تاریخ: ۲۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۵۵
بازدید: ۳۲۷
کد خبر: ۲۱۸۸۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل دو کارشناس از اوضاع فعلی بورس، جریان نقدینگی و صنایع مورد اقبال

‌می‌متالز - دو کارشناس بازار سرمایه تحلیلی از اوضاع فعلی بورس و شاخص در هفته جاری، جریان ورود نقدینگی به بازار و صنایع مورد اقبال ارائه کردند.

به گزارش می‌متالز، دو کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت معاملات و شاخص در هفته جاری، ورود نقدینگی به بازار و صنایع مورد اقبال به گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان پرداختند که بدین شرح است.


وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری


کوروش آسایش: در یکی دو هفته گذشته پول از سوی سهام بزرگ و شاخص ساز به سمت سهام کوچک بازار آمده است. سهام بزرگ در یک ماه گذشته بازده خوبی برای سهامداران داشته و اکنون بسیاری از سهامداران سود ذخیره می‌کنند و وارد سهام کوچکتر می‌شوند. در یکی دو هفته اخیر سهام کوچک‌تر شروع به کف سازی کردند و دیگر در صف فروش قرار ندارند و آماده رشد هستند.

طی هفته اخیر شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل در وضعیت بهتری قرار گرفت و نوید بخش این موضوع است که شرکت‌های کوچک‌تر وضعیت بهتری دارند و در آینده شاخص هم وزن وضعیت بهتری نسبت به شاخص کل خواهد داشت. طی هفته جاری شاخص هم وزن و تک سهم ها، سهام بازیگر محور و سهام کوچک بازار وضعیت بهتری خواهند داشت. در این میان صنایع کوچکتر بازده خوبی خواهند داشت.

وضعیت شاخص فرابورس و هم وزن مثبت و در شاخص کل نیز مثبت با رشد کم پیش بینی می‌شود. هفته جاری وضعیت بهتری در کلیت بازار خواهیم داشت. زیرا طی هفته گذشته ارزش معاملات بسیار افزایش یافت و پول از اوراق بدهی و صندوق‌ها خارج و به سمت بازار سهام آمد. علاوه بر آن با نزدیکی به زمان تحویل دولت جدید در ۱۲ مرداد، وضعیت بازار سرمایه بهتر می‌شود، چون انتظار می‌رود دولت جدید از بازار حمایت‌های بیشتری انجام دهد. بحث توافق برای شرکت‌های داخلی بخصوص صنایع بانکی و خودرویی می‌تواند مفید باشد و کلیت بازار را صعودی کند.


ورود نقدینگی به بازار ادامه دار است


مهرزاد جهانی: بازار در روز‌های اخیر نشان داد هیچ تمایلی به اُفت و اصلاح همه جانبه ندارد و همچنان با محوریت تعادل در حرکت است و گا‌ها نقدینگی در گروه‌های مختلف به گردش در می‌آید. ارزش معاملات خرد در هفته‌های اخیر به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. در روز‌های گذشته گزارش حسابرسی شده شرکت‌ها منتشر شد که برای برگزاری مجامع آماده می‌شوند.

گزارش‌ها با رشد خوبی نسبت به سال قبل همراه شدند و رشد قیمتی سال قبل را توجیه می‌کنند. از سویی دیگر گزارشات سه ماه نخست سال شرکت‌ها نیز در هفته‌های آینده به بازار مخابره می‌شود که گزارش‌های مناسب و جذاب در شرکت‌های بزرگ و بنیادی محور دور از انتظار نیست و تحقق این امر نسبت P/E بازار را به مقادیر کمتر از ۱۰ واحد نیز می‌رساند و فرصتی را جهت سرمایه گذاری معقول به دید میان و کوتاه مدت فراهم می‌کند.

در هفته جاری احتمالا افزایش تقاضا در گروه بانکی رخ خواهد داد که این امر به واسطه تعدیل بیش از ۲۰ درصدی سودآوری بانک تجارت به کلیت این گروه تسریع پیدا خواهد کرد؛ بنابراین فعالان بازار سرمایه انتظار تعدیل سودآوری در بانک صادرات را نیز با افزایش تقاضا در تابلوی معاملات نشان خواهند داد. پتروشیمی‌ها هم که طبق سنوات قبل سود تقسیمی حداکثری را در مجامع داشتند و در هفته منتهی به مجمع معمولا با اقبال حقوقی‌ها مواجه خواهند شد که موجب معاملاتی متعادل با گرایشات مثبت خواهد شد.

گروهی که می‌تواند هفته جاری در کانون توجه فعالان بازار قرار گیرد، گروه پالایشی است. این گروه به واسطه اعلام نشدن نرخ فرآورده‌های فصل زمستان توسط شرکت پالایش و پخش، صورت‌های مالی سالانه را علی الحساب در سامانه کدال منتشر کرده بودند که احتمالا با اعلام نرخ‌های زمستان سال قبل، شاهد تعدیل سودآوری در این گروه خواهیم بود.

به نظر می‌رسد در این روزها، شاخص هم وزن تمایل به حرکتی رو به جلوتر نسبت به شاخص کل دارد که از نشانه‌های آن می‌توان به رشد گروه‌های کوچک دارویی و غذایی، زراعتی و لبنی اشاره کرد که البته در پَسِ این اقبال خبر‌هایی مبنی بر افزایش نرخ شیر، احتمال فراوان رشد نرخ محصولات لبنی، پر رنگ شدن شایعات حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در نیمه دوم سال، افزایش نرخ حمل و نقل مخازن ریلی و احتمال افزایش نرخ برقی‌ها به عنوان محرک وجود دارد که به بهترین وجه تعادل را بازار بوجود آورده است.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده