تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۹
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۲۱۶۸۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن سنگ آهن هماتیت به کمک صنعت فولاد می‌آیند

‌می‌متالز - کمبود سنگ آهن به ویژه مگنتیت، فولادسازان را نسبت به وضعیت تامین مواد اولیه در زنجیره ارزش فولاد نگران کرده است. در چنین شرایطی بهره برداری از ذخایر سنگ آهن هماتیتی می‌تواند راهکاری برای حل این مشکل باشد.

به گزارش می‌متالز، با توجه به اهمیت این موضوع شامگاه چهارشنبه همایش «تلاش برای احیای معادن سنگ آهن هماتیت» با حضور فعالان این حوزه در استان یزد برگزارشد.

اسدی رییس سازمان نظام مهندسی استان یزد در این برنامه عنوان کرد: مجموعه‌هایی از بخش خصوصی به دنبال تولید فولاد به روش دیگر هستند که سنگ آهن هماتیت خوراک اولیه کارخانه‌ها باشد.

وی افزود: مجموعه آهن مجد اعلام آمادگی کرد که از ذخایر هماتیت، فولاد تولید کند، ما نیز به عنوان سازمان نظام مهندسی معدن از این موضوع استقبال کرده ایم.

به گفته وی‌با تحقق چنین موضوعی شاهد انقلاب معدنی در یزد خواهیم بود.

اسدی تصریح کرد: در استان یزد معادن هماتیت متعددی در اختیار است که به دلیل عدم فروش ماده معدنی با مشکل همراه هستند، این طرح می‌تواند به فعال شدن هرچه بیشتر این معادن کمک کند.

تنها راهکار احیای معادن هماتیت است

در ادامه این برنامه کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازار‌های آهن و فولاد با اشاره به تکنولوژی‌های جدید چین در حوزه فرآوری سنگ آهن هماتیت، اظهار کرد: واردات سنگ آهن به ۵۰ سال قبل باز می‌گردد و ایران سهامدار ۵۰ درصد از معدن کودرمخ بود که پس از معدن حاجی گک بیشترین ذخیره را در اختیار دارد

وی تصریح کرد: در ابتدای انقلاب ایران از سهام خود در این معدن عقب نشست در حالی که این معدن برای تامین مواد اولیه فولاد خراسان خریداری شد.
جعفری افزود: متاسفانه با سیاست‌های اتخاذ شده نتوانستیم از این معدن بهره‌برداری کنیم. در سال ۲۰۱۲ در مزایده این معدن چند شرکت از جمله گل‌گهر شرکت کردند، اما به کنسرسیوم هندی واگذار شد

وی اضافه کرد: هندوستان در ماه سپتامبر گذشته ذخایر سنگ آهن خود را از ۱۲ میلیارد تن به ۲۳ میلیارد تن افزایش داد، اما همچنان به دنبال معدن حاجی گک است.

جعفری طهرانی با اشاره به وضعیت تولید گندله تصریح کرد:۳میلیون و ۱۰۰ هزارتن ظرفیت گندله سازی فاقد کنسانتره است و باتوجه به مواردی همچون تحریم و تقاضای چین تا سال ۲۰۲۵ شانسی برای واردات نداریم.

به گفته این تحلیلگر ارشد بازار سنگ آهن و فولاد، تنها راهکار ما احیای معادن هماتیت است. تا امروز در این زمینه خیلی موفق نبودیم. نیازمند تکنولوژی‌های جدید هستیم.

تلاش چین برای کاهش مصرف سنگ آهن

همچنین در ادامه این همایش بهادر احرامیان عضو انجمن فولاد ایران با اشاره به وضعیت کشور چین گفت: در حوزه مصرف در چین شاهد جایگزینی سنگ آهن با قراضه هستیم. چین تا ۲ سال قبل به طور مستقیم فولاد را از سنگ آهن تولید می‌کرد، اما امروز حدود ۱۵۰ میلیون تن فولاد را با قراضه تولید می‌کند که ۳۰۰ میلیون تن از مصرف سنگ آهن را کم کرده است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر در حوزه سنگ آهن روند تغییر و به سمت گندله با عیار بالا رفته و این موضوع می‌تواند بر قیمت گندله اثر‌گذار باشد.

به گفته وی، پارامتر مهم دیگر تلاش برای محدود کردن صادرات فولاد از سوی دولت چین است که می‌تواند بر مصرف سنگ آهن جهان تاثیر داشته باشد.

این عضو انجمن فولاد بیان کرد: در ایران نیازمند ۱۵۰ میلیون تن سنگ دانه‌بندی مگنتیت هستیم. بزرگترین گلوگاه این است که از تولید ۸۰ میلیون تن دانه‌بندی باید به سمت افزایش رفته به ۱۵۰ میلیون تن برسانیم.

احرامیان تصریح کرد: ذخایر امروز با توجه به اکتشافات پاسخگوی کمتر از ۲۰ سال آینده خواهد بود البته در دنیا این عدد ۷۵ سال است.

وی تاکید کرد: شاید لازم باشد نیم نگاهی به تکنولوژی‌هایی داشته باشیم که از هماتیت بیشتر استفاده می‌شود.

تامین و فرآوری راه نجات صنعت فولاد

سعید عسکرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران نیز در این برنامه اظهار کرد: تنها راه نجات صنعت فولاد در تامین و فرآوری است. در بخش تامین شاهد کم توجهی و عدم اقدام در حوزه اکتشاف هستیم.
وی تصریح کرد: معادن هماتیتی در دو بخش عیار بالا و عیار پایین قرار دارند. برای نجات هماتیت‌ها باید آن‌ها را به مواد ارزشمند تبدیل کرد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران افزود: این ماده در زنجیره سیمان ارزشمند نیست و‌نباید به آن امید داشت. به گفته عسکرزاده، باید پذیرفت برای نجات زنجیره فولاد به اکسید پر ارزش هماتیت نیاز داریم. بهترین شرایط احیا در هماتیت‌ها رخ می‌دهد درنتیجه هماتیت را باید به عنوان یک راه حل برای بحران زنجیره دانست.
وی تاکید کرد: تمام فعالان معادن هماتیت باید بدانند اگر در زنجیره سیمان‌باقی بمانند، چندی بعد حذف خواهند شد.

وی اظهار کرد: قبل رسیدن به نقطه بحران و تعطیلی معادن باید در گام اول کلنی‌ها را تعریف کرد، معادن بزرگ آمادگی همکاری دارند، اما بهتر است آن‌ها را وارد این ماجرا نکنیم.

در پایان از «اطلس محدوده‌های معدنی آهن استان یزد» در این همایش رونمایی شد.

منبع: صنعت کار

عناوین برگزیده