تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۶
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۲۲۴۳۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گواهی سپرده‌ای که روش سرمایه گذاری را در سکه‌های طلا تغییر داد

‌می‌متالز - سرمایه گذاران با گواهی سپرده کالایی در حوزه سکه به عنوان ابزاری کارآمد، می‌توانند سرمایه‌های خود را در بستری امن، سهل و بدون محدودیت نگهداری کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

به گزارش می‌متالز، یک کارشناس اقتصادی، حوزه طلا را به واسطه ابزار‌هایی که بازار سرمایه و بورس کالا برای آن طراحی کرده اند، بسیار کاربردی دانست و گفت: حوزه طلا به لحاظ کالایی جزو کامل‌ترین حوزه‌ها به شمار می‌رود و از سال ۸۷ تاکنون ابزار‌های معاملاتی زیادی برای این حوزه تعریف و اجرا شده است.

علی زینلی در این رابطه به گواهی سپرده کالایی به عنوان ابزاری جذاب در حوزه طلا اشاره کرد و گفت: گواهی سپرده کالایی، ابزاری معاملاتی در بورس کالای ایران است و سازوکار آن به این شکل است که افراد کالای خود را در انباری که توسط بورس کالا معرفی شده و مورد تایید آن‌ها است، تحویل داده و گواهی دریافت می‌کنند.

زینلی پشتوانه این گواهی را کالا‌هایی که در انبار وجود دارد، عنوان کرد و افزود: اولین گواهی سپرده کالایی بر روی سکه تمام بهار آزادی با تاریخ سر رسید اسفند ۹۷ در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت و بعد از آن با نماد معاملاتی انبار خزانه بانک‌های رفاه، سامان، ملت و صادرات معامله شد.

کارشناس بازار سرمایه با توضیح این مطلب گفت: افراد سکه‌های طلا خود را به انبار‌هایی که توسط بورس کالا معرفی شده، تحویل داده و رسیدی در مقابل تعداد سکه‌های خود دریافت می‌کنند و با ارائه آن رسید به کارگزاری‌های دارای مجوز، حساب آنلاینی برای افراد که شامل اوراق بهادار گواهی سپرده کالایی (طلا) است، ایجاد می‌شود.

او با اعلام اینکه سکه‌های موجود در انبار‌ها تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، اظهار کرد: افراد در روز‌های معاملاتی شنبه تا چهارشنبه، با وارد شدن به حساب آنلاین خود می‌توانند نسبت به فروش سکه‌های خود اقدام و پس از دو روز، مبلغ واریز شده به حساب خود را دریافت کنند.

زینلی در بخشی از صحبت‌های خود و در پاسخ به این سوال که سکه‌های طلا بهتر است در صندوق‌های طلا سرمایه گذاری شود و یا در گواهی سپرده کالایی، گفت: هر دو حوزه سکه‌ها را ساپورت می‌کنند، زیرا هر مقدار قیمت ارز و قیمت طلای جهانی رشد کند به دنبال آن سکه طلا هم رشد خواهد کرد.

او به تفاوت صندوق‌های طلا و گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و افزود: در گواهی سپرده زمانی که افراد سکه را تحویل داده و صاحب گواهی سپرده می‌شوند، تاریخی برای تحویل سکه طلا روی گواهی سپرده کالایی درج شده که افراد در همان تاریخ می‌توانند در قالب پروژه کالایی نسبت به تحویل سکه به طور مستقیم اقدام کنند، اما در صندوق‌های طلا، افراد با خرید سکه و سرمایه گذاری در این حوزه نمی‌توانند فیزیک سکه را دریافت کنند، زیرا دارنده واحد‌های سرمایه گذاری ان صندوق‌ها هستند و مالکیت غیرمستقیم روی سکه‌ها دارند.

او در پاسخ به این سوال که چه اقلامی در بورس کالا با گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار می‌گیرند، توضیح داد:گواهی سپرده سکه طلا، زعفران (نگین) و (پوشال)، پسته فندقی و بادامی، کشمش سبز قلمی، رطب مضافتی و زیره سبز از جمله این اقلام هستند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره مزایای گواهی سپرده کالایی گفت: امکان نقد کردن کالا‌های راکد، کاهش هزینه‌های انبارداری، نگهداری کالا و بیمه آن، مدیریت فاصله زمانی بین تولید و مصرف کالا توسط تولید کنندگان، ثبات و شفافیت قیمت‌ها، نقدشوندگی بالا، اخذ تسهیلات یا وثیقه نمودن این اوراق، از مزیت‌های گواهی سپره کالایی برای خریدان و فروشندگان است.

این کارشناس بازار یادآور شد: نقدشدن کالا‌های در انبار و عمل به تمهیدات فروش در قرارداد‌های مشتقه، از دیگر مزایای این گواهی است و باعث شده بورس کالا برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران جذاب‌تر شود.

زینلی با بیان اینکه گواهی سپرده کالایی این قابلیت را دارد که برای تمام کالا‌های کشاورزی و همچنین محصولات صنعتی نیز ارائه شود، گفت: این گواهی ابزاری برای تامین مالی تولیدکنندگان با روشی سریع و کم هزینه است و در نهایت می‌تواند منجر به استاندارد سازی کالا‌ها می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده