تاریخ: ۲۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۷
بازدید: ۴۵۱
کد خبر: ۲۱۸۱۰۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

۴ مزیت عرضه مسکن در بورس کالا/ واسطه‌ها از معاملات شفاف مسکن فرار می‌کنند

‌می‌متالز - مهدی سعادت کارشناس بازار سرمایه معتقد است که با طرح عرضه مسکن در بورس کالا و همچنین پیش فروش متری مسکن، شاهد «افزایش قدرت خرید مسکن از سوی مردم»، «واقعی شدن قیمت‌ها»، «تامین مالی سازندگان» و مهم‌تر از همه «اشتغالزایی وسیع» است.

به گزارش می‌متالز، این کارشناس بازار سرمایه با مفید دانستن اجرای طرح عرضه مسکن در بورس کالا به گفت: ورود مسکن به بورس اتفاقی مثبت است و باعث شفافیت قیمت‌ها خواهد شد.

سعادت افزود: شرایط غیر نرمال و قیمت‌های غیرواقعی که در بخش مسکن وجود دارد با ورود به بورس کالا به تدریج از بین رفته و نرخ اصلی و واقعی مسکن خود را نشان خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دلیل شفافیت قیمت‌ها در بورس این است که واسطه‌های بازار مسکن از شفافیت فراری هستند و به دلیل شفافیت بالای معاملات بورس کالا، واسطه‌ها به عنوان عامل اصلی برای گرانی مسکن از مبادلات خارج شده و خرید و فروش‌ها بر سر قیمت اصلی و معتبر انجام می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ویژگی مثبت دیگری که این اتفاق خواهد داشت آن است که با کاهش تقاضای واسطه گری، قیمت‌ها متعادل شده و حتی کاهش می‌یابد بنابراین قیمتی برای مسکن در بورس تعیین می‌شود که خریداران هم از آن استقبال می‌کنند.

سعادت خاطرنشان کرد: دیگر مزیت ورود مسکن به بورس کالا آن هم به شیوه پیش فروش متری در قالب اوراق سلف، ورود سرمایه‌گذاران خرد به بازار مسکن است و فردی که با سرمایه‌ای اندک قادر به خرید مسکن نیست در بورس کالا امکان مالکیت چند متر از مسکن را خواهد داشت و به مرور زمان بر اساس توان مالی خود متراژ خود را افزایش می‌دهد به این ترتیب با ورود مسکن به بازار بورس و جا افتادن این مقوله برای مردم و سرمایه‌گذاران، شرایط بهتری برای بخش مسکن به وجود خواهد آمد که نخستین آن، واقعی شدن قیمت‌ها و مهم‌ترین آن اشتغالزایی وسیع است.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده