تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۵
بازدید: ۴۵۷
کد خبر: ۲۱۸۸۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عرضه سیمان در بورس کالا تیر خلاص بر قلب دلالان

‌می‌متالز - عرضه سیمان در بورس کالا تیر خلاصی بود که هلدینگ‌های سیمانی بر پیکره دلالان و سودجویان زده‌اند، دلالانی که طی دهه‌های متمادی توانسته بودند سود‌های بسیار کلانی را کسب کنند که این موضوع به زیان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بود.

به گزارش می‌متالز، تا دو سال گذشته نقش هلدینگ سیمان تامین و فارس خوزستان، دو هلدینگ سیمانی شستا نسبت به سایر هلدینگ‌ها کم رنگ بوده و کمتر توجهی به این هلدینگ‌ها می‌شده که به تبع این در حاشیه بودن این دو شرکت سرمایه گذاری، شفافیت حلقه مفقوده آن‌ها بوده است. همزمان با ایجاد گفتمان شفافیت در شستا، این دو هلدینگ نیز با تکیه بر مدیران جوان برنامه ریزی جهت شفاف سازی را در پیش گرفتند.

عرضه سیمان در بورس کالا تیر خلاصی بود که هلدینگ‌های سیمانی بر پیکره دلالان و سودجویان زده اند، دلالانی که طی دهه‌های متمادی توانسته بودند سود‌های بسیار کلانی را کسب کنند که این موضوع به زیان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بود. رشد ۲۶ درصدی تولید در ۲ سال گذشته، رشد ۳۴۴ درصدی سود عملیاتی تفلیقی شرکت‌های سیمان تامین، رشد ۳۲ درصدی فروش نسبت به سال ۹۷، رشد ۷۰ درصدی صادرات سیمان و همچنین ارتقا و بهبود حاشیه سود خالص تلفیقی از ۱۵ به ۳۶ درصد تنها بخشی از عملکرد هلدینگ سیمانی شستا بوده است.

ساماندهی دفاتر حقوقی شرکت‌های زیر مجموعه و بهبود روند وصول مطالبات از دیگر اقدامات هلدینگ سیمان تامین در راستای اهداف بالادستی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بوده است.

ارزش رشد ۷۰ درصدی صادرات سیمان توسط سیمان تامین آنجا نمایان می‌شود که بدانیم رشد صادرات سایر رقبا صفر درصد بوده است، خوب است بدانیم با توجه به رابطه خطی بین رشد مصرف سیمان و نرخ رشد اقتصادی با ضریب تناسب ۰.۹۵ درصد در ایران، بازار داخل تنها در صورت تحقق رشد اقتصادی میانگین ۶.۱ درصدی در ۱۰ سال اخیر می‌توانست پاسخگوی ظرفیت ایجاد شده در صنعت سیمان باشد، به عبارت دیگر با رشد اقتصادی منفی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و رشد ۳.۶ درصدی در سال ۹۹، اگر توجه ویژه به صادرات سیمان و کلینکر نبود حال شاهد افزایش سود سیمان تامین نبوده ایم.

با وجود بسیاری از تهدید‌ها مانند عدم توازن نرخ تورم اعلامی با افزایش نرخ مصوب سیمان در سنوات گذشته، نوسانات نرخ ارز و تاثیر قابل‌توجه آن در افزایش بهای تمام شده، وابسته بودن به صنایع جانبی مانند مسکن و ساخت‌وساز، تعداد بالای نیروی انسانی در کارخانه‌های سیمان، ضعف در زیرساخت‌های حمل‌ونقل مشاهده می‌کنیم که هلدینگ سیمان تامین توانسته است سود خالص خود را از ۵۰۵ میلیارد تومان در سال ۹۷ به یک هزار و ۴۹۵ میلیارد تومان در سال ۹۸ و با رشد ۱۲۱ درصدی نسبت به سال ۹۸ به سه هزار و ۳۰۳ میلیارد تومان در سال ۹۹ افزایش دهد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده