تاریخ: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۳۳۶۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۳میلیون و ۸۷۴هزار تن مواد معدنی در چهارمحال و بختیاری برداشت شد

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: در نیمه نخست امسال سه میلیون و ۸۷۴ هزار و ۶۶۴ تن مواد معدنی در استان برداشت شد که این میزان در مقایسه با سه میلیون و ۸۰ هزار و ۷۲۹ تن نیمه نخست سال قبل ۲۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش می‌متالز، سجاد رستمی شامگاه سه‌شنبه در هشتمین شورای معادن چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری تاکید کرد: امسال ۱۵۴ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در استان وجود دارد که نسبت به ۱۷۵ مورد سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فعالیت ۱۲۱ معدن فعال در استان گفت: تعداد معادن فعال این استان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد افزایش پیدا کرد.
وی افزود: هم‌اکنون ۳۳ معدن غیرفعال وجود دارد که نسبت به ۷۶ معدن غیرفعال استان در نیمه نخست سال گذشته ۵۶ درصد کمتر شده است.
رستمی تصریح کرد: در نیمه نخست سال گذشته یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال حقوق دولتی معادن در استان وصول شد که این میزان در نیمه نخست امسال با ۵۱ درصد رشد در نیمه نخست امسال به ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال رسید.
وی یادآور شد: هم‌اکنون یک‌هزار و ۶۳ نفر در معادن شاغل هستند که نسبت به نیمه نخست سال قبل ۱۸ درصد افزایش دارد.
وی گفت: در نیمه نخست امسال چهار پروانه اکتشاف معدن در صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.
رستمی تاکید کرد: در این مدت ۲ فقره گواهی کشف معدن در استان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰ درصد رشد دارد.
وی افزود: تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده برای معادن استان در نیمه نخست امسال و مدت مشابه سال گذشته ۲ فقره بوده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: حقوق دولتی مربوط به معادن این استان به‌موقع دریافت شود و نباید اجازه داد برخی افراد با سهل‌انگاری و سوءاستفاده، به‌دنبال تعطیلی معادن و پرداخت نکردن حقوق دولتی باشند.

اقبال عباسی تاکید کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت موظف است که به‌صورت مستمر نسبت به فعالیت معادن و پرداخت حقوق دولتی آن در استان پیگیری لازم را انجام دهد.
به گزارش ایرنا، اعضای شورای معادن چهارمحال و بختیاری با درخواست رفع سلب صلاحیت ۱۳ معدن در سطح استان موافقت کردند و براساس نظر این اعضا قرار شد این معدن‌ها تا پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در اختیار بهره‌برداران قبلی قرار گیرد و در صورت پرداخت به‌موقع حقوق دولتی و فعالیت مستمر، این مدت افزایش یابد و در غیر این‌صورت لغو شود.
از معادن چهارمحال و بختیاری هشت نوع ماده معدنی شامل سنگ تزئینی ساختمان، مواد اولیه سیمان، گچ، شن، ماسه، سیلیس، خاک نسوز و دولومیت استخراج می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) چهارمحال و بختیاری

عناوین برگزیده