تاریخ: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۳۶۴۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۱۶ معدن در استان کهگیلویه و بویراحمد تعطیل است

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: ۷۰ پروانه بهره برداری معدن در استان صادر شده که از این تعداد ۱۶ مورد تعطیل است.

به گزارش می‌متالز، سالار حسین‌پور در نشست شورای معادن استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۷۰ پروانه بهره‌برداری معادن صادر شده که ۵۴ مورد فعال و مابقی به دلایل مختلف تعطیل یا در حال تجهیز کارگاه هستند.

وی افزود: معادن در چهار طبقه دسته بندی می‌شوند که طبقه اول شامل معادنی نظیر شن و ماسه، سنگ لاشه، فسفات و بوکسیت و طبقه دوم شامل آهن، روی، سرب، مس و طبقه سوم شامل نفت و گاز و طبقه چهارم شامل مواد پرتوزا است.

وی با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر طبقه بندی در طبقه اول تعریف می‌شود، یادآور شد: معادن جز انفال محسوب می‌شود و کسانی حق بهره‌برداری از معادن را دارند که حقوق دولتی را پرداخت کنند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست افزود: بهره‌بردار معدن سنگ و لاشه مالون در منطقه «کُمبُل» با استخراج اسمی ۱۰ هزار تن از سال ۹۵_۹۷ بدون توجه به اخطار‌های و ابلاغیه‌های سازمان، علاوه بر بهره‌برداری از معدن، در مقاطعی بدون نظارت مسوول فنی دارای صلاحیت فنی از پرداخت حقوق دولتی معدن نیز خودداری کرده و در سال گذشته از طرف شورای معادن سلب صلاحیت شده است.

دارا فرامرزی افزود: به استناد بند ۷ تفویض اختیار مقام عالی وزارت به شورای معادن استان، با توجه به تسویه بدهی حقوق دولتی معادن بر اساس استخراج اسمی با اعمال ۲۵ درصد کاهش به مبلغ ۱۲۴ میلیون ریال و ارائه تعهد برای فعال سازی معدن رفع سلب صلاحیت معدن پیشنهاد می‌گردد و در صورت عدم اجرای تعهدات از سوی متقاضی، سلب صلاحیت مجدد در دستور کار شورای معادن قرار می‌گیرد.

عارفی نماینده دادگستری در شورای معادن استان خواستار توجه به تحقق شعار حمایت از تولید شد و گفت: در تصمیم‌گیری نسبت به لغو پروانه و یا سلب صلاحیت معادن سعی بر آن باشد که برای تولید رفع مانع شود.

کیومرث حاجی‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: بالای ۹۰ درصد از مساحت استان را جنگل و مراتع تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در عین حال که باید به حمایت از تولید و ایجاد زیرساخت‌های اشتغال و رفع موانع برای ایجاد زیرساخت‌ها توجه داشته باشیم، باید به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست و سایر حقوق در صدور مجوز‌ها و فعالیت‌ها توجه داشته باشیم.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سرمایه‌گذاری و انجام پروژه‌ها باید به اجرای قانون و انجام مراحل قانونی در اخذ پروانه و فعالیت توجه داشته باشیم، تا در آینده مشکلات عدیده دامن‌گیر فرد سرمایه‌گذار و دیگران نشود.

حاجی‌زاده شورای معادن استان را به تشکیل کمیته بررسی از اعضای شورای معادن برای بررسی نهایی مشکلات معادن در استان مکلف کرد.

در ادامه این نشست نسبت پنج معدن غیر فعال به دلیل عدم راه‌اندازی معدن بدون کسب مجوز، عدم بهره‌برداری و استخراج سالیانه به مقدار تعیین شده، عدم پرداخت دولتی و عدم معرفی مسئول فنی تصمیم گیری شد و بنا به اینکه بدون هیچ گونه دلیل موجه غیر فعال بوده‌اند، با سلب صلاحیت این معادن موافقت شد.

مطابق با قانون معادن سلب صلاحیت شده با در نظر گرفتن مواد قانونی و دریافت حقوق دولتی از متقاضیان مجدد به مناقصه رفته و به بهره‌برداران جدید واگذار می‌شود.

فعالیت معدن مرمریت مارگون یکی از معادنی بود که در این نشست مورد بحث قرار گرفت، این معدن به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم از جمله جاده دسترسی، برق و ممانعت اداره راه و شهرسازی مارگون با احداث جاده دسترسی و استخراج معدن و معارضات اجتماعی تاکنون بهره‌برداری نداشته است.

۹ معدن دیگر با دلایل و مشکلات مشابه دیگر در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت موقت تعطیل هستند و چشم انتظار تعیین تکلیف و شروع به کار هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده