانیم:

حضور سیمانی‌ها در بورس کالا را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا به نفع صنعت سیمان است؟

فروش سیمان در بورس کالا یک تصمیم جمعی از سوی انجمن صنفی سیمان بود تا سیمان بواسطه بورس کالا به کمک این صنعت بیاید. تقریبا عرضه در بورس کالا قبل از این قطعی برق بود. فروش در بورس کالا مثل این می‌ماند که مکانیزم را تا حدودی مدرن‌تر کنید. همزمان با این مدل هلدینگ سیمان غدیر هم بخش عمده‌ای از تولید خود را در بورس کالا عرضه کرد و این مدل از شنبه هفته جاری ادامه پیدا خواهد کرد. تصور می‌کنم که اگر رانت از سیمان کنار گذاشته شود مکانیزمی بهتر از بورس کالا وجود ندارد.

 پس با این حساب عرضه سیمان در بورس کالا به نفع صنعت سیمان خواهد بود؟

امیدواریم که مفید باشد

اما شاید مشکلاتی هم ایجاد شود؟

بلاخره برای فروش و عرضه سیمان در بورس کالا مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که سیمان درب کارخانه یک عددی دارد و به دست مصرف کننده با یک قیمت دیگری می‌رسد. این اعداد نه برای مصرف کننده و نه برای تولیدکننده سیمان قابل قبول نیست. دلالان سیمان سهم بزرگی در این میان دارند.

این دلالان شناخته شده هستند. منظورم این است که دولتی هستند یا خصوصی؟

ممکن است یک عقبه‌ای هم داشته باشند. اما ما چندان به آن بحث کاری نداریم. بحث ما این است که اگر قرار است که سودی عاید تولیدکننده شود مصرف کننده هم متضرر نشود.

الان سیمان کیسه‌ای در بازار با بورس کالا تفاوت قیمتی قابل ملاحظه‌ای دارد

در حال حاضر سیمان در بورس کالا کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود، اما به تعبیری در بازار ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در حال حاضر خرید سیمان در بورس کالا، خرید‌های ۱۰ تنی است و می‌توانید به راحتی با دریافت کد بورسی اقدام به خرید سیمان در بورس کالا کنید. اما سوال این است که چرا این کار را انجام نمی‌دهند؟ بله این شرایط هم برای خرید از بورس کالا گذاشته شده است که متقاضی نباید چک برگشتی داشته باشد و مشکل مالیاتی نباید داشته باشد؛ و کسی که می‌خواهد از آن حلقه بیرون بیاید باید خود را با ابزار‌ها و قوانین وفق دهد.

 چه کسی باید این گپ و فاصله را در خصوص قیمت سیمان در بازار با قیمت سیمان در بورس کالا از بین ببرد؟ آیا این اقدام در حیطه وظایف وزارت صنعت است یا ستاد تنظیم بازار؟

زمان مثل آبی می‌ماند که مسیر خود را پیدا خواهد کرد. زمان خیلی از موضوعات را پیدا خواهد کرد. ورود وزارت صنعت به نظر بنده به این موضوع مشکلی را حل نخواهد کرد. در حال حاضر اگر وزارت صنعت می‌خواهد مشکلی را حل کند مشکل برق کارخانجات سیمان را باید حل کند.

تاثیر سیمانی‌ها در بورس کالا اگر مستمر باشد به نظر جنابعالی می‌تواند مفید باشد؟

قطعا همینطور خواهد بود.

 می‌توان گفت که رانت در سیمان تقریبا با عدد رانت‌های اعلام شده در بخش آهن می‌تواند برابر باشد.

به هر حال ما کار کارشناسی در خصوص اینکه سیمان چه عقبه‌ای دارد نکرده ایم، چون ما فقط بخش تولید را می‌دانیم. اما این بخش آنقدر بزرگ شده است که این گپ قیمتی را ایجاد کرده است و می‌تواند یک جریانی ایجاد کند و شاید رسانه‌ها را هم با خود همراه کند این برای کشور چندان زیبنده نیست و مقابل تولید بایستد و بگوید محصول را به من بدهید.

