تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۳۵۷
کد خبر: ۲۱۸۸۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پروژه‌ها لنگ سیمان، سیمان لنگ برق / عروسی در کوچه دلال‌های سیمان

‌می‌متالز - وزارت صمت و وزارت نیرو باید بدانند که اشتغال بسیاری افراد با صنعت سیمان گره خورده که با این تصمیمات خلق الساعه، دچار زیان می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، ابلاغیه کاهش ۹۰ درصدی برق صنایع سیمانی مشکلاتی را برای تولید سیمان ایجاد کرد که نتیجه نهایی آن کاهش میزان تولید و افزایش قیمت سیمان و رسیدن هر پاکت سیمان به ۷۰ هزار تومان است.
در حالی که برخی صاحبان پروژه ها، دلالان سیمانی را افراد وابسته به شرکت‌های سیمانی‌ها عنوان می‌کنند، صاحبان صنعت سیمان معتقدند سیمان با قیمت مصوب از درب کارخانه خارج می‌شود.

یکی از کارفرمایان پروژه‌های بزرگ گفت: پروژه‌های عمرانی و ساختمانی بر اساس برنامه زمان‌بندی خاصی اجرایی می‌شود و یک روز خواب پروژه ضرر میلیاردی در پی دارد؛ اکنون سیمان در بازار یافت نمی‌شود و پیمانکار با هر قیمتی باید سیمان را تهیه کند، سیمانی که پارسال ۱۷ هزار تومان بود، هفته پیش ۵۰ هزار تومان و دیروز ۷۰ هزار تومان شده است.

محمد رضا احسان فر، نائب رئیس انجمن صنفی کارفرمایان سیمان در ارتباط با افزایش قیمت سیمان گفت: برق کارخانجات سیمانی بر اساس ابلاغیه وزارت نیرو و وزارت صمت تا ۹۰ درصد کاهش یافته و خط تولید بسیاری از کارخانجات سیمانی هم با بیش از یک هزار تن تولید سیمان در روز متوقف شده است. از طرف دیگر عرضه سیمان در بازار کاهش یافته و پروژه‌های عمرانی و ساختمانی همچنان نیازمند سیمان هستند؛ بر اساس قانون عرضه و تقاضا کاهش میزان تولید، افزایش قیمت در بازار آزاد را در پی دارد.

وی افزود: سیمان پاکتی درب کارخانه اکنون با حدود قیمت ۴۵۰ هزار تومان در هر تن فروخته می‌شود، اما دلال بازی این محصول را به هر پاکت ۷۰ هزار تومان در بازار آزاد رساند.

نائب رئیس انجمن صنفی کارفرمایان سیمان در ارتباط با ابطال معاملات سیمانی دیروز در بورس کالا هم گفت: کمبود عرضه و تقاضای بالا به خاطر کاهش تولید و مشکل برق است، نباید عرضه سیمان در بورس را بر اساس این روز‌ها قضاوت کنیم و عامل گرانی سیمان را بورسی شدن این محصول بدانیم.

احسان فر گفت: وزارت صمت و وزارت نیرو باید بدانند که اشتغال بسیاری افراد با این صنعت، گره خورده است، علاوه بر کارگران و شاغلان در این صنعت، فعالان پروژه‌های عمرانی و ساختمانی نیز با این تصمیمات خلق الساعه دچار زیان می‌شوند.

مدیرعامل سیمان زابل بیان کرد: از ابطال معاملات سیمان در بورس کالا، به عنوان نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان سیمان حمایت می‌کنم و با افزایش قیمت بیش از حد سیمان مخالف هستیم.

وی افزود: به طور قطع مخالفان بورسی شدن سیمان از فرصت پیش آمده برای ابراز مخالفت دوباره بورسی شدن سیمان استفاده می‌کنند، اما باید بدانیم بهترین محل برای فروش سیمان همان بورس کالاست.

احسان فر گفت: گرانی سیمان در صورتی که شرایط تامین برق برای سیمانی‌ها مهیا نشود، ادامه دار خواهد بود.

صاحب یکی از پروژه‌های ساختمانی بیان کرد: در نرخ گذاری سیمان بلبشویی حاکم است و گویا سیمانی‌ها به دنبال این هستند که قیمت سیمان با میلگرد برابری کند. در بسیاری از موارد وقتی واسطه‌های سیمانی را ردیابی می‌کنیم در نهایت به خود شرکت‌های سیمانی می‌رسیم.


نامه فوری و مهم مدیرعامل بورس کالا به وزارت صمت


حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران، در نامه‌ای به اسداله کشاورز، معاون وزارت صمت به تاثیرات قطعی برق صنایع سیمان و فولاد بر بازار این محصولات و عرضه‌ها در بورس اشاره و پیشنهاداتی را به منظور بهبود اوضاع مطرح کرد:

  • پیگیری تامین برق صنایع فولاد و سیمان به ویژه سیمان حداقل تا سطح ۵۰ درصد و افزایش تولید
  • اعلام ممنوعیت فروش خارج از بورس جهت کشف قیمت منصفانه
  • تجمیع عرضه‌ها و انجام عرضه هر دو هفته یکبار
  • عرضه سلف سیمان (با موعد تحویل بیش از یک ماه) جهت اطمینان بخشی به پیمانکاران پروژه‌ها و خریداران در تامین نیاز آتی ایشان که این امر نیازمند اطمینان از تامین برق در موعد سررسید تحویل خواهد بود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده