به گزارش میمتالز، شرکت منابع حرارتی کنترلشده (CTR) از طریق اجرای پروژههای مشترک با شرکتهای بزرگ، لیتیوم و انرژیهای تجدیدپذیر را بهواسطه روشهای توسعهیافته و پیشرفته در ایالاتمتحده تامین میکند. این شرکت ثبتنشده در بورس، در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در امپریالولی کالیفرنیای ایالاتمتحده و بریزبن و استرالیا است.
به گزارش بخش ترجمه شرکتها، به نقل از CNBC، جنرالموتورز روز جمعه گذشته اعلام کرد که این همکاری مشترک راهی برای تسریع در اتخاذ روشهای جدید استخراج لیتیوم است که تاثیرات منفی کمتری بر محیطزیست میگذارد و افزایش عرضه داخلی این فلز را به همراه خواهد داشت. این در حالی است که هر دو موضوع یعنی کمبود لیتیوم و بحث محیطزیست از نگرانیهای عمده دولت بایدن و سرمایهگذاران این بخش هستند، زیرا به نظر میرسد که در دهه کنونی بازار خودروهای برقی رونق پیدا کند و پیشبینی میشود تولید بسیار زیاد این خودروها موجب کمبود لیتیوم در آمریکا و جهان شود. بیشتر لیتیوم مورد استفاده در باتریهای خودروهای برقی در حال حاضر در خارج از ایالاتمتحده استخراج و فرآوری میشود. انتظار میرود این کشور در تولید سلولهای باتری در داخل که جنرالموتورز در حال حاضر میلیاردها دلار در آن سرمایهگذاری و برای تولید آنها برنامهریزی کرده است، در سالهای آینده در معرض آسیب قرار گیرد. جنرالموتورز در این خصوص اظهار کرد: چند میلیون دلار روی شرکت CTR سرمایهگذاری میکند که قصد دارد لیتیوم را از میدان ژئوترمال دریاچه سالتون واقع در امپریال کالیفرنیا استخراج کند. جنرالموتورز از افشای اطلاعات دقیقتر از جزئیات این سرمایهگذاری خودداری کرد. بهعنوان اولین سرمایهگذار، جنرالموتورز گفت حق امتیاز لیتیوم تولید شده در مرحله اول پروژه را خواهد داشت. همچنین گزینهای برای انعقاد یک قرارداد چندساله در صورت ثمربخشی فرآیند استخراج لیتیوم توسط CTR را خواهد داشت. تیم گروی، مدیر ارشد استراتژی برقرسانی و مهندسی سلول الکتریکی شرکت GM، در گفتگو با CNBC گفت: این پروژه پتانسیل زیادی دارد و جنرالموتورز اولین سرمایهگذاری است که با آنها کار میکند و قصد دارد فعالیتهای آنها را تسریع کند. انتظار میرود اولین مرحله این پروژه که CTR آن را Hell’s Kitchen نامیده، در سال ۲۰۲۴ با تولید نخستین لیتیوم آغاز شود. متصدیان این صنعت میگویند که انتظار میرود این پروژه به GM کمک کند تا برنامههای خود در راستای حذف انتشار کربن از خودروهای سبک تولیدی خود تا سال ۲۰۳۵ را محقق کند.
داگ پارکز (Doug Parks) معاون اجرایی و توسعه محصول جهانی GM که مسوول تامین و خریداری مواد اولیه موردنیاز این شرکت نیز است، در بیانیهای گفت: با ایمنسازی و بومیسازی زنجیره تامین لیتیوم در داخل ایالاتمتحده، ما با اطمینان بیشتری به توانایی خود در ساخت خودروهای قدرتمند، مقرونبهصرفه و دارای قدرت پیمایش مسافتهای زیاد، تکیه خواهیم کرد و در عین حال، بهطورکلی به کاهش تاثیرات زیستمحیطی و عرضه لیتیوم ارزان به بازار کمک میکنیم. طبق گفته جنرالموتورز، فرآیند استخراج لیتیوم CTR در مقایسه با فرآیندهای سنتی مانند استخراج از معادن یا استخرهای تبخیر، دارای یک حلقه بسته و شامل فرآیند استخراج مستقیم است که منجر به ایجاد ردپای فیزیکی زیستمحیطی کمتر، عدم تولید باطله و همچنین انتشار دیاکسید کربن کمتر میشود.
منبع: دنیای اقتصاد