عرضه دوم سیمان در بورس کالا توسط هلدینگ سیمان غدیر چقدر خواهد بود؟

تصور می‌کنم حدود ۶۰ هزار تن باشد. اگر برق داشتیم این عدد بیش از ۱۰۰ هزار تن بود. عرضه اول ۵۰ هزار تن بود که تلاش شده است در عرضه دوم ۱۰ هزار تن را افزایش و به ۶۰ هزار تن برسانیم. ما از عرضه اول راضی هستیم.

بسیاری از انبوه سازان چند ماه پیش و مجددا از کمیاب شدن سیمان توسط دلالان انتقاد کردند. ظرفیت عملیاتی و ظرفیت تولید سیمان کشور چقدر است؟

ظرفیت تولید سیمان بیش از ۸۵ میلیون تن است.

حالا اگر وعده رئیس جمهور منتخب محقق شود و سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور احداث شود به نظر شما تولید سیمان کفاف این تعداد واحد مسکونی را خواهد داشت؟

در تولید سیمان مشکل نداریم. به ازای هر یک متر مربع واحد مسکونی ۴ کیسه سیمان مصرف خواهد شد. الان سیمان درب کارخانه توسط ما هر کیسه ۲۵ هزار تومان است و ۴ کیسه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان خواهد شد. حال فرض کنید هر کیسه سیمان ۵۰ هزار تومان شود می‌شود ۴ کیسه ۲۰۰ هزار تومان. حال اگر قیمت تمام شده یک واحد مسکونی هر متر ۶ تا ۷ میلیون تومان باشد ۱۰۰ هزار تومان قیمت سیمان در هر متر مربع چه میزان سهم دارد؟ پس آن وعده رئیس جمهور منتخب برای تولید یک میلیون واحد مسکونی به خوبی می‌تواند با این تولید کنونی محقق شود. مشکل جای دیگر است. به هر حال شرایط کنونی به دلیل قطع برق قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این ربطی به تولیدکننده ندارد چرا که تولید وقتی صورت می‌گیرد تولیدکننده هیچ وقت محصول را نگه نمی‌دارد و آن را دپو نمی‌کند. متاسفانه الان برق قطع شده است بازار به هم ریخته است.

برقی نداریم که بخواهیم سیمان تحویل بدهیم. ما الان ۱۰ درصد عرضه داریم. الان کارگران ما در محل کار حضور ندارند

برق که قطع شده است چه میزان از تولید سیمان غدیر و یا به طور کلان برای کل کشور کاهش یافته است؟

ما اصلا برقی نداریم که بخواهیم سیمان تحویل بدهیم. ما الان ۱۰ درصد عرضه داریم. الان کارگران ما در محل کار حضور ندارند.

این ضرری که تولیدکننده‌ها از بابت قطع برق عایدشان شده است آیا از سوی دولت وعده‌هایی مبنی بر اینکه این ضرر و زیان‌ها جبران خواهد شد ارائه شده است؟

هیچ وعده‌ای داده نشده است. در حال رایزنی هستیم، اما تا همین الان به هیچ وجه به تولیدکننده وعده‌ای مبنی بر حمایت داده نشده است. ما امیدواریم بتوانیم ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز برق خود را دولت تامین کند. چون در بلند مدت تاثیر قیمتی زیاد خواهد شد.

به هر حال یک مواقعی قیمت‌ها افزایش می‌یابد که در اختیار تولیدکننده نیست و نکته دوم به این موضوع برمی گردد که اگر انجمن سیمان افزایش قیمت داده است در مقابل افزایش مواد اولیه‌ای که ما داشتیم خیلی نیست

در یک سال گذشته چرا سیمان تا این حد گران شد؟

پارسال هم گران شد، چون گاز قطع شد و الان هم که برق قطع شد. یعنی در زمستان گاز نداریم و در تابستان برق نداریم. به هر حال یک مواقعی قیمت‌ها افزایش می‌یابد که در اختیار تولیدکننده نیست و نکته دوم به این موضوع برمی گردد که اگر انجمن سیمان افزایش قیمت داده است در مقابل افزایش مواد اولیه‌ای که ما داشتیم خیلی نیست. یکی از مواد اولیه سنگ آهن است و برهه‌ای از مواد اولیه‌ها به دلیل رشد نرخ دلار بیش از ۷۰ درصد بود. در حالیکه انجمن سیمان اول اردیبهشت ۴۰ درصد افزایش قیمت داد.

 برای بازار‌های هدف در کشور‌های همسایه آیا برنامه خاصی برای صادرات سیمان دارید؟


۲۵ درصد تولید سیمان غدیر صادر می‌شود. پارسال حدود ۲ میلیون تن به ۲۴ کشور صادر کردیم.

اگر محدودیت‌های صادرات به بازار عراق برداشته شود ما می‌توانیم سهم خود را به بازار عراق افزایش دهیم. قوانین صادرات به عراق پیچیده‌تر شده است. عراق یک بخشی از سیمان و کلینکر خود را از مسیر‌های دیگری مثل ترکیه و چین تامین می‌کند

می‌توانستیم سهم بیشتری در بازار عراق داشته باشیم؟

اگر محدودیت‌های صادرات به بازار عراق برداشته شود ما می‌توانیم سهم خود را به بازار عراق افزایش دهیم. قوانین صادرات به عراق پیچیده‌تر شده است. عراق یک بخشی از سیمان و کلینکر خود را از مسیر‌های دیگری مثل ترکیه و چین تامین می‌کند. البته عراق تا حدودی هم وارد بخش تولید شده است و به همین دلیل تا حدودی صادرات سیمان به عراق کاهش یافته است.

پراکندگی کارخانجات سیمان به شکلی است که در برخی استان‌ها تعداد کارخانجات کم است و در برخی استان‌ها زیاد است. قیمت حمل که افزایش یافت قیمت سیمان نیز افزایش یافت

خیلی از استان‌های جنوبی کشور پارسال در اسفند ماه دچار کمبود شدید سیمان بودند. دلیلش چه بود؟

نقشه سیمانی کشور را اگر ملاحظه کنید متوجه خواهید شد که پراکندگی کارخانجات سیمان به شکلی است که در برخی استان‌ها تعداد کارخانجات کم است و در برخی استان‌ها زیاد است. قیمت حمل که افزایش یافت قیمت سیمان نیز افزایش یافت و دیگر اقتصادی نبود که از یک استانی به استان دیگر سیمان حمل شود.

نوسازی صنعت سیمان مدتهاست که مطرح می‌شود. آیا به آن اعتقادی دارید؟

برای خط تولید یک میلیون تنی یک کارخانه سیمان تقریبا حدود ۱۲۰ میلیون دلار یا ۳ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. برای این میزان سرمایه شاید سود آن ۱۰ درصد باشد. یعنی سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده اید و ۵۰ میلیارد تومان سود کرده اید. پس بنابراین از نگاه سرمایه گذاری، صنعت سیمان چندان توجیه اقتصادی ندارد. حال با این ارقامی که حاصل می‌شود آیا می‌توان مجموعه را نوسازی و بروز رسانی کرد؟

دلال‌ها با دسته چک خود دارند ۵۰ میلیارد تومان سود می‌برند. سرمایه گذار سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است ۵۰ میلیارد تومان سود می‌برد و دلال بدون هیچ سرمایه گذاری دارد ۵۰ میلیارد تومان سود می‌کند

دلال‌ها پس سود خوبی می‌برند؟

دلالی که پشت درب کارخانه سیمان نشسته است حداقل ۵۰ میلیارد تومان سود می‌برد آیا سرمایه گذاری کرده است که این همه سود کند؟ دلال‌ها با دسته چک خود دارند ۵۰ میلیارد تومان سود می‌برند. سرمایه گذار سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است ۵۰ میلیارد تومان سود می‌برد و دلال بدون هیچ سرمایه گذاری دارد ۵۰ میلیارد تومان سود می‌کند. اینجا تفاوت به خوبی مشاهده می‌شود.

اینکه گفته می‌شود شرکت‌های سیمانی گران می‌فروشند یک منافعی پشت آن خوابیده است. هلدینگ سیمان غدیر ۵ میلیون تن سیمان در بازار داخلی توزیع می‌کند و ۲.۵ میلیون تن هم صادرات دارد. قبل از اینکه وارد بورس کالا شویم از فروش این ۵ میلیون تن حدود ۲ هزار میلیارد تومان عاید ما می‌شد. یعنی کیسه‌ای ۲۰ هزار تومان. برای رسیدن سیمان به دست مصرف کننده باید حدودا ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه حمل پرداخت کنیم. حال تصور کنید که مصرف کننده ۳۵۰۰ میلیارد تومان بابت سیمان پرداخت می‌کند. یعنی ۱۰۰۰ میلیارد تومان سهم دلالان از سیمان غدیر نصیب خود می‌کنند. البته در کل کشور این عدد می‌تواند به ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد.

حداقل تقاضا برای خرید سیمان در بورس کالا را ۱۰ تن قرار داده ایم نگفتیم ۵۰۰ تن که فقط افراد بزرگ توانایی خرید پیدا کنند

یعنی می‌توان گفت دلالان سیمان سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان سود می‌برند؟

بله می‌توانند این عدد را نصیب خود کنند. اینکه این همه مقاومت می‌شود یک گردش مالی تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان تنها برای سیمان غدیر نصیب دلالان می‌شود. ما از این ۲ هزار میلیارد تومان فروشی که انجام می‌دهیم چقدر سود می‌کنیم؟ فرض کنید در بهترین شرکت‌های سیمانی ۲۵ درصد حاشیه سود داشته باشیم. می‌شود ۵۰۰ میلیارد تومان. با همه این سرمایه گذاری این عدد حاشیه سود ما خواهد شد. دلالانی که سرمایه گذاری نکرده اند حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان بدون هیچ ریسکی نصیب خود می‌کند.

ما اگر در حال حاضر سیمان در بورس کالا عرضه می‌کنیم ذهنیت این نباشد که تولیدکننده سود می‌برد. ما معتقد هستیم که مصرف کننده سود می‌برد. حداقل تقاضا برای خرید سیمان در بورس کالا را ۱۰ تن قرار داده ایم نگفتیم ۵۰۰ تن که فقط افراد بزرگ توانایی خرید پیدا کنند. ۱۰ تن یعنی ۲۰۰ تا کیسه سیمان. پس وقتی یک ساختمان معمولی بیشتر از این ۲۰۰ کیسه می‌خواهد می‌تواند یک کد بورسی بگیرد و به راحتی خرید کند. در بورس کالا می‌تواند کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان بخرد. در هر صورت با آن رقم ۶۰ هزار تومان متفاوت خواهد بود. سهم بخش‌های مختلف کسب و کار سیمان را منطقی می‌کنیم. این تصور اشتباه است که سیمان قرار است به دست مصرف کننده گران برسد. البته قطع برق به هیچ عنوان در اختیار تولیدکننده‌ها نیست. ما با هزاران مشکل با شرکت برق وارد جدل شدیم که به ما اجازه بدهید ما عرضه سیمان خود را انجام دهیم.

نمی‌گوییم نظام توزیع صفر باشد. ما داریم ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان سیمان را می‌فروشیم. در بازار ۶۰ هزار تومان و در بوشهر ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد

 دلالان صنعت سیمان چه میزان سود می‌برند در سال؟

دلالان سیمان از ما (سیمان غدیر) از بابت آن گپی که در بازار سیمان به وجود آمده است ۱۰۰۰ میلیارد تومان سود می‌برند. البته مستلزم این است که همیشه برق قطع باشد. ما نمی‌گوییم نظام توزیع صفر باشد. ما داریم ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان سیمان را می‌فروشیم. در بازار ۶۰ هزار تومان و در بوشهر ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. اتفاقا مصرف کننده در بوشهر اگر از بورس کالا خریداری کند و ظرف دو روز می‌تواند کد بورسی بگیرد می‌تواند از بورس کالا ۲۵ هزار تومان بخرد.

کیفیت تولید سیمان ایرانی نسبت به سایر سیمان‌های تولیدی سایر کشور‌ها چگونه است؟

ما هیچ مشکلی از بایت کیفیت تولید سیمان نداریم. حتی در منطقه حرف اول را می‌زنیم.
منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده